2015-04-16, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmithMarx
Nej det är inte "den biologiska och evolutionära förklaringen". Frukt och grönt är lättare att smälta än kött då spjälkningen av protein frisätter diverse toxiner vilka belastar ex. njurarna och levern.

Anledningen till att kött haft sådan betydelse för människan är snarare hennes omlokalisering till allt mer ogynnsamma förhållanden under vilka köttätandet blev vitalt för artens överlevnad.

Sett till dagens situation så anser iallafall jag att köttkonsumtionens betydelse för människan bör omvärderas då vi inte längre befinner sig i samma läge. Idag tycker jag istället man bör se till forskningen och lägga upp sin kost efter vad som innehåller mest näring (inte makro utan mikro, antioxidanter, fytokemikalier osv.)/kcal.

Men snälla, 100 gram äpple innehåller som bäst 50 kkalorier, och energin är i princip uteslutande socker och födan saknar helt många viktiga vitaminer och mineraler som kroppen måste ha för att överleva.

100 gram tillagat kött innehåller ca 300 kkalorier och innehåller dessutom i stort sett alla vitaminer och mineraler som kroppen behöver.

Frukt är visserligen lättare att smälta än kött (då det i princip bara innehåller socker+vatten) men grönt (som ex sallad) är däremot svårsmält och väldigt energifattigt i jämförelse med kött.

Så för att täcka dagsbehovet av energi så kan du antingen äta 60st äpplen samt få brist på en mängd essentiella vitaminer och mineraler, eller så kan du äta ett kilo kött och få i dig allt du behöver (nåja, C-vitamin får man fixa från andra källor ).

Om vi alla skulle äta 60st äpplen om dagen så hade det inte blivit mycket annat gjort...
Citera
2015-04-16, 21:35
Medlem
Äntligen nån som frågar!

Jag äter kött av tre skäl:

1. Det är gott
2. Det är kul med döda djur
3. Det retar upp undermåliga människor med klent intellekt

Det finns bara en sorts kött jag saknar: vegankött. Hängmörad Södermalmshipster med bea, fy fan vad gott!
Citera
2015-04-16, 21:45
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haruvettiskallen
För övrigt. Hur känns det att äta GMO bönor?
Ja det är en bra fråga du som köttätare besvarar bäst:
“All soy is GMO!”

I would like to begin by explaining that the largest consumer of commercially grown GMO soybeans, both in the US and globally, is farmed animals. GMOs are genetically modified organisms, and their safety for human consumption is a hot topic of debate; many European countries have banned GMOs. While long term studies and conclusive data on the health effects of GMOs are lacking, GMOs are ubiquitous in our food supply. Soybeans are one of several major food staples now dominated by genetic modification. Currently, 81% of the global soybean crop is genetically modified, and approximately 85% of all GMO soybeans end up in farmed animal feed. The GMO soy consumed by farmed animals is utilized as a source of protein by them, and does not just magically evaporate in the slaughterhouse or the milk processing plant. It ends up on your plate.
Källa: http://freefromharm.org/health-nutrition/vegan-doctor-addresses-soy-myths-and-misinformation/
Så hur det känns att äta GMO soja, det vet du som köttätare bäst Monsanto's Roundup gift får du i dig betydligt mer än vad vi veganer får i oss

Citat:
Vet du hur jävla mycket dina bönor förstör naturen?!
Ja, jag är medveten om att ni köttätare förstör naturen med er GMO-skit som ni äter; inte vi som köper våra ekologiska sojabönor från Saltå Kvarn, odlade i Kina

Citat:
Lycka till med cancern du kommer få om 30 år!
Ja, plinga mig när du får din cancer.
Citera
2015-04-16, 21:46
Medlem
_Monk_s avatar
Citat:
För det första, protein är ett aminosyrekomplex. Proteinet du intar genom kött kommer till stor del från de växterna djuret konsumerat under sin livstid. Växter har till skillnad från djur förmågan att syntetisera alla de essentiella aminosyrorna. Slutsatsen vi kan dra från detta är alltså att kött inte på något sätt är en unik källa till kroppens "byggstenar".

Att äta lite kolhydrater och mycket fett kan visserligen vara effektivt ur (snabb)viktminskningssynpunkt men den data jag sett talar för att denna kosthållningen på lång sikt påverkar blodvärdena mycket negativt. Att ständigt vända och vrida på sin kost är inte hållbart i längden. En sund varierad kost torde vara det enda motiverbara när man diskuterar långsiktigt välmående.

Att människor som inte äter kött inte kan bygga muskler är en grundlös myt. Visserligen kan den opåläste misslyckas p.g.a. att denne inte får i sig alla de aminosyror som krävs för gynnsam proteinsyntes men återigen, att som icke-köttätare få i sig fullvärdigt protein är inte svårt. Jag har till och med sett studier som visar på att styrketränande veganer med god kosthållning har högre testosteronvärden än köttätarna (och samtidigt lägre risk att utveckla cancer p.g.a lågt IGF-1).

