• 1
  • 2
2015-04-23, 22:16
Medlem
NCC1701s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zenshy
Helt sjukt med folk som brukar melatonin i direktverkande form i hopp om att bota sömnproblem kroniskt. Finns en anledning till att det är licensbelagt inom EU och många andra länder. Melatonin spelar en mycket liten roll i sömnen. Extremt få människor har brist av melatonin, det ses i princip bara hos personer med autismstörningar och blinda personer.

Risken med att tillsätta kroppsegna hormon i större doser är att den egna produktion sakna med säkert avtar. Melatonin är förövrigt väldigt farligt om man har en autoimmun sjukdom.

Den anledning är för att apoteken vill tjäna grova stålar, varför tar de annars ut tolv gånger priset?
Citera
2015-04-23, 22:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NCC1701
Den anledning är för att apoteken vill tjäna grova stålar, varför tar de annars ut tolv gånger priset?
12? jag betalade 0kr för 100st 1mg och så mycket billigare än så kan man inte få det tror fullpriset låg på 374kr burken.
Citera
2015-04-23, 22:53
Medlem
Citat:

Om du syftar på Circadin som är det enda melatonin som säljs genom recept i Sverige så är priset pga patenterat preparat av läkemedelsbolaget. Det släpps snart, då går priserna ner när andra tillverkare börjar göra det. Apoteken tjänar då inga stålar på det inte.
Citera
2015-04-28, 21:32
Medlem

Ser det är diskusjoner om biverkningar på melatonin.

Jo, nå hadde jeg det en stund men det gick över efter et tag (blant annet at "lillemannen" stod i giv akt). Mesteparten är borte efter en månad eller två.

Föredrar diräkteverkande melatonin istället för Circadin. Circadinet gjorde at jag kände meg drogat dagen efter med en tvångströja mellan örorne. Mistänker at det är RIMA'en jag käkar som gjör dette (ifölge wikipedian bryts melatoninet ner av MAO-A).

Zenshy:
Inte bara blinde och autister som har stor nytte av melatonin. ADHD folk och sen den gruppen jag tilhörer: Folk med skiftjobb som totalt krockar med et normalt liv. Utan melatoninet skulle jag inte fungera.
Citera
2015-04-29, 12:41
Medlem
NCC1701s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zenshy
Om du syftar på Circadin som är det enda melatonin som säljs genom recept i Sverige så är priset pga patenterat preparat av läkemedelsbolaget. Det släpps snart, då går priserna ner när andra tillverkare börjar göra det. Apoteken tjänar då inga stålar på det inte.

Vad lever du i för naiv värld? Circadin är bara melatonin "blandat" med ett ämne som tar tid för kroppen att bryta ner, kan köpas som kosttillskott i utlandet för 1/12 av priset. Finns andra "kosttillskott" som är läkemedelsklassade i Sverige med liknande prisskillnader.

Sen tar olika apotek olika mycket betalat för exakt samma mediciner, inte generiska utan exakt samma. Kan skilja över 100% i pris.

Så nog går de nog rätt grovt med vinst, de har förövrigt aldrig ens rekommenderat generiska preparat till mig förens jag fått högkostnadsskydd.
Senast redigerad av NCC1701 2015-04-29 kl. 12:44.
Citera
2015-04-29, 20:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Så nog går de nog rätt grovt med vinst, de har förövrigt aldrig ens rekommenderat generiska preparat till mig förens jag fått högkostnadsskydd.
Det ska bytas ut om det finns billigare likvärdigt alternativ.
Citera
2015-06-17, 14:22
Bannlyst
Finns en shop på nätet som rear ut 90st 3mg kapslar Melatonin för 149kr
Citera
2015-06-17, 14:52
Medlem
Har circadin på recept 4-7 tabletten.
Lång halveringstid.
Dåsig dagen efter huvudvärk ibland måste tas tidigt på kvällen.
Melatonin som jag fick av syrran från USA 60 öre tabletten ingen biverkan.
Kort halveringstid
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in