Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-17, 10:18
  #1
Medlem
min macdator är jätteseg, en macbook pro. Hur löser jag detta? när datorn startas använd 3,4gb minne av 4gb. Vilket är väldigt konstigt
Citera
2015-04-17, 10:29
  #2
Medlem
Hej!

Du har säkert något program som ligger o köttar i bakgrunden.

Mitt tips är att ta backup på viktigt data och sedan utföra en ominstallation av OS X.

Här har du en mycket fin guide på hur du skall gå tillväga.

http://mashable.com/2014/10/17/clean...os-x-yosemite/

Trevlig Helg!
Citera
2015-04-17, 10:35
  #3
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Om du vill göra mer än en ominstallation så är ju mer ramminne och en SSD-disk grejen som väcker liv i din Macbook. Jag har en mid 2009 som fungerar utmärkt med 8gb ram och en SSD, batteriet har dock gett upp så jag måste beställa ett nytt.
Citera
2015-04-17, 10:38
  #4
Medlem
http://i.imgur.com/E4mRl5E.jpg

Ser mina processer konstiga ut? sista utvägen ska vara ominstallation, vill gärna få det att fungera utan
Citera
2015-04-17, 10:38
  #5
Medlem
Hur gammal är den?

Öppna precess-hanteraren för att se vad det är som slukar ram.

Är det en äldre modell rekommenderas starkt att uppgradera till 8gb RAM samt byta till SSD. SSD är tveklöst det som kommer göra att datorn upplevs betydligt snabbare! RAM uppgradering kommer hjälpa en del och kostar inte manga hundralappar.
Citera
2015-04-17, 10:45
  #6
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nepun
http://i.imgur.com/E4mRl5E.jpg

Ser mina processer konstiga ut? sista utvägen ska vara ominstallation, vill gärna få det att fungera utan

Det ser normalt ut. Det vore dock intressant att se hur mycket CPU dina processer tar. 4 Gb minne är för lite i vissa lägen så börja med att stoppa i minst 8 Gb.
Citera
2015-04-17, 10:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slungarn
Hur gammal är den?

Öppna precess-hanteraren för att se vad det är som slukar ram.

Är det en äldre modell rekommenderas starkt att uppgradera till 8gb RAM samt byta till SSD. SSD är tveklöst det som kommer göra att datorn upplevs betydligt snabbare! RAM uppgradering kommer hjälpa en del och kostar inte manga hundralappar.

Kolla gärna på bilden i mitt tidigare inlägg, brukar använda windows i vanliga fall men ser inte processerna väldigt konstiga ut?
Citera
2015-04-17, 10:47
  #8
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slungarn
Är det en äldre modell rekommenderas starkt att uppgradera till 8gb RAM samt byta till SSD. SSD är tveklöst det som kommer göra att datorn upplevs betydligt snabbare! RAM uppgradering kommer hjälpa en del och kostar inte manga hundralappar.
Jepp, detta kommer att mer än dubbla speeden i maskinen.
Citera
2015-04-17, 10:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det ser normalt ut. Det vore dock intressant att se hur mycket CPU dina processer tar. 4 Gb minne är för lite i vissa lägen så börja med att stoppa i minst 8 Gb.

Kan tyvärr inte stoppa in mer minne, det är en elevs skoldator. Bild kommer snart. Tycker det är så konstigt att ramet slukas, startar jag Spotify och Chrome används nästan allt. Är macdatorer dåliga? Har en egen laptop med 4 gb ram och Windows 7, har alltid minst hälften kvar
Citera
2015-04-17, 11:08
  #10
Medlem
http://i.imgur.com/6dFa0Hw.jpg
Citera
2015-04-17, 11:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nepun
Kan tyvärr inte stoppa in mer minne, det är en elevs skoldator. Bild kommer snart. Tycker det är så konstigt att ramet slukas, startar jag Spotify och Chrome används nästan allt. Är macdatorer dåliga? Har en egen laptop med 4 gb ram och Windows 7, har alltid minst hälften kvar

Det är som det ska vara, datorn ska använda så mycket av RAM som möjligt, minne som inte för nåt är ju bortkastat.

Men när något mer prioriterat behöver minne så ska det frigöras minne för den processen.
Citera
2015-04-17, 11:16
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är som det ska vara, datorn ska använda så mycket av RAM som möjligt, minne som inte för nåt är ju bortkastat.

Men när något mer prioriterat behöver minne så ska det frigöras minne för den processen.

Är det så? På windows 7 är det ju t.ex. inte så? antar att det fungerar helt olika, men i så fall, vad kan det vara som gör att datorn är seg?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback