2018-11-24, 21:13
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Mycket missar du tydligen. Primitiva folkslag som inte äter processad mat som huvudsakligen består av vete, socker och majs har mycket möjligt bättre kognitiva förmågor än vi med alla våra moderna mediciner.
Vad får dig att tro det?
Citera
2018-11-24, 21:18
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Mycket missar du tydligen. Primitiva folkslag som inte äter processad mat som huvudsakligen består av vete, socker och majs har mycket möjligt bättre kognitiva förmågor än vi

Vad jag läst/förstått så äter dessa vildar mycket fisk dom fångar. Vilket i sig kan göra dom äter fisk mera än oss. Omega3 i fisk är essentiellt för den kognitiva förmågan. Majs är inte särskilt näringsrikt dock. Men jag blev positivt överraskad till att jag läste just att fisk var en del av deras föda. Vilket kanske inte är väldigt överraskande iom att dom bor på en ö.
Citera
2018-11-24, 21:20
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Vad får dig att tro det?

Läs bakåt i tråden. Primitiva befolkningar har väsentligt fler bakterier i matsmältningsorganen. Man ser ett samband med bristande kognitiva funktioner och lägre bakterienivåer. Bland annat riskbedömning, och amerikanen är ju död.

https://www.irishtimes.com/news/heal...00133?mode=amp
Citera
2018-11-24, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vad jag läst/förstått så äter dessa vildar mycket fisk dom fångar. Vilket i sig kan göra dom äter fisk mera än oss. Omega3 i fisk är essentiellt för den kognitiva förmågan. Majs är inte särskilt näringsrikt dock. Men jag blev positivt överraskad till att jag läste just att fisk var en del av deras föda. Vilket kanske inte är väldigt överraskande iom att dom bor på en ö.

Jag antar att de inte äter mycket majs, utan mycket fiberrika rötter, nötter och andra växter. Vete, socker och majs är väl sådant som ofta finns i mängder i diverse processad mat som man ser ett samband med olika typer av hälsoproblem. Även psykiska tydligen.
Citera
2018-11-24, 21:28
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Läs bakåt i tråden. Primitiva befolkningar har väsentligt fler bakterier i matsmältningsorganen. Man ser ett samband med bristande kognitiva funktioner och lägre bakterienivåer. Bland annat riskbedömning, och amerikanen är ju död.

https://www.irishtimes.com/news/heal...00133?mode=amp
Det står inget om riskbedömning i länken. Det verkar ockdå vara en observationsstudie, dvs inget som bevisar kausalitet. Dessutom säger det inget om absolutnivåer av kognitiva förmågor då de beror på en mängd andra faktorer, många av dem icke miljöförklarade, och dessa brukar knappast vara i ursprungsbefolkningars favör.
Citera
2018-11-24, 21:52
Medlem
black_devils avatar
rätt åt han som man bäddar får man ligga. hahhahahahhha

han vart ju varnad tidigare.
Citera
2018-11-24, 21:56
Medlem
Citat:
Det står inget om riskbedömning i länken. Det verkar ockdå vara en observationsstudie, dvs inget som bevisar kausalitet. Dessutom säger det inget om absolutnivåer av kognitiva förmågor då de beror på en mängd andra faktorer, många av dem icke miljöförklarade, och dessa brukar knappast vara i ursprungsbefolkningars favör.

De har gjort djurförsök och steriliserat mage och tarm på möss. De får sämre kognitiva förmågor, de blir som grava autister, och dessa förbättras när man ökar bakterienivåerna. Det står om försöket i Cryan J. Dinan T "Mind-altering Microorganisms: the impact of the gut microbiota on brain and behaviour." Nature Reviews. Neuroscience 2012:13(10):701-712
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-11-24 kl. 22:04.
Citera
2018-11-24, 22:20
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
De har gjort djurförsök och steriliserat mage och tarm på möss. De får sämre kognitiva förmågor, de blir som grava autister, och dessa förbättras när man ökar bakterienivåerna. Det står om försöket i Cryan J. Dinan T "Mind-altering Microorganisms: the impact of the gut microbiota on brain and behaviour." Nature Reviews. Neuroscience 2012:13(10):701-712
Att en diversifierad tarmflora är bra på många sätt håller jag med om, och studien du länkar till tror jag att jag har läst en gång (jag blev främst imponerad av det rent laboratoriska handhavandet inoch med att de håller djuren helt sterila).

Dock finns det inga studier som påvisar att den ökade variation av tarmbakterier man kan uppbåda genom aktivt val skulle ha större påverkan på kognitiva förmågor än andra variabler. Ingen människa är ju i närheten av att ha en steril tarm direkt, så studien är inte direkt överförbar till verkliga mänskliga förhållanden. Av övriga variabler spelar främst genetik stor roll. Genetisk diversifiering är t ex väldigt viktigt för att undvika inavelskopplad kognitionssvikt, och som ett minimum krävs ett par tusen individer i en population för att undvika detta. Där är de inte ens i närheten på ön.

