2017-12-16, 14:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
Man kan ju tro att Fransmän lär sig men icke!

På Renault Clio utvecklade de idén så att förutom att reservdäcket är under bilen så måste du dessutom PLOCKA UT BAGAGEUTRYMMET föra att kunna komma åt verktyg och frigöra reservdäcket!!

Video som visar hur

Detta är en bil från 2012 (vet inte om det fixat detta efter det)
Vad tror du händer med det hjulet efter många år?

Citera
2017-12-16, 14:40
Medlem
0rganets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Jag försökte en gång instruera på telefon och med handboken i min hand 2 personer om hur det skulle fixa detta.. tog ett rätt bra tag och det punkterade däcket fick de inte tillbaka under bilen och vajern som höll däcket på plats knöt de fast i dragkroken.

Om man sett videon innan så hade det gått men vem kollar hur man får fram ett reservdäck på en bil innan...
Citera
2017-12-16, 16:25
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:

Fiat Ritmo hade en liknande lösning.
Har ingen aning hur reservhjulet egentligen såg ut, mekanismen på bakluckströskeln, som man skulle veva ner, fungerade inte.
Jag lät det vara, då jag misstänkte att hjulet nog var rätt dåligt, och sannolikt även tomt på luft.
Skaffade ett riktigt extrahjul istället.
Citera
2017-12-16, 16:44
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Fiat Ritmo hade en liknande lösning.
Har ingen aning hur reservhjulet egentligen såg ut, mekanismen på bakluckströskeln, som man skulle veva ner, fungerade inte.
Jag lät det vara, då jag misstänkte att hjulet nog var rätt dåligt, och sannolikt även tomt på luft.
Skaffade ett riktigt extrahjul istället.
Just det där med "riktigt" reservhjul var det ju ett jävla liv om när nödreservhjulen började komma, folk mer eller mindre krävde att det skulle finnas ett "riktigt" hjul. Själv har jag inte riktigt sett poängen med att ha ett riktigt gummidäck på aluminiumfälg som reservhjul. Skulle jag köpa tre nya däck och lägga på dessa plus det gamla reservhjulet som bara hängt och torkat? Troligtvis inte, så varför är det inte bättre att ha ett hjul som inte behöver luft och som står emot torka betydligt bättre?

Numera är ju till och med reservhjulen borta till stor del och ersatta av en mobiltelefon.
Citera
2017-12-16, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Just det där med "riktigt" reservhjul var det ju ett jävla liv om när nödreservhjulen började komma, folk mer eller mindre krävde att det skulle finnas ett "riktigt" hjul. Själv har jag inte riktigt sett poängen med att ha ett riktigt gummidäck på aluminiumfälg som reservhjul. Skulle jag köpa tre nya däck och lägga på dessa plus det gamla reservhjulet som bara hängt och torkat? Troligtvis inte, så varför är det inte bättre att ha ett hjul som inte behöver luft och som står emot torka betydligt bättre?

Numera är ju till och med reservhjulen borta till stor del och ersatta av en mobiltelefon.

Jag har kört bil sen 1978, ca 4000-6000 mil/år med alla möjliga fordon.
Har fått två riktiga punkteringar på dessa år. Den första på 70talet med min första bil, punka vid körning på 50vög och fick byta hjul vid vägkanten. Den andra för nån månad sen på 100väg och fick byta hjul vid vägkanten, och då visste jag ändå att det blivit en lite lurig pyspunka veckan innan så jag hade ju kunnat fixa det då istället för att chansa och köra vidare.

Sen har jag haft en körning från södra Tyskland och hem och allt gick bra, men på morgonen efter så var ett däck platt när jag kom ut på parkeringen och det satt en skapligt sliten skruv i däcket.

Känns som man kånkar runt på ett skrymmande reservhjul etc rätt mycket i onödan och att det utrymmet och vikten kunde utnyttjas på nåt bättre sätt till sånt man kanske har mer och oftare nytta av.
Citera
2017-12-16, 17:22
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:

Ofta har punkteringar en benägenhet att inträffa på ensliga vägar, nattetid.
Och jag kan inte se någon fördel med att ha ett skräphjul som bara går att köra på några mil, och dessutom med begränsad hastighet.
Vad gör jag om jag inte får tag på någon däckverkstad ?
Det är natt ?
Jag är mer än tolv mil från någon större ort ?

Vad gäller aluminiumfälgar, så är det ingenting jag håller på och larvar med.

