Citat:
Ursprungligen postat av
Telepom
Allting verkar peka på att vi ej har en fri vilja, ingen kontroll över någonting över huvud taget.
Jag har tenta imorgon men har spenderat hela tiden senaste dagarna om att läsa på om fri vilja/determinism och ser videos om det. Jag ser ingen mening med att leva om det inte är jag som bestämmer över mig själv, mina handlingar. Jag vill inte vara en marionettdocka.
Jag vet inte vad jag ska göra åt det här. Att gå och prata med en psykolog lär ju inte hjälpa om det är sant. Finns det någon som tror på ens en gnutta av fri vilja, och har ni något slags bevis för det i så fall? Och om det finns någon som klarar av att leva med att ej ha fri vilja/kontroll alls, hur lyckas ni med det?

Hej, ett tips är att läsa William James "The will to believe and other essays", samt Raymond Tallis "Aping Mankind". Har själv brottats med detta dilemma under en lång tid och även om det inte finns någon direkt lösning på problemet, så kan texter som de ovan anvisade åtminstone skänka tröst i ovissheten om att det inte är fastställt att vi inte har en fri vilja.
De flesta åberopar Benjamin Libets experiment, alternativt det mer senkomna Haynes. Vet inte hur påläst du är, men det bästa är alltid att läsa de journaler där experimenten redogörs för utförligt, istället för att lita på någon som sitter på en Phd i Neuroscience ("host" Sam Harris, "host") och uttalar sig på ett så anspråksfullt sätt som om hen sitter och lurkar på den absoluta sanningen.
Mvh