Blir starkare och piggare av kött? Har du ens testat att utesluta samtliga animaliska produkter? Från vad jag själv erfarit är verkligheten den motsatta.

ja och jag har sett studier som visar på att man får cancer av att äta stekt mat och chips, jag har sett studier på att halten utav tillväxthormon stiger i kroppen om man fastar, studier som visar att kaffe bränner fett, att alkohol är bra för hjärtat, att människan är gjord för att äta allt möjligt, att människan mår dåligt av kött, att cannabis är nyttigt, alvedon dödar dig, gmo grödor är bättre än vanliga grödor, gmo dödar dig, studier som visar att man får cancer av solarium, studier som visar att solning är nyttigt, studier som visar att människan stammar från aliens, studier som visar att människan utvecklats från apor osv... ser du vart jag är påväg med det här?

vi kan göra såhär istället.
Ge mig ett 100% veganskt kostschema för en dag passande en person som har ett energibehov på 3500 kcal och ett dagligt behov utav ca 200 gram protein.

och ja, jag har testat helt vegetarisk kost under en period, kändes hela tiden som att kroppen skrek efter näring och energi trots att jag var riktigt noggrann med valet utav matvaror och hela tiden fick hjälp att sköta kosten av ett par vegetarianer.
och när jag käkat mestadels kött och bara haft grönsaker och andra kolhydratskällor som lite utfyllnad på tallriken bara så har jag aldrig känt nån extra hunger, aldrig känt att energin under dagen har gått upp och ner som med en kolhydratskost, magen har fungerat felfritt och hör och häpna, matlagningen har varit extremt enkel.
så ja, jag har testat flertalet olika kosthållningar och av egen personlig erfarenhet så har jag märkt att jag mår bra utav att äta mycket animaliska produkter, så studier hit och studier hit, mår jag bra så mår jag bra, punkt slut.
Citera
2015-04-16, 21:59
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menimienai
med tanke på att jag inte äter quorn så bryr jag mig inte om vad det innehåller.

har du änns läst ett skit? eller du kanske missade första posten?

hur fan kan du vara jägare när du inte ser ett skit?
och du borde inte yttra dig om du själv gör brutaliteten, eller du kanske lever med filosofin att du bara äter kött från naturen? som att jaga älg med ett gevär är sportsligt...

Jag förstår att det är svårt att se skillnaden med ett egenproducerat kött i form av vilt och ett industrialiserat kött där kor står på band och blir skjutna av bult.

Samtidigt som du själv säger att det är osportsligt att jaga med ett gevär så sitter du och briljerar över hur bra ditt eget köttätande är, men att själv sätta kniven i skulle du aldrig göra eller? Jakt handlar inte enbart om sport. Vi som är intresserade av djur och natur ser också nödvändigheten i viltvård, och av viltvård så får man kött, och det är onödigt att ett fällt djur inte används = Viltkött är en köttsort som dels är återvinnande samt kan användas till väldigt mycket, ett miljövänligt alternativ.

Det går inte ens jämföra med den skit som industrin producerar. Att jag exempelvis skjuter ett vildsvin för att stävja stammen och använder köttet går inte jämföra med att man köper kött från ett fabriksband av kossor som lever trångbott och dör en stressfylld död.

Och att jag inte ser något? Jag tycker jag har en ganska klar syn på vad jag tycker om det vi äter, men visst hycklar jag, men jag sitter inte och ollar vegetarianer för att visa hur jävla bra jag är som äter eller skjuter kött.
Senast redigerad av Varulv 2015-04-16 kl. 22:06.
Citera
2015-04-16, 22:00
Medlem
SmithMarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Så för att täcka dagsbehovet av energi så kan du antingen äta 60st äpplen samt få brist på en mängd essentiella vitaminer och mineraler, eller så kan du äta ett kilo kött och få i dig allt du behöver (nåja, C-vitamin får man fixa från andra källor ).

Om vi alla skulle äta 60st äpplen om dagen så hade det inte blivit mycket annat gjort...

Ja ingen lär väl bli förvånad av att man får brister av att enbart äta en råvara, eller? En hälsosam kosthållning handlar om variation.

Det finns gott om frukter och grönsaker med hög energidensitet om det är kalorier man är ute efter, men visst, kött är i svårare klimatförhållanden en av de mest lättillgängliga källorna till kvantitativ energi. Vad jag försökte säga var att i dagens samhälle är det bristen på riktiga hälsonyttiga näringsämnen som är problemet, inte kalorierna. Kött är inte lösningen på detta problemet.
Citera
2015-04-16, 22:02
Medlem
_Monk_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Men snälla, 100 gram äpple innehåller som bäst 50 kkalorier, och energin är i princip uteslutande socker och födan saknar helt många viktiga vitaminer och mineraler som kroppen måste ha för att överleva.