Är det sant ?
Klarar man inte ens av att utrusta bilarna med reservhjul längre, utvecklingen går sannerligen framåt.
Jag äger inte ens någon mobiltelefon.
Citera
2017-12-16, 17:49
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ofta har punkteringar en benägenhet att inträffa på ensliga vägar, nattetid.
Och jag kan inte se någon fördel med att ha ett skräphjul som bara går att köra på några mil, och dessutom med begränsad hastighet.
Vad gör jag om jag inte får tag på någon däckverkstad ?
Det är natt ?
Jag är mer än tolv mil från någon större ort ?

Vad gäller aluminiumfälgar, så är det ingenting jag håller på och larvar med.

Är det sant ?
Klarar man inte ens av att utrusta bilarna med reservhjul längre, utvecklingen går sannerligen framåt.
Jag äger inte ens någon mobiltelefon.
Om jag minns rätt så var nödhjulen begränsade till 80 km/h och ca 100 mil. Fixar du inte att hitta upp en däckverkstad på 100 mils körning så är det nog inte reservhjulet som är huvudproblemet.

Jag har ungefär samma erfarenheter som Dr Tinnitus, ett par punkteringar på 30 år, och inte någon av de gångerna skulle jag klarat mig bättre med ett "riktigt" hjul.
Citera
2017-12-16, 17:58
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Om jag minns rätt så var nödhjulen begränsade till 80 km/h och ca 100 mil. Fixar du inte att hitta upp en däckverkstad på 100 mils körning så är det nog inte reservhjulet som är huvudproblemet.

Jag har ungefär samma erfarenheter som Dr Tinnitus, ett par punkteringar på 30 år, och inte någon av de gångerna skulle jag klarat mig bättre med ett "riktigt" hjul.
Var det verkligen hundra mil ?
Hundra kilometer vill jag minnas att det stod.

Jag har heller inte haft särskilt många punkteringar, fem-sex.
Men jag vill ändå ha ett riktigt hjul.
Sedan lagar man det trasiga, och det hjulet får bli resrvhjul istället, så sparar man ett hjulbyte.

Nej, jag förstår inte meningen med ett skräphjul, som bara har begränsningar.
Så mycket billigare kan det inte bli i tillverkning, och vikten och utrymmet man sparar måste vara marginell.
Citera
2017-12-16, 18:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Sen har jag haft en körning från södra Tyskland och hem och allt gick bra, men på morgonen efter så var ett däck platt när jag kom ut på parkeringen och det satt en skapligt sliten skruv i däcket.
Nåt som kan gå att fixa vid vägkanten med lite tur.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-slang/Reparationssats-dack-2000022836/

Citat:
Nej, jag förstår inte meningen med ett skräphjul, som bara har begränsningar.
Så mycket billigare kan det inte bli i tillverkning, och vikten och utrymmet man sparar måste vara marginell.
Billigare tillverkning, mer utrymme i bilen, mindre vikt, sparar bränsle finns även nödhjul som passar husvagn/släp så orsaker till det finns.
Citera
2017-12-16, 19:46
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Nåt som kan gå att fixa vid vägkanten med lite tur.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-slang/Reparationssats-dack-2000022836/

Billigare tillverkning, mer utrymme i bilen, mindre vikt, sparar bränsle finns även nödhjul som passar husvagn/släp så orsaker till det finns.
Billigare blir nog det lilla det när man räknar med alla merkostnader framtagandet av ny fälg kan tänkas kosta.
Utrymme och vikt nämnde jag tidigare, även där tror jag det handlar om småpengar.

Jag investerar alltid i ett riktigt extrahjul när jag skaffar en ny bil.

Alla typer av begränsade saker, oavsett vad gäller, har jag ingen förståelse för.
(nu kommer lustigkurrar att medvetet missförstå vad jag menar).
Citera
2017-12-16, 20:52
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Billigare blir nog det lilla det när man räknar med alla merkostnader framtagandet av ny fälg kan tänkas kosta.
Utrymme och vikt nämnde jag tidigare, även där tror jag det handlar om småpengar.

Jag investerar alltid i ett riktigt extrahjul när jag skaffar en ny bil.

Alla typer av begränsade saker, oavsett vad gäller, har jag ingen förståelse för.
(nu kommer lustigkurrar att medvetet missförstå vad jag menar).

Kanske någon som redan frågat detta. Har du behövt hänga på ett reservhjul någon gång?
Jag har haft körkort i 20 år och behövt göra det en enda gång. Och då var felet mitt eget, pyspunka som jag sket i. När jag kom till macken var däcket kasst.
Citera
2017-12-16, 21:01
Medlem
Voelsens avatar
Volvo 940 där man måste montera ner halva framvagnen för att få bort oljetråget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in