2015-04-14, 13:35
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
På vissa äldrebilmodeller så kan man dra bort nackstödet på förare/ passagerarsätet fram. Till vilken nytta?

Förstår att nackstödet i baksätet kan vara avtagbart pga om man skulle lasta något etc, men där framme ser jag ingen logik, speciellt förarsätet.
Passagerar sätet kan vara om man har väldigt långa plankor. Förarsätet vet jag inte.
Citera
2015-04-14, 13:35
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slödder
Haha skönt att fler lagt märke till detta. Kollade på 10st uppställda budbilar av denna sort och precis alla hade denna skada. Hur fan man tänkte ut något sådant på en "arbetsbil" är rätt otroligt för att vara en nyare bil.

Egentligen är det bra eftersom när det är dubbla dörrar så bör och ska den ena dörren överlappa den andra, det blir tätare och tåligare. Däremot så kunde man ju haft en skyddslist på den ena dörren för att förhindra skador.
Citera
2015-04-14, 13:37
Medlem
pyttefnaxs avatar
Citat:
På vissa äldrebilmodeller så kan man dra bort nackstödet på förare/ passagerarsätet fram. Till vilken nytta?

Förstår att nackstödet i baksätet kan vara avtagbart pga om man skulle lasta något etc, men där framme ser jag ingen logik, speciellt förarsätet.
I de flesta amerikanska tv-serier så åker dom med borttagna nackskydd när dom filmar scener i bilar.

Sen är det viktigt att hålla reda på termerna, nackstöd vilar man nacken på, sover typ, nackskydd är en säkerhetsdetalj. Att montera in nackstöd för föraren vore således en väldigt ogenomtänkt lösning.
Citera
2015-04-14, 13:40
Medlem
Balkanstuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Om du väntar en stund så kommer snart generalknase in i denna tråd och förklarar hur fantastisk och genialisk den där konstruktionen är. Mycket bättre än på tyska premiumbilar!

Såg en gammal Fiat en gång som fått motorbrand på en bensinmack en gång, när vi skulle putta bilen i säkerhet från pumparna small det utav h-e under huven, va fan??? dom dumma jävlarna hade placerat reservdäcket där!!
Citera
2015-04-14, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
Bakluckan går åt fel håll på Suzuki Grand Vitara, iaf när man parkerar längs med en gata och ska lasta in från trottoaren.

Placeringen av vattenpumpen på saab 99.

Joseph Lucas...

Japan har vänstertrafik, rätt placerad med andra ord .

edit Nu såg jag att jag var pucktrea eller fyra, ursäkta
Senast redigerad av Chumlee 2015-04-14 kl. 13:46.
Citera
2015-04-14, 13:44
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKiTSUR
Vill minnas att dom flesta gamla jänkarna har samma funktion. Ett helvete när det är mörkt och man inte känner till bilen så väl.

Fick låna brorsans gamla amazon när jag tog körkort för en herrans massa år sen. Var likadant på den, men måste säga att när man kört ett par dagar med den funktionen så var det ganska skönt

Alla bilar förr hade den funktionen innan den blev uppflyttad till spaken på ratten, liksom att reglage till vindrutetorkare satt på instrumentbrädan osv, det är ju inte ogenomtänkt utan bara vidarutveckling av förarmiljön.
Citera
2015-04-14, 13:46
Medlem
MartinStLouiss avatar
Citat:

Tror att det är samma sak för förarsätet. Man tar bort nackstödet och fäller bak förarstolen så att det nästan ligger ner, och då får man plats med långa plankor osv.
Citera
2015-04-14, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
De bilmodeller där man måste montera av en skärm eller liknande för att byta glödlampa, där tänktes det väl inte så mycket vid ritbordet.

Håller med, den lösningen borde vara förbjuden. Går inte att svänga in på en mack och byta glödlampa.
Citera
2015-04-14, 13:51
Medlem
narkoluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
När det blev krav på avgasrening på slutet av 70-talet så mätte man bara total mängd utsläpp per tidsenhet på avgasröret.
VAG kom då på att om man sätter in en luftpump som trycker in friskluft i avgasröret så späder man ut avgaserna så mycket att man klarade uppsatta värden (vet inte om andra biltillverkare också gjorde detta).
Precis som om det skulle hjälpa och förbättra utsläppen.

Fullständigt hjärndöd produkt och konstruktion. Snabbt som ögat plockade man bort remmen som drev denna menlösa manick och fick då säkert ett par hästar till.

Nä, man blåser in luft för att oxidera HC och CO vid kallstart!!
Citera
2015-04-14, 13:52
Medlem
SKiTSURs avatar
Kommer ihåg en väldigt rolig funktion i en gammal Mercedes 200 från 89- ( vill jag minnas ).

Instrument panelen var delvis i sån där ful träfärg (vad heter det?) och där fanns det en knapp som gjorde så nackstöden bak for ner i en jäkla fart. Förstår fortfarande inte varför man skulle behöva ha det? Man fick dessutom fälla upp dom för hand.

Hade även elektrisk taklucka som funka prima en riktig lyxkryssare!
Citera
2015-04-14, 13:53
Medlem
TEDybjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av streisand
Farsan har berättat att det fanns en Volvo tror jag det var som hade dörrarna i motsatt riktning. Så skulle man öppna dörren i farten ifall den inte stängt sig ordentligt fanns risken att den slets upp.

Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
Saab hade så kallade självmordsdörrar, även kallade flickfångar/kidnappardörrar, många andra bilar har också haft såna men inte volvo vad jag vet. Inte så idiotiska i praktiken, lätt att kliva ur. Då är måsvingedörrar en sämre idé, dom är bara designmässigt okej, inget för trånga parkeringsplatser.
Flera av Volvos 30-tals modeller har självmordsdörrar. PV36 och PV56 bland annat.
Citera
2015-04-14, 13:53
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Tror att det är samma sak för förarsätet. Man tar bort nackstödet och fäller bak förarstolen så att det nästan ligger ner, och då får man plats med långa plankor osv.

Och sedan sätter föraren sig på plankorna och kör iväg? Hur är det tänkt att man ska framföra bilen med sätet fullt av plankor?

Kan det inte vara en slags sovfunktion? Med nackskyddet borttaget kanske det går att fälla sätet helt bakåt så att det blir som en säng för förare och passagerare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in