2015-04-17, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Och aldrig har jag sagt att män inte ska ha sex med varandra. Jag har sagt att detta anses syndigt/olämpligt av kyrkan, liksom annan sex utanför äktenskap. Du borde nog läsa på lite om kyrkans ståndpunkter.
Var i kyrkoordningen hittar du en paragraf om att samkönad kärlek är synd?
Citat:
Homosarna har vi gett Pride och Eurovision, varför ska de nödvändgtivs ge sig in på pingstkyrkan också. Kan de inte tåla pingstkyrkan så kan de hålla sig därifrån. Svenska kyrkan har ju redan deras stöd.
Var det inte olämpligt enligt kyrkan i förra påståendet?

Du trasslar in dig i självmotsägelser här liksom när du missionerar för islam
Citat:
Ska jag bemöta något i denna demagogi?
Det är så kul när du lär dig nya ord
Citera
2015-04-17, 11:47
Medlem
Citat:
Nej, men jag säger att den som köpt sex blir hårdare bedömd av etablissemanget än den som ägnat sig åt homosexualitet blir i kyrkan.
Om du med etablissemanget avser de lagstiftande och de laguppfyllande instanserna så skulle det vara besynnerligt om inte lagbrott betraktades som en allvarligare gärning än vad en kärleksrelation inom lagens ramar gör.

Du ska nog hålla dig till islam-missionerandet tanten

Då har du i alla fall ett par andra muhammedaner som håller med dig
Citera
2015-04-17, 11:57
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så då är utlösning i sömnen också en synd? Så religiösa skrifter tar ofta upp sex för att belysa hur oviktigt det är inom religion?

Ja, man kan definitivt även synda i tanken. Och ja. Vad är det du inte förstår?
Man betonar att utövandet av sex inte är livets mening, i synnerhet inte utomäktenskapligen.
Sex är alltså inte viktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du har tydligen "missat" religiös puritanism. Eller ignorerar du det medvetet?

Skämtar du?
Puritanismen är ju just det jag pratar om.
Citera
2015-04-17, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stofil-x
Om du med etablissemanget avser de lagstiftande och de laguppfyllande instanserna så skulle det vara besynnerligt om inte lagbrott betraktades som en allvarligare gärning än vad en kärleksrelation inom lagens ramar gör.

Du ska nog hålla dig till islam-missionerandet tanten

Då har du i alla fall ett par andra muhammedaner som håller med dig

Du tycker om att diskutera mig som person?
Det roar mig att jag är så intressant för dig.
Citera
2015-04-17, 12:06
Medlem
Citat:
Du tycker om att diskutera mig som person?
Det roar mig att jag är så intressant för dig.
Nu yttrar sig narcissisten igen

Det är dina befängda åsikter som fascinerar

Om du är neger eller arab eller finskfödd konvertit intresserar mig inte men du verkar vara egotrippad så din slutsats är naturlig

Den som blandar ihop sin debattforum-identitet med sin person är i och för sig en fascinerande personlighetsavart men jag är fullständigt ointresserad av dig som person
Senast redigerad av Stofil-x 2015-04-17 kl. 12:23.
Citera
2015-04-17, 13:50
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=RoaldDahl|53038979]
Citat:
Ja, man kan definitivt även synda i tanken.
Men vad är detta för premiss, varifrån kommer ivern att definiera mänskliga tankar, och känslor.

Till den grad att det finns en massiv moraluppsättning, liksom man har kartlagt människors tankar, att uttrycka en slags uniform enhet.

Så mot vilken autkoritet, kan du förlita dig på att det du säger här inte är rent svammel som skulle kunna härröra från existentiellt splittrad världsuppfattning?

Dels detta : varje människas erfarenhet, visar ju faktiskt att vi både känner och tänker helt olika om redan väldigt enkla grunder, vi uppfattar inte ens allt samma.

Citat:
Och ja. Vad är det du inte förstår?
Man betonar att utövandet av sex inte är livets mening, i synnerhet inte utomäktenskapligen.
Sex är alltså inte viktigt.
Inte så viktigt.. i vilken prioritetsordning då, då?

Vad vet pingstvänner om omvärldens känsloliv, är inte sexualitet, för det första intimt knutet sensualism? Så vad säger de om människan som erotisk varelse, att utan sensualismen som lockelse, kommer inga nya små keruber att kunna ynglas av, till fortsatt idealism - då har alltså all den evangelska gestaltningshysterian som direkt uttrycker nakenhetens lustar, vilka syften då?

