• 1
  • 2
2015-04-18, 14:50
Medlem
tarsiers avatar
Hej, jag har lite svårt att sova ibland men försöker förbättra mig genom sömnrutiner, hygien, skippa säkerhetsbeteenden osv. Lite själv-KBT i väntan på bättre hjälp typ. Beställde hem lite melatonin från ebay, 1mg tabletter, för att hjälpa när jag känner mig som mest osäker men har bestämt mig för att använda det så lite som möjligt och bara när jag verkligen har något viktigt dagen efter.

Tog melatonin första gången igår, 1 mg, och somnade.
Vaknade upp, gick till jobbet men har mått dåligt hela dagen. Har ont i huvet, lite yrsel (snurrig), hjärtklappning. Dock är det typ så här jag känner mig när jag inte sovit något heller (eller bara hur jag känner mig normalt pga GAD, fast detta var mkt värre).
Jag har en normal dygnsrytm.

Dock sov jag väldigt lite ändå. Jag somnade (tror jag), vaknade, var uppe ett ganska bra tag, somnade om, så jag tänker om det är melatoninet eller sömnbristen som gjorde att jag mådde som jag mådde?

TL;DR: tog melatonin första gången igår, 1 mg, kan detta ha gett sidoeffekter eller mådde jag skit pga sömnbrist?
Citera
2015-04-18, 15:00
Medlem
Om det är ett rent melatoninpreparat och inte en mix av annat är det inga förväntade biverkningar. Prova några gånger till och se vilket utfall det blir. Du skriver att du haft liknande känningar även förr, utan melatonintablett.

En ganska typisk vuxendos är 2-3 mg.
Citera
2015-04-18, 15:26
Medlem
K.Starfighters avatar
Frågan är vad det är för tabletter du fått.

Jag har burk med 5 mg från staterna och de gånger jag tar dem har jag inte blivit dålig osv. Enligt forskningsrön är bieffekterna få på det. Men jag känner i kroppen dagen efter om jag tagit en tablett dagen innan eller inte.

De rekommenderar ej doser högre än 5-6 mg/dygn. Så återigen, frågan är vad du fått för skoj med tanke på hur du känner dig
Citera
2015-04-18, 15:40
Medlem
tarsiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Om det är ett rent melatoninpreparat och inte en mix av annat är det inga förväntade biverkningar. Prova några gånger till och se vilket utfall det blir. Du skriver att du haft liknande känningar även förr, utan melatonintablett.

Citat:
Ursprungligen postat av K.Starfighter
Frågan är vad det är för tabletter du fått.

Jag har burk med 5 mg från staterna och de gånger jag tar dem har jag inte blivit dålig osv. Enligt forskningsrön är bieffekterna få på det. Men jag känner i kroppen dagen efter om jag tagit en tablett dagen innan eller inte.

De rekommenderar ej doser högre än 5-6 mg/dygn. Så återigen, frågan är vad du fått för skoj med tanke på hur du känner dig

Okej, tack. Jag tar bara 1 mg, tyckte det gav OK effekt, blev märkbart "dåsigare" än vad jag brukar bli och det är den där dåsigheten som oftast brukar göra mig bekväm när jag ska lägga mig.

Nåja, då var det nog bara sömnbrist + mina vanliga symptom + nytt jobb osv. Tack för att ni berättade om era erfarenheter!
Citera
2015-04-18, 15:48
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Som är en grotesk överdos med bla insomnia som bieffekt...

Citat:
Ursprungligen postat av tarsier
men har bestämt mig för att använda det så lite som möjligt och bara när jag verkligen har något viktigt dagen efter.
Så dumt, kroppen får ingen chans att anpassa sig när du gör så.

