2015-04-21, 09:48
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Den som lskar test blir testare, inte programmerare.
En fittig programmerare struntar i och frstr inte vitsen med test.
En duktig programmerare skriver tester och gnar sig r TDD trots att det r s trkigt fr han frstr varfr det r viktigt.
Du missfrstr mig. Med lska test avser jag programmerare som frstr vrdet av test, som kan frst hur test fungerar och ser det som en tillgng fr att bli en bttre och bttre systemutvecklare.

Men det betyder inte att systemutvecklaren ska vara en duktig testare, endast vara vl insatt konceptuellt.

Jag har lyckligtvis inte arbetat med s mnga systemutvecklare som sett testfaserna som ett ndvndigt ont med betoning p ont, men det har hnt och det r inte bra fr projekten som helhet, fr lagandan eller fr resultatet.

OT r att det r nnu vrre om bestllaren inte frstr, vrdestter eller vill betala fr test, men det r en helt annan frga.
Citera
2015-04-21, 10:17
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Chalmeristens huvudsats:

- Osociala idioter utan utbildning som har pizzakartonger p bordet och en flckad T-shirt gr fetbort
- Sociala idioter som inte klarar jobbet och ofta ser dumma ut gr fetbort
- Osociala idioter med fin utbildning men som saknar initiativfrmga och inte kan tnka sjlv gr fetbort

Sedan har vi kategorin sociala mnniskor med fin utbildning som r klipska, tnker sjlva, kan programmera, kan erknna misstag och rttar sig sjlva, kan fresl frbttingar i kundens upplgg och som vgar ifrgastta p saklig grund. Det r allts dessa man anstller.

Ni andra kan fundera p att bli underhllsprogrammerare av administrativa system eller jobba med IT-support fr minimiln.

Hr visar du prov p en ytterst fittig attityd, och en bidragande faktor till varfr branschen i helhet r s jvla fittig.

Allt du skriver har str p solid grund, men du verkar mest anvnda det fr just det dr du sger dig avsky. Du behandlar trden som en pissing contest som just du ska vinna.

Allt handlar om kontext, ditt tnk r en produkt av den milj du r formad i, och grundas i reella krav, men din acceptans av medelmttighet kan vara frdande i mnga sammanhang. Du har en mycket viktig pong med det du skrev angende det, men det betyder inte att man alltid kan tillta ens moduler som krs sllan att vara ineffektiva.

Ett lsryckt exempel som jag kommer att tnka p r att i jttebrjska fordonsindustrin har jag sttt p att man 5 fps r en acceptabel framerate p en dator med touchskrm, d blir man lite skrmd. Vad finns det mer fr medioker skit som man accepterar som inte ens syns?

Det r mycket kolosser som p lerftter verallt i mjukvaruindustrin idag som bara verkar accepteras, trots att det sakta men skert lett till att stora fretag har decimerats till en skugga av sitt forna jag.

Jag tycker iaf dina referensramar tyder p en hel del felknullad elitism, helt enkelt. Kanske lite bttre n en elitistisk jolt cola-hacker med hygienproblem, men nd en frjvla trkig mnniska.
Citera
2015-04-21, 10:27
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
r noggrann med dokumentation

Detta!

De flesta kan lra sig att koda hyfsat bra, men det som skiljer mellan en medioker och en bra programmerare r frmgan att kunna dokumentera koden.

Spelar ingen som helst roll hur bra eller dlig kod man skrivit om man inte klarar av att dokumentera den s att ngon annan kan jobba p samma kod. Om det r dligt (eller i vrsta fall, inte alls) dokumenterat gr det i mnga fall snabbare att skriva om koden helt och hllet, och d r ju jobbet som tidigare gjorts i slutndan helt ondigt.
Citera
2015-04-21, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Detta!

De flesta kan lra sig att koda hyfsat bra, men det som skiljer mellan en medioker och en bra programmerare r frmgan att kunna dokumentera koden.

Spelar ingen som helst roll hur bra eller dlig kod man skrivit om man inte klarar av att dokumentera den s att ngon annan kan jobba p samma kod. Om det r dligt (eller i vrsta fall, inte alls) dokumenterat gr det i mnga fall snabbare att skriva om koden helt och hllet, och d r ju jobbet som tidigare gjorts i slutndan helt ondigt.
Yes, detta. Tyvrr r det rtt vanligt att annars rtt kompetenta utvecklare skriver hela projekt utan att fundera p lngsiktigheten. (En tidigare kollega rationaliserade sin ovilja att dokumentera med "om man skriver snygg kod s r det sjlvfrklarande". Ungjvel.) r vertygad om att det r den strsta anledningen till att mnga projekt slngs ut och man brjar om "frn scratch" r att de (nya) utvecklarna som ska ta vid ett gammalt odokumenterad system uppgivet konstaterar att det r "omjligt att vidareutveckla".
Citera
2015-04-21, 12:21
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Om det r dligt (eller i vrsta fall, inte alls) dokumenterat gr det i mnga fall snabbare att skriva om koden helt och hllet, och d r ju jobbet som tidigare gjorts i slutndan helt ondigt.
En verklighet som kan vara svr fr en kund att frst och acceptera nr de ska upphandla vidareutveckling av ett egenutvecklat system.
Citera
2015-04-21, 14:21
Medlem
ant's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Duktiga programmerare tnker sker kod frn brjan till slut i ett projekt svl intert som externt, har frmgan till ett helikopterperspektiv som involverar anvndbarhet, prestanda och kodoptimering, lskar test i alla dess former, r noggrann med dokumentation, klarar av att arbeta agilt, kan ett programsprk extremt bra men har frstelse fr syntax och hur beslktade sprk r uppbyggda, lser inte in sig i plattformskrig, r proaktiv och har social kompetens, vrderar vidareutbildning mer n fler kronor i ln, delar kunskaper med sina kollegor och fljer vad som hnder i omvrlden yrkesmssigt.
r det du som sitter och skriver alla platsannonser som lggs upp p Platsbanken? Du samlade nstan alla floskler, du glmde bara "gillar att ha mnga bollar i luften".
Citera
2015-04-21, 14:23
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ant'
r det du som sitter och skriver alla platsannonser som lggs upp p Platsbanken? Du samlade nstan alla floskler, du glmde bara "gillar att ha mnga bollar i luften".
Ha ha nej dessvrre inte.
Citera
2015-04-21, 14:31
Medlem
Har alla dyslexi eller vad fan r fel p era inlgg? Lste frsta sidan och brja nstan grta. Meningsuppbyggnaderna var ju helt t helvete och ingen ppekade det?

Och vad menar du med "fittig programmerare" ?

(PS: Ja jag vet att dyslektiker egentligen bara gr stavfel och vnder p ord och att jag ppekar att det r meningsbyggnaderna som det r fel p)
Citera
2015-04-21, 15:53
Medlem
MasterShakes avatar
Jag tycker man generellt blandar in fr mycket projektledning, samarbetsfrmga och liknande under beteckningen programmare. En bra programmerare r bra p att skriva bra program (allts snabba, sm och rimligt lttlsta). Den r inte ndvndigtvis en bra medarbetare, anstlld eller projektledare. Jag tycker det r astrkigt med yuppies som pluggat en massa projektledning och larvar sig med diagram, mindmapping och gud vet vad fr skit. "Joltcola hackers" som r skitbra p att programmera och har en massa teknisk kunskap r vad jag respekterar och tnker p nr jag tnker mig en bra programmerare.
Citat:
Att stta sig in i andras kod ven om dokumentationen r bristande r ocks en frdighet som man kan va upp. Men vissa skyggar fr detta, kanske fr att de inte r s bra p att programmera...
Citera
2015-04-21, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterShake
Att stta sig in i andras kod ven om dokumentationen r bristande r ocks en frdighet som man kan va upp. Men vissa skyggar fr detta, kanske fr att de inte r s bra p att programmera...

Skittrams

Mnniskors tnkande r i grunden annorlunda n maskinens. Vi tnker initialt i vergripande termer, syften och mnster. Det gr inte datorn nr den lter program rassla igenom processorn. Det r drfr oerhrt mycket tidseffektivare att presentera ett system inlett av versikt, syfte och grundlggande struktur n att lta ngon kasta sig handlst in i koden. Om det senare tillvgagngssttet anvnds kommer vederbrande nd att frska f rtsida p programmet genom att successivt skapa sig en uppfattning om versikt, syfte och grundlggande struktur. Betnk d att programmet kanske presenteras fr X antal mnniskor, alla med begrnsad tid p sin hand, vilken i kommersiella sammanhang kostar pengar.

Sedan r frmodligen programvaran tnkt att anvndas av ngon. En liten flurp kan kanske hanteras p det stt du beskriver, men absolut inte strre system under tryck av kvalitetsskring.
Senast redigerad av SwedenSelect 2015-04-21 kl. 17:48.
Citera
2015-04-22, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenSelect
Skittrams
..
programmet kanske presenteras fr X antal mnniskor, alla med begrnsad tid p sin hand, vilken i kommersiella sammanhang kostar pengar.

Sedan r frmodligen programvaran tnkt att anvndas av ngon. En liten flurp kan kanske hanteras p det stt du beskriver, men absolut inte strre system under tryck av kvalitetsskring.
Jag tror dock att det finns en del system som saknar denna dokumentation och fortfarande r system + 50 miljoner kr
Jag har tminstone sttt p ett par som r 50 milj + och saknar dokumentation eller tminstone fick jag inte se ngon dokumentation som liknar domn modell eller versiktlig system info.

Ett av systemen startade som en fmans fretag men "strike big" och sedan vxde fretag+system organiskt.
De hade haft nytta av mer dokumentation (och bttre kod) p mnga stllen.

Jag r fr MasterShake skrivning av vad en programmerare r och tycker din r mera programmerare++..
Citera
2015-04-22, 09:37
Medlem
ChuckHagels avatar
Fittig= titta i spegeln. Duktig=titta p din kollega.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in