• 1
  • 2
2015-04-16, 14:58
Medlem
Killer-queens avatar
Som sagt tidigare, kolla youtube och öva. Lyftet är ganska enkelt men ändå lätt att strula till. Starting Strength tar ner sina officiella videos så fort de kommer på youtube, så där får du snällt köpa eller fultanka. Här är en video med ungefär samma metodik som SS.

Att stången har svårt att runda knäna kan bero på fler saker. Det kan vara så att du rundar ryggen under lyftet så att stången hamnar närmare benen under halva lyftet. Du kanske håller onödigt brett vilket gör att fotpositionen eventuellt inte korrelerar. Det kan vara så att du har stången för nära dig eller för långt ifrån dig och kompenserar genom att dra den inåt under lyftet. Okej, jag stannar där. Det kan bero på många saker och vi kan inte riktigt veta utan video på utförandet. De som törs lägga upp en sådan brukar vanligtvis får många bra och initierade svar från erfarna lyftare.
Citera
2015-04-16, 15:01
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Rättar mig att jag menar låren, där ska det vara kontakt från knäet och upp. Stången nuddar ju inte ens vaderna i bottenläget, annars gör man fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Haha - ja om stången nuddar vaderna så gör man VÄLDIGT fel. Men visst ska du ha kontakt med underbenens framsida.
Nu tror jag Hodur att jag vet vad som hindrar progressionen i dina marklyft.
Citera
2015-04-16, 16:11
Medlem
MentosFruitcores avatar
Tänkte skapa egen tråd med skriver här: Jag har också lite problem med marklyft. Tar just nu ca 70kg, men har problem med greppet. Svetten får helt enkelt stången att glida i handen, och det blir svårare att greppa. Mitt grepp är med knogarna framåt på både händer, men jag ser vissa som varierar och kör en hand framåt och en bakåt. Hjälper det, eller är det typ handskar som gäller? Kanske kommer greppstyrkan förbättras med tiden?
Citera
2015-04-16, 16:20
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Tänkte skapa egen tråd med skriver här: Jag har också lite problem med marklyft. Tar just nu ca 70kg, men har problem med greppet. Svetten får helt enkelt stången att glida i handen, och det blir svårare att greppa. Mitt grepp är med knogarna framåt på både händer, men jag ser vissa som varierar och kör en hand framåt och en bakåt. Hjälper det, eller är det typ handskar som gäller? Kanske kommer greppstyrkan förbättras med tiden?
Det blir bra mycket lättare med mixat grepp. Handskar är ingen höjdare eftersom det ger en tjockare "stång".
Citera
2015-04-16, 16:27
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:

Magnesium! Köp magnesium och du kommer se en enorm skillnad i greppstyrka. Kostar typ 30 kr för ett block som räcker i en evighet. När du sedan kommer upp i lite högre vikter och känner att det ändå är jobbigt att hålla i stången, ta då mixat grepp.
Vissa personer får ont av mixat grepp eller tycker att de lyfter snett om de håller så. Dock individuellt, och för mig är det inget problem så kör alltid mixat, och brukar variera vartannat set med vilken hand som är pronerad/supinerad.

Tycker för övrigt att Tyngre har en bra video som illustrerar vanliga fel i marklyft: https://www.youtube.com/watch?v=e2pSfOeKl6g
Senast redigerad av Shepard25 2015-04-16 kl. 16:31.
Citera
2015-04-16, 18:40
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Magnesia kostar runt 40 spänn. Kom ihåg att gnugga i påse bara annars blir vanligen de kommersiella gymkedjornas personal purkna. Handskar är inget vidare då de bara blir som ett extra lager hud som glider. Se till att du har ett ordentligt grepp om stången, långt ner mot fingrarna och sen klämmer du skiten ur stången under varje lyft.

Mixat grepp ökar dina lyft med säkert 20%. Där stången vill rulla ur ena handen rullar den in i den andra. Problemet är att lyftet då inte blir symmetriskt, så spara mixgreppet till dina tyngsta set och kör vanligt där du kan och klarar.
Citera
2015-04-16, 19:21
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av universalidiot
Det skall inte vara kontakt med framsidan heller, såvida man inte är väldigt smal eller kör sumo. Att ha blodiga underben efter en hård marklyfts session kanske ser coolt ut men det är inget man bör sträva efter :P

Har jag pratat om blodiga underben eller ens om blåmärken? Då har man ingen bra placering. Stången ska dock vara nära benen och åtminstone jag har alltid kontakt med underbenens framsida/stång särskilt i inledningen av lyftet.
Citera
2015-04-16, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av universalidiot
Så nära kroppen som möjligt är inte att nudda kroppen och barnpuder används som du säger för att minimera friktion men inte som en taktik för att kunna dra stången längs med benen.

Att stången kommer när låret är ju mer eller mindre oundvikligt men jag fick uppfattningen att Hodur menade längs med smalbenen.

Jo, stången ska dras utmed smalbenen, blir ingen friktion som på verkar lyftet
Citera
2015-04-16, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Rekommenderar att du tittar in på Candito Training HQ för formen på övningar.

I boken Starting Strength så lär Mark Rippetoe ut formen väldigt, väldigt bra. Med tanke på att du inte vet att stången ska nudda benet när du drar upp med mera..

Vet att stången ska gå längs med benet hela vägen. Har kollat mycket på youtube, bloggar m.m. Blir ändå en liten kurva vid knät. Ett ganska vanligt fel vad jag förstår. Frågan är dock hur jag undviker detta? Böja mer/tidigare på höften?
Citera
2015-04-16, 23:24
Medlem
Någon skrev att jag kanske lyfter för nära kroppen. Ska jag inte dra längs med smalbenen/låren?
Tack för alla svar! Tänker inte lägga upp någon film här på FB iaf
Citera
2015-04-17, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benjamin90
Någon skrev att jag kanske lyfter för nära kroppen. Ska jag inte dra längs med smalbenen/låren?

Försök fokusera på att starta med stången direkt under axelleden( axeln snäppet framför stången är dock att föredra). Det du inte vill skall hända är att stången går i en pendulumrörelse, i vanliga fall är en startposition med stången mitt över foten en bra början. Startar du med stången för nära smalbenen tenderar knäna att hamna för långt över stången och blockerar den optimala lyftvägen.

Åter igen, filma dig själv utföra lyftet! ser du att stången rör sig i x led så får du justera startpositionen och pröva igen tills du hittar rätt.
Citera
2015-04-17, 13:26
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benjamin90
Du ska förmodligen inte ha stången längre ifrån dig i utgångsläget. Ungefär 3cm från smalbenet då du intar position är lagom för de flesta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in