Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-14, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan09
Inte om företaget söker någon som står på egna ben med egen fantasi
och hur många sådana [b]storföretag[/B ]finns det i Sverige?
Citera
2015-04-15, 00:54
Medlem
zala's avatar
Själv gjorde man tvärtom på min senaste arbetsintervju och slängde av mig kavajen och på med en hoodie. Beror helt på arbetet är min poäng.
Citera
2016-08-26, 16:11
Avstängd
konstapels avatar
Sverige är ju unikt i så motto att vi är ganska nivellerade vad gäller formell klädsel på arbetsplatsen. Det gör att man inte behöver överanalysera vad man ska ha på sig vid en intervju.
Grundregeln är helt och rent, att komma med ett par skitiga jeans på sig eller en trasig tisha blir ju inte någon hit.
Man kan också klä sig lite mer traditionellt vid tex jobbintervju på bank med en snygg uddakavaj men inte mer än så.
Citera
2016-08-27, 12:50
Medlem
MrGallaghers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Sverige är ju unikt i så motto att vi är ganska nivellerade vad gäller formell klädsel på arbetsplatsen. Det gör att man inte behöver överanalysera vad man ska ha på sig vid en intervju.
Grundregeln är helt och rent, att komma med ett par skitiga jeans på sig eller en trasig tisha blir ju inte någon hit.
Man kan också klä sig lite mer traditionellt vid tex jobbintervju på bank med en snygg uddakavaj men inte mer än så.
Kanske om man ska sitta i kassan. För mer kvalificerade jobb på svenska banker fordras kostym och slips.
Citera
2016-08-27, 15:56
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGallagher
Kanske om man ska sitta i kassan. För mer kvalificerade jobb på svenska banker fordras kostym och slips.

Du menar att ett "kvalificerat" jobb på en bank hänger på huruvida du har kostym och slips på intervjun? Skitsnack.
Citera
2016-08-27, 16:12
Medlem
Citat:
Du menar att ett "kvalificerat" jobb på en bank hänger på huruvida du har kostym och slips på intervjun? Skitsnack.

Jag skulle nog säga som så att en person som kan komma på tal till ett mer kvalificerat jobb på bank, redan har ett jobb där kostym är arbetsklädsel. Annars är de nog inte inne i rätt cirklar från första början.

Annars är väl tipset att klä sig ett snäpp över de som redan jobbar på arbetsplatsen har som normal arbetsklädsel. Då missar man sällan till en intervju. Man ska nog också fundera både en och två gånger om vilka signaler ens kläder sänder ut när man ska gå till en jobbintervju. Tror man att hel och ren räcken, så söker man nog vissa typer av jobb. Men troligen inte ett kvalificerat jobb på en bank eller i ett större företag.
Citera
2016-08-27, 16:19
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åkevavillni
Jag skulle nog säga som så att en person som kan komma på tal till ett mer kvalificerat jobb på bank, redan har ett jobb där kostym är arbetsklädsel. Annars är de nog inte inne i rätt cirklar från första början.

Annars är väl tipset att klä sig ett snäpp över de som redan jobbar på arbetsplatsen har som normal arbetsklädsel. Då missar man sällan till en intervju. Man ska nog också fundera både en och två gånger om vilka signaler ens kläder sänder ut när man ska gå till en jobbintervju. Tror man att hel och ren räcken, så söker man nog vissa typer av jobb. Men troligen inte ett kvalificerat jobb på en bank eller i ett större företag.

Det är alltid lite kul och dråpligt när korkade människor ska leka världsvana. Men håll du lyteskomiken uppe vet jag!
Citera
2016-08-27, 18:14
Medlem
MrGallaghers avatar
Citat:
Jag vet personer som blivit hånade på intervjuer för att de hade fula slipsar (en person en gång iaf). Finansbranschen är kall och hård. Man gör definitivt bäst i att klä sig som alla andra, det vill säga i kostym och slips. Hade man inte haft kostym på en IB-intervju kommer det definitivt att tala mot dig som kandidat.
Citera
2016-08-27, 21:39
Medlem
Zteffen81s avatar
Beror på vilken typ av jobb du söker. Söker du jobb som ekonom så bör du ha en kostym med god passform.

Jag sökte ett extrajobb som vårdbiträde och jag hade följande på mig:

Svarta jeans, något slimmade.
En ljusblå jeansskjorta med uppkavlade ärmar.
Ett par mörka kängor.
Solglasögon i skjortans bröstficka.

Jag fick jobbet. Glöm inte att duscha, trimma skägget och borsta tänderna.

Tänk även på vilket transportmedel ni anländer i. Själv anlände jag i min Volvo 745 GL. Fick jobbet ändå dock.
Citera
2016-08-27, 23:04
Medlem
Brossys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGallagher
Jag vet personer som blivit hånade på intervjuer för att de hade fula slipsar (en person en gång iaf). Finansbranschen är kall och hård. Man gör definitivt bäst i att klä sig som alla andra, det vill säga i kostym och slips. Hade man inte haft kostym på en IB-intervju kommer det definitivt att tala mot dig som kandidat.

Detta. Har en vän som jobbar inom HR och sköter intervjuer på en av de stora bankernas IB-avdelning. Han sa att det är så extremt många sökande på väldigt få platser att minsta lilla gör att du ryker. Ett enda stavfel i ditt CV och det hamnar DIREKT i skräphögen osv. Men den andra killen kan gärna motbevisa och dansa in på en intervju i batikklädsel och landa jobbet.
Citera
2016-08-28, 10:26
Medlem
vitapumpss avatar
När jag sökte det jobb jag har nu och var på arbetsintervju var jag klädd i vit kort jacka, ljusblå V-ringad blus, knäkort svart plisserad kjol, hudfärgade strumpor och vita pumps.
Citera
2016-08-28, 19:34
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Det är alltid lite kul och dråpligt när korkade människor ska leka världsvana. Men håll du lyteskomiken uppe vet jag!

Ja, visst är det. Särskilt skrattretande är det när konkreta exempel ges, typ som att någon menar att det är skitsnack att ett "kvalificerat" jobb på en bank hänger på huruvida du har kostym och slips på intervjun.

Klart att det gör det. Har man inte fattat det har man antingen inte satt sin fot i finanssektorn eller är man allmänt trögfattad. I detta fall skulle jag gissa både och.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in