Citat:
tog melatonin första gången igår, 1 mg, kan detta ha gett sidoeffekter eller mådde jag skit pga sömnbrist?
Ja 1mg är överdos som kan ha rätt elaka bieffekter, prova dosera 1/3 istället och se vad som händer.
Senast redigerad av Arne.Anka 2015-04-18 kl. 15:51.
Citera
2015-04-18, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Insomni? Snarare sömn. Men som alltid, lägsta effektiva dos gäller.
Citera
2015-04-18, 18:11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Alltid är det nån som ska tjafsa om att melatonin inte kan orsaka insomnia det står i fass, det finns studier som konstaterat det och jag liksom många andra har personliga erfarenheter av det med för hög dosering...
Citera
2015-04-18, 20:36
Medlem
tarsiers avatar
Citat:
Insomni? Snarare sömn. Men som alltid, lägsta effektiva dos gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Alltid är det nån som ska tjafsa om att melatonin inte kan orsaka insomnia det står i fass, det finns studier som konstaterat det och jag liksom många andra har personliga erfarenheter av det med för hög dosering...
1 mg var det lägsta som fanns och fick det rekommenderat av en användare här som verkade hyfsat kunnig.
Ska jag skita i att ta det alltså? Eller ta under kortare perioder, sen undvika ett par veckor? Detta säljs ju i princip som hälsotillskott i USA, och även om det såklart inte är något man bör slänga i sig hur som helst känns det som ett kontrollerat bruk borde fungera under en kortare period (några månader, max ett halvår tänker jag mig)
Citera
2015-04-19, 06:14
Medlem
1 mg? 4-5 mg?

Jag tar 10mg (en tablett) nästan dagligen och mår toppen! Somnar in så otroligt gött! Bara sjunker ner i sängen =)

Kan dock vara lite seg dagen efter intag, man känner att man har nåt i kroppen. Men med lite koffein och aktivering så glöms dåsigheten snart av.

Jag köper förövrigt mina tabletter i ren form på vanliga affärerna här i USA som Tom Thumb, Kroger osv.
Citera
2015-04-19, 07:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickf
Jag tar 10mg (en tablett) nästan dagligen och mår toppen! Somnar in så otroligt gött! Bara sjunker ner i sängen =)
Har du läst vilka roliga bieffekter melatonin har i högre doser som bla sänkta nivåer av sex hormoner, sänkt kortisol etcetera?

Citat:
Ursprungligen postat av tarsier
Ska jag skita i att ta det alltså?
Nejdå men du bör tänka på att alla reagerar inte likadant, en del mår bäst på doser nedåt 0.1mg medans andra kan behöva 10mg för att ens känna av effekt, det bästa är att börja med en låg dos och sen gå uppåt.

Citat:
Eller ta under kortare perioder, sen undvika ett par veckor?
Skulle mer säga låg dos varje dag vid samma tidpunkt så kroppen kan anpassa sig, har du dålig eller ojämn naturlig produktion kan det styra upp kroppens egna produktion efter några veckor.

Citat:
Detta säljs ju i prncip som hälsotillskott i USA, och även om det såklart inte är något man bör slänga i sig hur som helst känns det som ett kontrollerat bruk borde fungera under en kortare period (några månader, max ett halvår tänker jag mig)
Det säljs mycket i usa som kosttillskott som borde vara mer reglerat.
Citera
2015-04-22, 22:48
Medlem
Helt sjukt med folk som brukar melatonin i direktverkande form i hopp om att bota sömnproblem kroniskt. Finns en anledning till att det är licensbelagt inom EU och många andra länder. Melatonin spelar en mycket liten roll i sömnen. Extremt få människor har brist av melatonin, det ses i princip bara hos personer med autismstörningar och blinda personer.

Risken med att tillsätta kroppsegna hormon i större doser är att den egna produktion sakna med säkert avtar. Melatonin är förövrigt väldigt farligt om man har en autoimmun sjukdom.
Citera
2015-04-23, 18:04
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zenshy
Melatonin är förövrigt väldigt farligt om man har en autoimmun sjukdom.
Vill du utveckla det lite mer?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in