Citat:
Ursprungligen postat av
Chalmeristen
Chalmeristens huvudsats:
- Osociala idioter utan utbildning som har pizzakartonger på bordet och en fläckad T-shirt går fetbort
- Sociala idioter som inte klarar jobbet och ofta ser dumma ut går fetbort
- Osociala idioter med fin utbildning men som saknar initiativförmåga och inte kan tänka själv går fetbort
Sedan har vi kategorin sociala människor med fin utbildning som är klipska, tänker själva, kan programmera, kan erkänna misstag och rättar sig själva, kan föreslå förbättingar i kundens upplägg och som vågar ifrågasätta på saklig grund. Det är alltså dessa man anställer.
Ni andra kan fundera på att bli underhållsprogrammerare av administrativa system eller jobba med IT-support för minimilön.
Här visar du prov på en ytterst fittig attityd, och en bidragande faktor till varför branschen i helhet är så jävla fittig.
Allt du skriver har står på solid grund, men du verkar mest använda det för just det där du säger dig avsky. Du behandlar tråden som en pissing contest som just du ska vinna.
Allt handlar om kontext, ditt tänk är en produkt av den miljö du är formad i, och grundas i reella krav, men din acceptans av medelmåttighet kan vara förödande i många sammanhang. Du har en mycket viktig poäng med det du skrev angående det, men det betyder inte att man alltid kan tillåta ens moduler som körs sällan att vara ineffektiva.
Ett lösryckt exempel som jag kommer att tänka på är att i jöttebårjska fordonsindustrin har jag stött på att man 5 fps är en acceptabel framerate på en dator med touchskärm, då blir man lite skrämd. Vad finns det mer för medioker skit som man accepterar som inte ens syns?
Det är mycket kolosser som på lerfötter överallt i mjukvaruindustrin idag som bara verkar accepteras, trots att det sakta men säkert lett till att stora företag har decimerats till en skugga av sitt forna jag.
Jag tycker iaf dina referensramar tyder på en hel del felknullad elitism, helt enkelt. Kanske lite bättre än en elitistisk jolt cola-hacker med hygienproblem, men ändå en förjävla tråkig människa.