Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-15, 15:10
  #1
Medlem
Det är ju allmänt känt att kaparna använda såna här: http://www.dc-criminal-defense.com/Box%20Cutter.jpg

Men hur fan fick dom in dom? Var någon kontrollant mutad?
Citera
2015-04-15, 15:15
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elliotxz
Det är ju allmänt känt att kaparna använda såna här: http://www.dc-criminal-defense.com/Box%20Cutter.jpg

Men hur fan fick dom in dom? Var någon kontrollant mutad?
Hur många box cutters hade dom och hade de några andra vassa föremål med sig?
Citera
2015-04-15, 15:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Hur många box cutters hade dom och hade de några andra vassa föremål med sig?

Sjukt osäker, men från vad jag hört lät det som dom hade en var? Rätta mig någon om jag har fel
Citera
2015-04-15, 15:26
  #4
Medlem
Framtidsatlets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elliotxz
Det är ju allmänt känt att kaparna använda såna här: http://www.dc-criminal-defense.com/Box%20Cutter.jpg

Men hur fan fick dom in dom? Var någon kontrollant mutad?

Har du aldrig flugit eller? Säkerheten är ett skämt. Har själv, och har vänner och bekanta som har (för det mesta) av misstag fått med sig diverse intressanta föremål som inte är tillåtna att ha med sig men som ändå har sluppit igenom "säkerhetskontrollerna"; saxar, mattknivar, butterfly-kniv, cannabis, you name it.

Före 9/11 var säkerheten ännu sämre så det var absolut inga konstigheter. Säkerhetskontrollerna finns framförallt till för att ge sken av att allting är under kontroll.
Citera
2015-04-15, 15:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsatlet
Har du aldrig flugit eller? Säkerheten är ett skämt. Har själv, och har vänner och bekanta som har (för det mesta) av misstag fått med sig diverse intressanta föremål som inte är tillåtna att ha med sig men som ändå har sluppit igenom "säkerhetskontrollerna"; saxar, mattknivar, butterfly-kniv, cannabis, you name it.

Före 9/11 var säkerheten ännu sämre så det var absolut inga konstigheter. Säkerhetskontrollerna finns framförallt till för att ge sken av att allting är under kontroll.

Mjo du har rätt... Kommer ihåg att farsan hade glömt en typ 25cm lång jaktkniv han fått av jobbet i handbagaget på ett flyg från Luleå-Stockholm
Citera
2015-04-15, 15:42
  #6
Medlem
Mycket enkelt, dessa var tillåtna att ha med sig på ett flygplan i USA innan 9/11.
__________________
Senast redigerad av Epikantus 2015-04-15 kl. 15:46.
Citera
2015-04-15, 15:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epikantus
Mycket enkelt, dessa var tillåtna att ha med sig på ett flygplan i USA innan 9/11.

Frågan är ju hur i helvete flygbolagen tänker då
Citera
2015-04-16, 11:40
  #8
Medlem
KimNeilJungs avatar
Om den här frågan skall leva i en egen tråd så får tråden se till att enbart handla om mattlnivarna. Allmänt 911 tas i den stora tråden.
Mvh
Mod.
Citera
2015-04-16, 14:03
  #9
Medlem
Än så länge gör de väl de också, eller?
Citera
2015-04-16, 14:08
  #10
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsatlet
Har du aldrig flugit eller? Säkerheten är ett skämt. Har själv, och har vänner och bekanta som har (för det mesta) av misstag fått med sig diverse intressanta föremål som inte är tillåtna att ha med sig men som ändå har sluppit igenom "säkerhetskontrollerna"; saxar, mattknivar, butterfly-kniv, cannabis, you name it.

Före 9/11 var säkerheten ännu sämre så det var absolut inga konstigheter. Säkerhetskontrollerna finns framförallt till för att ge sken av att allting är under kontroll.
I helgen när jag gick genom säkerhetskontrollen på Schipol för att flyga hem hit fick man packa ur laptopen och tandkrämen som vanligt... sedan stod det inte ens någon vid skärmen och tittade på väskan.
Vid ett annat tillfälle när jag var i London hade de problem med maskinen som de "löste" när kön blivit typ 50 pers lång. När jag hade gått igenom sneglade jag på skärmen, som var avstängd. Där satt dock en kontrollant och låtsades titta på saker. Hur löjligt som helst.

Känns lite som att man skulle kunna smuggla in en pistol eller liknande om man bara undviker den värsta oturen.
Citera
2015-04-25, 17:30
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elliotxz
Frågan är ju hur i helvete flygbolagen tänker då

Jag antar att du är relativt ung, typ i 18-20 års åldern, så du kanske inte minns detta men:

Det var 9/11 som satte en helt ny nivå av säkerhet på flygplan som vi numera tar helt för givet.

Förr var det inte alls ovanligt att man t.ex. hade dörren till cockpit öppen under större delen eller hela flygningen. Ibland kunde ett lyckligt barn få sitta på tredje stolen i cockpit med piloterna.

Normalt kunde du innan 9/11 komma genom säkerhetskontrollen med nästan allt du kan gå omkring med på stan eller i väskan: Om du t.ex. hade en arbetsväska med en del verktyg i (skruvmejslar, tänger, matknivar osv.) kunde du normalt gå rakt igenom. Självklart var regelrätta vapen fortfarande förbjudna som på övriga offentliga ställen.
Citera
2015-05-10, 11:55
  #12
Medlem
vem kommer på idén att kapa plan med mattknivar och tror det skall lyckas...

Om man planerar en extremt avancerad operation och det skulle hänga på kapningar med mattknivar, inte en chans
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback