Citat:
Ursprungligen postat av
Zarkov
Nej, amerikanerna är betydligt mer formellt klädda på arbetet än vad vi svenskar är så deras råd får du ta med en nypa salt. I Sverige skulle jag säga att det är mycket mer branschberoende; söker du jobb som säljare, jurist eller på bank är nog kostym ett bra val, lika fel blir det att komma i kostym när man söker jobb som bilmekaniker eller datatekniker.
På de företag jag har varit under min tid som teknisk konsult är det sällan någon mer än kontorschefen och någon enstaka säljare som haft på sig kavaj, än mindre kostym. I Sverige verkar ju ingen bry sig om skorna, vare sig vad man har på sig eller hur man sköter dem, så jag har svårt att tro att någon lyfter på ögonbrynen över ett par brogues.
Ursprunget till diskussionen är just hur teknisk konsult (ingenjörer) klär sig på kontoret, standardklädseln verkar vara jeans och informell skjorta eller t-shirt. Kavajer ser man ytterst sällan och jag aldrig sett kostym utan från betydligt högre chefer. Samtidigt så vet jag andra konsulter (både tekniska och ekonomi) som har arbetsplatser där skjorta och chinos är någon grundklädsel. Hur man utläser detta från företags hemsida är för mig okänt.
Dessutom, om man tycker om klassisk stil så tenderar man att klä sig mer formellt än gemene man som grundklädsel, och även om arbetsintervju inte är rätt plats att visa sin personliga stil så kan det kännas nedklätt att gå dit i jeans om man brukar klä sig i stil med vad som postas i bild-tråden.
Kommentaren med skorna var mer att de tydligt sticker ut och är något man noterar, vilket man inte på samma sätt gör med ett par svarta tygskor (som verkar vara någon form av standard). Att då ha ett par som i klassisk stil är informella gör att om någon är intresserad av klassisk stil kommer de att notera det, men de kommer kanske inte notera ett "vardagsskor".
Detta var givetvis en fråga kopplad till klassisk stil, vilket en del av inläggen i tråden inte verkar behandla, det är intressant att läsa hur ni andra resonerar när det gäller halvformella tillfällen.