100 gram tillagat kött innehåller ca 300 kkalorier och innehåller dessutom i stort sett alla vitaminer och mineraler som kroppen behöver.

Frukt är visserligen lättare att smälta än kött (då det i princip bara innehåller socker+vatten) men grönt (som ex sallad) är däremot svårsmält och väldigt energifattigt i jämförelse med kött.

helt rätt.
tänk dig det här framtids scenariot:

folk dog till höger och vänster utav diabetes från fruktosen, i folkmun även kallad den stora äppeldöden, den bröt ut när fi kom till makten och beslutade att kött är rasistiskt och står för kvinnoförtyck eftersom djur oxå är människor.
Citera
2015-04-16, 22:16
Medlem
SmithMarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Monk_
ja och jag har sett studier som visar på att man får cancer av att äta stekt mat och chips, jag har sett studier på att halten utav tillväxthormon stiger i kroppen om man fastar, studier som visar att kaffe bränner fett, att alkohol är bra för hjärtat, att människan är gjord för att äta allt möjligt, att människan mår dåligt av kött, att cannabis är nyttigt, alvedon dödar dig, gmo grödor är bättre än vanliga grödor, gmo dödar dig, studier som visar att man får cancer av solarium, studier som visar att solning är nyttigt, studier som visar att människan stammar från aliens, studier som visar att människan utvecklats från apor osv... ser du vart jag är påväg med det här?

vi kan göra såhär istället.
Ge mig ett 100% veganskt kostschema för en dag passande en person som har ett energibehov på 3500 kcal och ett dagligt behov utav ca 200 gram protein.

och ja, jag har testat helt vegetarisk kost under en period, kändes hela tiden som att kroppen skrek efter näring och energi trots att jag var riktigt noggrann med valet utav matvaror och hela tiden fick hjälp att sköta kosten av ett par vegetarianer.
och när jag käkat mestadels kött och bara haft grönsaker och andra kolhydratskällor som lite utfyllnad på tallriken bara så har jag aldrig känt nån extra hunger, aldrig känt att energin under dagen har gått upp och ner som med en kolhydratskost, magen har fungerat felfritt och hör och häpna, matlagningen har varit extremt enkel.
så ja, jag har testat flertalet olika kosthållningar och av egen personlig erfarenhet så har jag märkt att jag mår bra utav att äta mycket animaliska produkter, så studier hit och studier hit, mår jag bra så mår jag bra, punkt slut.

Jag instämmer, det finns mycket data av vitt skiljande typ att tillgå men det har egentligen ingen större betydelse. Att det finns bakomliggande agendor åt båda hållen är ingen hemlighet. Vill man uttyda empiriska sanningar får man kolla på meta-studier och värdera den översiktliga bilden (vilken är ganska entydig).

Du har misstolkat min intention, jag bryr mig inte det minsta om hur du väljer att leva. Mina invändningar var snarare mot de osanningarna du kom farandes med. Mår du bra av att äta som du gör är det inte mig emot.
Citera
2015-04-16, 22:25
Medlem
För djurs enda syfte är inte att vara gräsklippare
Citera
2015-04-16, 22:49
Medlem
_Monk_s avatar
Citat:
Jag instämmer, det finns mycket data av vitt skiljande typ att tillgå men det har egentligen ingen större betydelse. Att det finns bakomliggande agendor åt båda hållen är ingen hemlighet. Vill man uttyda empiriska sanningar får man kolla på meta-studier och värdera den översiktliga bilden (vilken är ganska entydig).

Du har misstolkat min intention, jag bryr mig inte det minsta om hur du väljer att leva. Mina invändningar var snarare mot de osanningarna du kom farandes med. Mår du bra av att äta som du gör är det inte mig emot.

Nja, jag tror det är du som misstolkar lite här, jag har inget behov utav att du bryr dig om mitt sätt att leva, utan jag tog bara mig själv som ett exempel, och vad jag försöker få fram med det är att jag, av egen erfarenhet och efter att ha prövat mig fram har märkt att jag mår bäst utav att äta kött.
Senast redigerad av _Monk_ 2015-04-16 kl. 22:51.
Citera
2015-04-16, 22:56
Medlem
HowdyXs avatar
Jag jagar och fiskar mitt kött och odlar mina grönsaker. Det är ytterst sällan jag köper nåt av dessa i affären utöver senvinter och vår.
Denna livsstil och kost passar mig och jag anser den som nyttig och human gentemot hur köttindustrin fungerar.
En snabb direkt dödande kula är enligt mig det mest moraliska i jämförelse och jag vet att djuret levt ett friskt och bra fritt liv.
Mina grönsaker är helt naturligt odlade utan en massa kemikalier.

Försvara din kemikalieodlad mat nu.
Citera
2015-04-16, 23:14
Medlem
_Monk_s avatar
Förresten så väntar jag fortfarande på mitt veganska kostschema innehållandes 3500 kcal och 200gram protein mr smithmarx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in