• 1
  • 2
2015-04-16, 03:22
Medlem
Är nybörjare och tänkte börja med "starting strength". Får till en skaplig knäböj men har stora problem med marklyftet. Problemet är att föra stången rakt. d.v.s. stången går som ett U när jag passerar mina knän. Har detta med dålig rörlighet att göra? ska jag böja mer på höften eller benen?
Citera
2015-04-16, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benjamin90
Är nybörjare och tänkte börja med "starting strength". Får till en skaplig knäböj men har stora problem med marklyftet. Problemet är att föra stången rakt. d.v.s. stången går som ett U när jag passerar mina knän. Har detta med dålig rörlighet att göra? ska jag böja mer på höften eller benen?

Kolla youtube filmer för tips! Kör lätta vikter och nöt in teknik
Citera
2015-04-16, 06:40
Medlem
Hodurs avatar
Rekommenderar att du tittar in på Candito Training HQ för formen på övningar.

I boken Starting Strength så lär Mark Rippetoe ut formen väldigt, väldigt bra. Med tanke på att du inte vet att stången ska nudda benet när du drar upp med mera..
Citera
2015-04-16, 07:11
Medlem
nikenboles avatar
Som ett U?

Menar du att du drar stången mot dig från knäna eller?
Citera
2015-04-16, 09:11
Medlem
lucifersatans avatar
Du drar runt knäna? Jag gissar på att du står över för lite och får dragbanan för mkt bakåt.
Citera
2015-04-16, 09:44
Medlem
Är inte säker på vad du menar med att stången går som ett u men det låter som att du står för nära stången när du börjar lyftet och får knäna för långt framför stången vilket resulterar i en dålig lyftväg.

Det enklaste du kan göra för att fixa problemet är att filma dig själv utföra marklyftet och justera formen tills du är nöjd.
Citera
2015-04-16, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Rekommenderar att du tittar in på Candito Training HQ för formen på övningar.

I boken Starting Strength så lär Mark Rippetoe ut formen väldigt, väldigt bra. Med tanke på att du inte vet att stången ska nudda benet när du drar upp med mera..

Vad menar du med att stången skall nudda benet? I marklyftet vill man minimera all friktion som skulle hindra en ifrån att lyfta maximalt, eller syftar du på sumo-mark?
Citera
2015-04-16, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av universalidiot
Vad menar du med att stången skall nudda benet? I marklyftet vill man minimera all friktion som skulle hindra en ifrån att lyfta maximalt, eller syftar du på sumo-mark?

Stången skall dras så nära kroppen som möjligt hel vägen, tycker man det är jobbigt med friktion så använd barnpuder...

Jag markar alltid i långbyxor och det är inga problem, TS problem kan bero på att han inte rätar benen och därför måste dra stången runt knäna, men som tidigare nämnts, svårt att säga utan film...
Citera
2015-04-16, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thunda
Stången skall dras så nära kroppen som möjligt hel vägen, tycker man det är jobbigt med friktion så använd barnpuder...

Jag markar alltid i långbyxor och det är inga problem, TS problem kan bero på att han inte rätar benen och därför måste dra stången runt knäna, men som tidigare nämnts, svårt att säga utan film...

Så nära kroppen som möjligt är inte att nudda kroppen och barnpuder används som du säger för att minimera friktion men inte som en taktik för att kunna dra stången längs med benen.

Att stången kommer när låret är ju mer eller mindre oundvikligt men jag fick uppfattningen att Hodur menade längs med smalbenen.
Citera
2015-04-16, 11:41
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av universalidiot
Så nära kroppen som möjligt är inte att nudda kroppen och barnpuder används som du säger för att minimera friktion men inte som en taktik för att kunna dra stången längs med benen.

Att stången kommer när låret är ju mer eller mindre oundvikligt men jag fick uppfattningen att Hodur menade längs med smalbenen.

Rättar mig att jag menar låren, där ska det vara kontakt från knäet och upp. Stången nuddar ju inte ens vaderna i bottenläget, annars gör man fel.
Citera
2015-04-16, 12:23
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Rättar mig att jag menar låren, där ska det vara kontakt från knäet och upp. Stången nuddar ju inte ens vaderna i bottenläget, annars gör man fel.

Haha - ja om stången nuddar vaderna så gör man VÄLDIGT fel. Men visst ska du ha kontakt med underbenens framsida.
Citera
2015-04-16, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Haha - ja om stången nuddar vaderna så gör man VÄLDIGT fel. Men visst ska du ha kontakt med underbenens framsida.

Det skall inte vara kontakt med framsidan heller, såvida man inte är väldigt smal eller kör sumo. Att ha blodiga underben efter en hård marklyfts session kanske ser coolt ut men det är inget man bör sträva efter :P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in