Citat:
Ursprungligen postat av
harontimig
Hej
Var hos läkaren och fick mot min ångest, cipralex 2,5 mg och buspirion 10 mg. Jag är inne på dag 2 och min ångest ät helt borta men jag känner mig som en zombie och svag i kroppen?
Kommer det vara så här under hela behandlingen eller? Jag mår inte bra av detta då jag känner mig mer deprimerad.
cipralex 2,5 mg? Det är 1/4 av normala startdosen :P
Avtrubbningen är allra värst i början och än värre om man samtidigt börjar med 2 mediciner, men avtrubbningen klingar av med tiden, dock ej helt en viss avtrubbning kvarstår tyvärr.
Avtrubbning av psykofarmaka är ett tveeggat svärd, enl. min erfarenhet behöver jag en viss avtrubbning för att orka med mitt och det blir väldigt mkt lättare att hantera negativa händelser och känslor för man blir aldrig lika emotionellt negativt påverkad, å andra sidan så är det tråkigt att aldrig kunna känna de positiva känslorna fullt ut även de stryker med.
Utöver att avtrubbningen är värst i början är även biverkningarna det, så ibland får man ha lite is i magen.
Varför började ni på så låg dos cipralex? En poäng kan vara att det ger lindrigare insättning, men att ta en så låg dos kommer inte ge någon klinisk effekt. Det är jobbigare att sätta in högre dos och trappa upp fort, men i gengäld så tar man sig "igenom biverkningarna" fortare och snabbare får bättre behandlingsresultat än om man drar ut mkt på upptrappningen.