Jag ställer mig också frågande till om denna urbefolkning har möjlighet till så värst bra diversifiering av sin tarmbiota då de borde ha ett rätt begränsat antal födoämneskällor att tillgå på ön. Syrning av livsmedel är t ex viktigt för att få en viss gynnsam tarmbiota och jag skulle bli förvånad om sentineleserna klarar av det.
Citera
2018-11-24, 22:25
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
12:37 så visar indier en slags dans för sentilese-befolkningen. Samma konstiga dans gjorde den här amerikanen som blev ihjälskjuten. Det jag finner märkligt är att sentilese-folket också dansar så men för dom tolkar jag det som en försvarsdans, eller en fientlig manöver/rörelse. Se här 12:37:
https://www.youtube.com/watch?v=j7BNwmVvk6g

Här 8:57 syns indianerna/sentineleserna dansa "försvarsdans":
https://www.youtube.com/watch?v=j7BNwmVvk6g

Samma gjorde denna konstiga (för mig misstänkt psyksjuka) amerikanen, han dansade också så. Kan det av misstag (med rätta) ses som en fientlig handling från sentinel-folket?

Likaså så gapade och härjade denna (galna?) amerikanen bibelfraser och sjöng för sentileserna under ett par dagar innan dom sköt ihjäl han med pil.
Fan idiotiskt att dansa när man möts, alla vet att dans används av hottentotter för att visa sig stark och farlig.

Jag tror inte vildarna är självklart fientliga, det handlar nog om dåliga tidigare erfarenheter och om missförstånd. Plus att de som går iland är män. Det finns ju en historia om kvinnor som gått iland och de möttes av kramar av männen och välkomnande.

Den där indiske antropologen fick ju till och med gå iland och hänga med dom men när hans båt började driva iväg så blev vildarna rädda att han skulle stanna och pekade hotfullt mot båten att han skulle ge sig av.

Jag tror det är så enkelt att de vill inte ha främmande män på ön. Det smartaste man kan göra är att skicka dit korta svarta kvinnor. De lär tas emot med öppna armar.
Senast redigerad av ArthurMorgan 2018-11-24 kl. 22:27.
Citera
2018-11-24, 22:28
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Fan idiotiskt att dansa när man möts, alla vet att dans används av hottentotter för att visa sig stark och farlig.

Jag tror inte vildarna är självklart fientliga, det handlar nog om dåliga tidigare erfarenheter och om missförstånd. Plus att de som går iland är män. Det finns ju en historia om kvinnor som gått iland och de möttes av kramar av männen och välkomnande.
Ja precis, tidigare har sex sentineleser kidnappats av brittiska besökare på 1800-talet om jag minns rätt.

Historian om kvinnorna som besökt har jag däremot aldrig stött på, har du en länk?
Citera
2018-11-24, 22:30
Medlem
Citat:
Att en diversifierad tarmflora är bra på många sätt håller jag med om, och studien du länkar till tror jag att jag har läst en gång (jag blev främst imponerad av det rent laboratoriska handhavandet inoch med att de håller djuren helt sterila).

Dock finns det inga studier som påvisar att den ökade variation av tarmbakterier man kan uppbåda genom aktivt val skulle ha större påverkan på kognitiva förmågor än andra variabler. Ingen människa är ju i närheten av att ha en steril tarm direkt, så studien är inte direkt överförbar till verkliga mänskliga förhållanden. Av övriga variabler spelar främst genetik stor roll. Genetisk diversifiering är t ex väldigt viktigt för att undvika inavelskopplad kognitionssvikt, och som ett minimum krävs ett par tusen individer i en population för att undvika detta. Där är de inte ens i närheten på ön.

Jag ställer mig också frågande till om denna urbefolkning har möjlighet till så värst bra diversifiering av sin tarmbiota då de borde ha ett rätt begränsat antal födoämneskällor att tillgå på ön. Syrning av livsmedel är t ex viktigt för att få en viss gynnsam tarmbiota och jag skulle bli förvånad om sentineleserna klarar av det.

Primitiva folkslag har avsevärt fler bakterier än moderna europeer. Det att de inte har processad mat gör att de får mer som de får av föda som rotfrukter, rötter och liknande. Skulle heller inte ha svårt att tänka att de kan kommit underfund med någon typ av jäsningsprocess.
Nej, exakt hur sambandet ser ut är väl inte påvisat än men det ser ju ut som att mängden och typen av biota kanske inverkar på hur bra man kan tillgodogöra sig näringsämnen vilket kanske eller kanske inte påverkar.
Vad gäller miljö så tror jag ju att urbefolkningen inte har särskilt missgynnsamt för kognitiva fördelar. Livsvillkoren kräver dels fysisk aktivitet och att man är uppmärksam, leta rötter där det kanske finns giftormar eller gå på donken och handla strips?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-11-24 kl. 22:36.
Citera
2018-11-24, 22:37
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Primitiva folkslag har avsevärt fler bakterier än moderna europeer. Det att de inte har processad mat gör att de får mer som de får av föda som rotfrukter, rötter och liknande. Skulle heller inte ha svårt att tänka att de kan kommit underfund med någon typ av jäsningsprocess.
Som sagt, det är inte vad som är mest avgörande, varför man inte baserat på enbart detta (vilket ju också i detta fall är antaganden) kan säga att deras kognitiva förmågor för den sakens skull skulle vara högre än människor i väst. Stammen har inte lyckats ta sig förbi stenåldern, ska inte bruka jorden och kan inte ens göra upp eld, vilket är rätt entydiga indicier på att det inte är högersvansen i Bellkurvan vi har att göra med. Vad vi däremot vet är hur negativt en begränsad population påverkar just kognitiva förmågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in