• 1
  • 2
2012-11-18, 10:09
Medlem
Hej! Det här är nu sjunde dagen jag äter cipralex 10 mg. Bieffekterna är helt sjuka. Jag vill bara dö. Är spyfärdig, har sån ångest jag aldrig tidigare haft, vill inte umgås med någon, tror att allt kommer att gå åt helvete och så vidare. Har till och med börjat tro att jag inte älskar min pojkvän längre. Tvångstankarna tar över mig!

Finns det någon som har liknande erfarenheter? Det vore mycket tröstande att höra lite upplevelser...
Citera
2012-11-18, 10:20
Medlem
Vobblers avatar
Cipralex är den SSRI-medicin som verkar snabbast, men den snabba effekten medför tyvärr ofta fler biverkningar i början av behandlingen. Det är därför vanligt att läkarna skriver ut ångestdämpande ihop med Cipralex. Men hur märkligt det än låter är det helt normalt att man mår sämre i början, det är som att hjärnan "bootar om". Håll ut några dagar till, det släpper snart. Och när det väl vänder uppåt igen går det fort.
Citera
2012-11-18, 10:20
Medlem
Slug2s avatar
Hur länge har du stått på detta preparat? Många antidepressiva läkemedel tar tid innan de får full effekt. Vid insättning brukar man ibland få en del lugnande tabletter utskrivna just för att dämpa insättningssymptomen. Om du nyligen börjat med medicinen så försök att hålla ut bara, och om det inte går så be om något lugnande hos din läkare.

Edit: Vobbler hann före
Senast redigerad av Slug2 2012-11-18 kl. 10:21. Anledning: Slowmotion
Citera
2012-11-18, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slug2
Hur länge har du stått på detta preparat? Många antidepressiva läkemedel tar tid innan de får full effekt. Vid insättning brukar man ibland få en del lugnande tabletter utskrivna just för att dämpa insättningssymptomen. Om du nyligen börjat med medicinen så försök att hålla ut bara, och om det inte går så be om något lugnande hos din läkare.

Edit: Vobbler hann före

Jag har nu ätit medicinen i sju dagar. Första tre dagarna åt jag 5 mg, men sen ökade jag dosen till 10 mg (läkaren tyckte det var en bra idé). Har nog fått Sobril utskrivet och den hjälper, men vill inte använda den för ofta. Jag får nämligen ordentliga migränattacker och dessutom ökar min ångest bara av att tänka på att jag är tvungen att ta lugnande för att kunna umgås med min pojkvän (så känns det just nu). Jag får för mig att detta betyder att jag inte älskar honom längre, fastän jag innerst inne vet att det inte är sant. Cipralex fuckar upp mitt huvud totalt.

Glömde att nämna att jag blir extremt rastlös av Cipralex. Tankarna snurrar och tiden verkar gå långsammare än vanligt.

Tack ni som kommenterat!
Citera
2012-11-18, 10:55
Medlem
Slug2s avatar
Försök inte tänka så mycket just nu, utan bara låt tiden rulla och medicinen verka. Se till att du gör saker under tiden och inte sitter inne och tänker. Gå promenader eller så. Tänka kan du göra sen när du mår bättre

Klokt att inte ta till Sobrilen i första hand, men man ska inte vara rädd för att göra det heller. Det går att fastna men om man tar det i sunda mängder är det ingen fara.
Citera
2012-11-18, 11:08
Medlem
Någon som vet hur bra Cipralex funkar mot tvångstankarna då? Jag har väldigt katastrofala tankar (hade dem även innan jag började med medicinen, men nu har de tiodubblats).
Citera
2012-11-18, 16:59
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScarletL
Någon som vet hur bra Cipralex funkar mot tvångstankarna då? Jag har väldigt katastrofala tankar (hade dem även innan jag började med medicinen, men nu har de tiodubblats).

Det finns hur mycket forskning som helst på att cipralex hjälper mot tvångstankar, sen är det individuellt hur stor förbättringen har blivit. Tyvärr så krävs det i allmänhet höga doser av ssri för att rå på tvångstankar, ofta maxdos.

Men härda ut, i medicindjungeln så är cipralex en av de mildaste medicinerna när det gäller biverkningar. Det blir bättre ska du se =) Ångestförhöjning du känner nu är normal, effekten kommer efter ett par veckor och maxeffekt nås efter 2 månader så det gäller att ha tålamod.
Citera
2012-11-18, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Det finns hur mycket forskning som helst på att cipralex hjälper mot tvångstankar, sen är det individuellt hur stor förbättringen har blivit. Tyvärr så krävs det i allmänhet höga doser av ssri för att rå på tvångstankar, ofta maxdos.

Men härda ut, i medicindjungeln så är cipralex en av de mildaste medicinerna när det gäller biverkningar. Det blir bättre ska du se =) Ångestförhöjning du känner nu är normal, effekten kommer efter ett par veckor och maxeffekt nås efter 2 månader så det gäller att ha tålamod.

Okej, tack för svaret. Jag är bara så rastlös och rädd för att jag ska säga något dumt mitt i desperationen och förstöra mitt förhållande...
Citera
2012-11-18, 19:10
Medlem
wilmingtons avatar
Cool down kid...precis som de andra säger så vänder det. Jag ökade min Cipralex för tio dagar sedan och jag känner att det började vända lite i dag. Ångesten kan vara grym så här insättningsvis och ibland ta sig alla möjliga uttryck. Mitt råd: sitt stilla i båten, stormen lugnar sig småningom. Får man hoppas i alla fall...
Citera
2012-11-18, 19:38
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScarletL
Okej, tack för svaret. Jag är bara så rastlös och rädd för att jag ska säga något dumt mitt i desperationen och förstöra mitt förhållande...

Det kommer gå över, så ha det i åtanke. Som uttrycket lyder "No pain, no gain" det är bara att vara envis och härda ut.
Citera
2012-12-30, 14:23
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit

Min psykatriker skrev på min medicin som jag åt då (cipralex) att positiv effekt kommer efter 1-2 månader och full effekt nås 6-9 månader.
Citera
2013-02-26, 11:15
Medlem
llamils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theralena
Min psykatriker skrev på min medicin som jag åt då (cipralex) att positiv effekt kommer efter 1-2 månader och full effekt nås 6-9 månader.
Jag fick höra precis likadant. Men då tänker jag, om jag inte tar dom o väntar 1-2 månader kommer jag må bra! Själv tycker jag Cipralex kan ta o dra åt helvette! Känner samma som ScarletL. Att man blir rastlös, får konstiga tankar. Man tänker på saker man inte ska tänka på känns det som.. Vet inte, konstigt läkemedel.

Jag fick det i syfte för att sluta med Alprazolam och Flunitrazepam men jag sa till henne att jag klarar av att tända av utan någonting men ändå tyckte hon jag skulle börja med 5 mg Cipralex och sen trappa upp mig. Aldrig, slutade ta dom efter 1 karta. Mår ju bara skit av dom! Nu har jag inte tagit det på 2 dagar och känner mig redan normal och glad som jag ska va =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in