2015-04-16, 19:45
Medlem
Så många djur det skulle bli om vi inte dagligen åt av beståndet!
Citera
2015-04-16, 19:52
Medlem
SmithMarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Så många djur det skulle bli om vi inte dagligen åt av beståndet!

Dumheter. Majoriteten av köttet som konsumeras idag är producerat av domesticerade odlade djur, helt avskilda från naturen. Något som däremot orsakar massiv obalans i naturen är människans exponentiella förökning.
Citera
2015-04-16, 19:53
Medlem
Kött är gott som fan och jag skulle inte klara av att leva utan det. Kroppen behöver det.
Citera
2015-04-16, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomHitSkaDuFau
Jag har undrat hur dessa överviktiga, kolesterolfyllda människor tänker, eller om de överhuvud taget tänker alls.
Överviktig blir man av spannmål. Håller man sig till kött, fisk, ägg, grönsaker och frukt så mår man bra. Animaliskt fett går också bra.
Citera
2015-04-16, 20:08
Medlem
SmithMarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Du har fel i sak pga din stora okunnighet om människans historia.
Forskning har visat att vi hade inte ens utvecklats till homo sapiens om vi inte hade lärt oss att grilla kött. Källa:

http://m.livescience.com/24875-meat-human-brain.html

Om vi hade fortsatt käka banan och annan djurmat då hade inte du funnits.

Inte på något sätt en spektakulär slutsats när alternativet var svält.

Vidare bör man istället sätta hjärnans utveckling i förhållande till acklimatiseringen till tuffare klimatförhållanden. För att överleva i allt mer ogynnsamma förhållanden kräves "större och större" hjärna vilket gav upphov till stark selektion på just denna faktor. Av samma anledning har människor från gynnsamma klimatförhållanden normalt sett mindre hjärna.

Visserligen gjorde köttkonsumtionen att man överlevde på kallare breddgrader men att det skulle vara köttätandet och inte evolutionen som direkt bidragit till hjärnans utveckling är svammel.
Senast redigerad av SmithMarx 2015-04-16 kl. 20:21.
Citera
2015-04-16, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Människor är köttätare precis som många andra varelser som vargar, björnar m.m.

haha classic inlägg. Jo men det är ju så att störst går först, näringskedjan är inget påhitt liksom. Dumma jävla TS
Citera
2015-04-16, 20:27
Medlem
Människor är djur i toppen av näringskedjan, och djur i toppen av näringskedjan äter andra djur, simple as that!

Kött är extremt näringsrikt, om man dessutom tillagar det så krävs mindre energi till att smälta (ta tillvara på energin) maten. Det var JUST detta som gjorde oss till den art vi är idag. Hade vi aldrig ätit kött och inte heller lärt oss att tillaga maten (tämja elden) så hade du inte kunnat sitta här och posta ditt menignslösa dravel...

Det är den biologiska och evolutionära förklaringen/försvaret. Sedan finns det ju den rent personligt egoistiska, att kött är gott!

Visst hade man kunnat äta ärtsoppa, pannkaka och potatis varje dag men varför ska man göra det när man kan äta en god högrevsgryta eller en grillad fläskfile?

Det fantastiska i vår tid är ju att man själv kan välja vad man vill äta. Vill man bara äta sallad, fine, vill man bara äta kött och fisk, inga problem. Men min favorit är ändå att variera och blanda .

Väljer man dessutom svenskt kött som INTE är halalslaktat så behöver man inte ens oja sig över att djuren har levt ett miserabelt liv eller dött under hemska förhållanden. Jag kan rekommendera dig att besöka en nöt, gris eller hönsfarm och se om djuren verkar vara miserabla. Det är lyckliga djur som lever drömmen (mat i mängder och inga bekymmer). De har det betydligt bättre än gnuerna på savannen som ständigt måste vara vaksamma på attacker från lejon eller andra köttätare, och som dessutom kanske svälter ihjäl magra år...
Citera
2015-04-16, 20:51
Medlem
Menimienais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Veganer äter inte qourn då det innehåller ägg, vegetarianer gör det däremot. Ibland blir man så trött på att läsa att dom som försvarar kött till dödsdagarna inte ens vet vad fan dom sitter och skriver.

Är det verkligen så provocerande med folk som inte äter kött?

Jag är inte vego, jag är jägare.

med tanke på att jag inte äter quorn så bryr jag mig inte om vad det innehåller.

har du änns läst ett skit? eller du kanske missade första posten?

hur fan kan du vara jägare när du inte ser ett skit?
och du borde inte yttra dig om du själv gör brutaliteten, eller du kanske lever med filosofin att du bara äter kött från naturen? som att jaga älg med ett gevär är sportsligt...
Citera
2015-04-16, 20:53
Bannlyst
kött smakar inte mycket utan kryddor och tillbehör. ät en stekt biff utan salt och peppar och säg sen hur gott det var.
Citera
2015-04-16, 21:02
Medlem
SmithMarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Kött är extremt näringsrikt, om man dessutom tillagar det så krävs mindre energi till att smälta (ta tillvara på energin) maten. Det var JUST detta som gjorde oss till den art vi är idag. Hade vi aldrig ätit kött och inte heller lärt oss att tillaga maten (tämja elden) så hade du inte kunnat sitta här och posta ditt menignslösa dravel...

Det är den biologiska och evolutionära förklaringen/försvaret. Sedan finns det ju den rent personligt egoistiska, att kött är gott!

Nej det är inte "den biologiska och evolutionära förklaringen". Frukt och grönt är lättare att smälta än kött då spjälkningen av protein frisätter diverse toxiner vilka belastar ex. njurarna och levern.

Anledningen till att kött haft sådan betydelse för människan är snarare hennes omlokalisering till allt mer ogynnsamma förhållanden under vilka köttätandet blev vitalt för artens överlevnad.

Sett till dagens situation så anser iallafall jag att köttkonsumtionens betydelse för människan bör omvärderas då vi inte längre befinner sig i samma läge. Idag tycker jag istället man bör se till forskningen och lägga upp sin kost efter vad som innehåller mest näring (inte makro utan mikro, antioxidanter, fytokemikalier osv.)/kcal.
Citera
2015-04-16, 21:14
Medlem
Burnhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Om det vore lagligt så, helt klart.
Men lite ordning får det vara, man kan inte slakta närmaste granne och servera en härlig kannibalgryta utan att anhöriga kommer bli ledsna. Och vem vet, nästa dag kanske det är din tur att hamna i grytan.
Då är det bättre att vi använder djur för vår köttkonsumtion.
I agree to disagree
Citera
2015-04-16, 21:22
Medlem
Burnhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menimienai
med tanke på att jag inte äter quorn så bryr jag mig inte om vad det innehåller.

har du änns läst ett skit? eller du kanske missade första posten?

hur fan kan du vara jägare när du inte ser ett skit?
och du borde inte yttra dig om du själv gör brutaliteten, eller du kanske lever med filosofin att du bara äter kött från naturen? som att jaga älg med ett gevär är sportsligt...
>Person 1 har inte läst en post
>Vi drar slutsatsen att han ser dåligt
>Person 1 påstår sig vara jägare
>Det är svårt att vara jägare ifall man ser dåligt
>Person 1 kan därför inte vara jägare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in