Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
De har gjort djurförsök och steriliserat mage och tarm på möss. De får sämre kognitiva förmågor, de blir som grava autister, och dessa förbättras när man ökar bakterienivåerna. Det står om försöket i Cryan J. Dinan T "Mind-altering Microorganisms: the impact of the gut microbiota on brain and behaviour." Nature Reviews. Neuroscience 2012:13(10):701-712
Att en diversifierad tarmflora är bra på många sätt håller jag med om, och studien du länkar till tror jag att jag har läst en gång (jag blev främst imponerad av det rent laboratoriska handhavandet inoch med att de håller djuren helt sterila).
Dock finns det inga studier som påvisar att den ökade variation av tarmbakterier man kan uppbåda genom aktivt val skulle ha större påverkan på kognitiva förmågor än andra variabler. Ingen människa är ju i närheten av att ha en steril tarm direkt, så studien är inte direkt överförbar till verkliga mänskliga förhållanden. Av övriga variabler spelar främst genetik stor roll. Genetisk diversifiering är t ex väldigt viktigt för att undvika inavelskopplad kognitionssvikt, och som ett minimum krävs ett par tusen individer i en population för att undvika detta. Där är de inte ens i närheten på ön.
Jag ställer mig också frågande till om denna urbefolkning har möjlighet till så värst bra diversifiering av sin tarmbiota då de borde ha ett rätt begränsat antal födoämneskällor att tillgå på ön. Syrning av livsmedel är t ex viktigt för att få en viss gynnsam tarmbiota och jag skulle bli förvånad om sentineleserna klarar av det.