2015-04-14, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKiTSUR
Kommer ihåg en väldigt rolig funktion i en gammal Mercedes 200 från 89- ( vill jag minnas ).

Instrument panelen var delvis i sån där ful träfärg (vad heter det?) och där fanns det en knapp som gjorde så nackstöden bak for ner i en jäkla fart. Förstår fortfarande inte varför man skulle behöva ha det? Man fick dessutom fälla upp dom för hand.

Hade även elektrisk taklucka som funka prima en riktig lyxkryssare!

Det var för att man skulle se bättre när man backade. Reta mig också på att de inte gick att fälla upp med en knapp.
Citera
2015-04-14, 13:56
Medlem
narkoluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
DAF:s variomatic som även användes i Volvo 66 & 340 med det fina namnet remjohan. Alltid lika roligt när mans hade en sådan bredvid sig vid ett rödljus och hörde motorn rusa och sedan se bilen slira iväg.
Hände ganska ofta också att remmarna slirade något djävulskt vilket resulterade i ett enormt rökmoln.
Ibland räckte det att det regnade så började skiten att slira.

Variomatic-bilarna är fortfarande några av väldens snabbaste standardvagnar(i backväxeln)
Citera
2015-04-14, 13:57
Medlem
pelle49s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Och sedan sätter föraren sig på plankorna och kör iväg? Hur är det tänkt att man ska framföra bilen med sätet fullt av plankor?

Kan det inte vara en slags sovfunktion? Med nackskyddet borttaget kanske det går att fälla sätet helt bakåt så att det blir som en säng för förare och passagerare?
Helt riktig teori, med ett litet undantag-inte fan fällde man ner sätet för att kunna sova.
Citera
2015-04-14, 13:57
Medlem
Heavisides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Att vissa enheter som ofta måste servas verkar vara startpunkten när man bygger en bil är väl känt.
Ta fläktmotorn på Volvo 240. Ska man byta den på rätt sätt så måste man riva större delen av instrumenteringen. Räkna med minst en dag för detta - om man har flyt (men det finns genvägar genom att såga upp luckor om man inte är så noga).

Vissa kopplingar är också ett flerdagarsprojekt att byta. Särskilt på en 4WD.

Skulle byta generator på en Mitsubishi och insåg att den helt enkelt inte går att plocka ut utan att lossa på grenröret eller delar av framvagnen. Hade man den lilla gulingen som konstruerat detta inom räckhåll när detta uppdagades så hade man nog gjort processen kort med honom....

Ja fy fan. Den fläktmotorn är jävligt besvärlig. Det värsta är att när man är klar står man med 15 skruvar och bultar över.
Citera
2015-04-14, 13:59
Medlem
Smulhamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Har inte varit med om några större idiotlösningar på mina bilar men det mest störiga var när jag hade en SAAB 900 och tändningslåset satt nere vid handbromsen. Att lägga vantarna där på vintern och låta snön smälta för att sedan frysa till stenhård is är ej att rekommendera. Det mest irriterande är att jag absolut inte kan se någon fördel med att ha låset där.
Sitter den inte där för att SAAB hade en egen variant på rattlås, där backväxeln är tvungen att vara i för att starta bilen och nyckeln även låser växellådan mekaniskt?

Har bara stött på fenomenet på SAAB:ar. Lite förvirrande och pinsamt när man lånar en bil och nästan har sönder tändningslåset det första man gör, innan man förstår hur det fungerar...
Citera
2015-04-14, 13:59
Medlem
SKiTSURs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chumlee
Det var för att man skulle se bättre när man backade. Reta mig också på att de inte gick att fälla upp med en knapp.

Jaha där ser man. En riktig penisförlängare när man var fyllechaffis
Citera
2015-04-14, 14:00
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
På vissa äldrebilmodeller så kan man dra bort nackstödet på förare/ passagerarsätet fram. Till vilken nytta?

Förstår att nackstödet i baksätet kan vara avtagbart pga om man skulle lasta något etc, men där framme ser jag ingen logik, speciellt förarsätet.

Man skulle istället kunna se det såhär.
Citat:
Varför i helvete har bilarna gjort så att nu när jag tänkte byta nackskydd till ett bekvämare och säkrare nacksskydd så hade de dumma jävla fransmännen som konstruerat bilen gjort så att nu blir jag tvungen att byta hela jävla stolen och fippla med el och sitsvärme och hela skiten, bara för jag ska byta ett nackskydd.

En gång skulle jag köpa en endaste bräda och inte fan fick jag in den bilmodell X eftersom nån dum fransman har tänkt att ja, varför inte låta nackskyddet sitta fast i stolen.

Man kan byta ut nackstödet till ett bättre nackskydd/stöd i stället för att byta hela stolen. Det finns många med nackproblem som gärna ser att man kan byta nackskyddet.
Citera
2015-04-14, 14:01
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Det kanske har redan nämnts i tråden, i sådana fall ber jag om ursäkt.

Men är inte bildörren oavsett bilmodell ( förutom på Superbilar) en ganska ointelligent och osmidig lösning. Hade det inte varit smidigare med de dörrar som ex. Lamborghini har? Eller dörrar som försvann under golvet? Kanske är dessa lösningar för dyra för gemene man om dörrarna går sönder..men ändå.
Citera
2015-04-14, 14:03
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No.90-Kleist
Passagerar sätet kan vara om man har väldigt långa plankor. Förarsätet vet jag inte.
Förklaringen är nog så enkel som att det är billigare att slippa tillverka två olika typer av säten/nackstöd.
Citera
2015-04-14, 14:06
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Jag kör inte Saab, men jag förstår tanken med att ha tändningslåset någon annan stans än bakom ratten. Om man är storväxt eller har en stor nyckelring så kan man slå i med lår eller knä.
Skälet är att bilen ska vara svårare att stjäla.
Men det är fortfarande en mindre bra konstrution.
Citera
2015-04-14, 14:12
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazard simpson
Hade en Volvo Amazon en gång. När man skulle dra på helljuset fick man trampa på en knapp till vänster om kopplingspedalen. Lite jobbigt när man skulle blända av och inte hittade knappen. Hur tänkte Volvo där?
Helljuskontakten, den fanns på flera 60-talsbilar.
Den hade den lilla nackdelen att den duttlade igen efter några vintrar med slaskiga skor, i övrigt tyckte jag att den fungerade utmärkt.
Citera
2015-04-14, 14:12
Medlem
pyttefnaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Skälet är att bilen ska vara svårare att stjäla.
Men det är fortfarande en mindre bra konstrution.
Den var ju jättesvår att stjäla ända till folk kom underfund med att konstruktionen gjorde den till den allra lättaste bilen att stjäla. Inte nog med att kolven kunde dras ur med en plåtskruv och hovtång, efter något år hade det kommit in så mycket damm i låset att cylindrarna i låskolven fastnat efter nyckeln och kunde därmed startas med en glasspinne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in