Inte alls fascistoida drag väl, att ge sig in i andras känsloliv, påstå att annan är syndare, och bör tåla människofientlig idealism, som "vet" , hur tankarna är syndiga... för alla tankar (däribland humanistiska tankar, tåler inte att pressas in mellan bibelpärmen)

(även vetenskapsmän, var ju besudlade av osyndighetens fördärv, att avvika... guds bud, minsann blev de jagade med blåslampor, men... idag??! fucking retarded)

All den skira konst, som ackompanjerar dem vilka vill... placera sig närmast gud, det kanske pingstvännerna censurerar i stil med islams skräck för nakenhet? Men varför har det skapats isf konst öht? Varför så erotiskt anspelande och vill visa hur kroppslig lekamen står i sådan framkant då?

Nu har jag inte satt mig in i pingstvännernas agenda, men hur människofientlig får man eg. bli?
ÄR katekes-skolastiken vad pingstvänner följer?

Synda i tanken , i betydelsen erotik mellan personer, vad har pingstvänner ÖHT med det att göra, är inte tanken sommynnar ut i kärlekshandling mkt personlig, i varje mans egen ägo?

Är det inte uttryck för genuint översitteri?
.. att ens tänka tanken, men sedan gå så långt att offentligt uttala sig, i att annan syndar men man själv "älskar rätt" ??

Så kärlekskroppen är därmed inte spontant uppkommen utan kan sorteras lika rationellt liksom man berättar om hur en maskin fungerar utan grus i maskineriet?

Vilka intressen försvarar man i att lägga sig i varje mans egen smak? Tungan då, varför nämner man inget om övrig konsumtionsdekadens? som direkt förorsakar enorma problem som ringar på vatten... ? varför tiger man som fan där, men inte om hur individer använder sitt kön i intima kärleksrelationer?

Människans mentala sinne, är lugnt sagt polyamoröst för det första, att förneka det, är att behöva se asexuellt tillstånd som idealiskt, så detta xxx moraliserande kommer från gammeldogmatiska ordenssystem. Ni verkar inte skilja på det och normal livsföring, där varje individ själv väljer kärleksobjektet i mänsklig interaktion, med undantag för vissa tabun (t.ex sex med barn, eller sex med djur, sex med döda) : så pingstvännerna framstår som osedvanligt klumpiga, år 2015, men i "gott" sällskap av islamister..

Så sexualneurotiskt, very much!!

(likväl kliniskt patologiskt, skruvat... pingstkyrklig mentalfördriven bibelfundamentalism, den är ju lika kinky som knutbypastorns mycket udda religiösa fantasier, det går i samma anda och starkt allmänhumanistiskt avvikande, men det är nog svårt att identifiera sig som genuin kristen religiös rasist, förstår det : men det är nämligen vad det handlar om : sortering) utefter rastänk och föreställningar i rasismens dunkla ljusskygghet.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-04-17 kl. 14:09.
Citera
2015-04-17, 14:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Puritanismen är ju just det jag pratar om.

Men puritanismen toner inte ner betydelsen av sex. Den är sjukligt besatt av sex.
Citera
2015-04-17, 14:36
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Homosexualitet är ingen synd så länge den inte utövas, enligt kristna. Det är en egenskap.

Citat:
Enligt de kristna är inte Jesus död. Jesus kan inte dö.
Och Guds ord är oföränderligt och står emot tidens tand.
Sedan är allt en tolkningsfråga ändå, för var och en.

Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue

Inte så viktigt.. i vilken prioritetsordning då, då?

De kristna menar väl att det finns annat att fokusera på, det andliga antagligen.

Observera att jag hela tiden har refererat till vad de kristna antagligen anser. Uppkomsten till att jag fortsatt skriva öht i denna tråd var vår vän kiss74s fråga om varför sex är så viktigt för de religiösa. Det svarade jag på och vad jag tror att anledningen är till motsatsen, d.v.s. att det är viktigt för de religiösa och i synnerhet för de kristna kanske, att betona hur oviktigt sex är.

Citat:
All den skira konst, som ackompanjerar dem vilka vill... placera sig närmast gud, det kanske pingstvännerna censurerar i stil med islams skräck för nakenhet? Men varför har det skapats isf konst öht? Varför så erotiskt anspelande och vill visa hur kroppslig lekamen står i sådan framkant då?

Vilken konst tänker du på specifikt?

Citat:
Så kärlekskroppen är därmed inte spontant uppkommen utan kan sorteras lika rationellt liksom man berättar om hur en maskin fungerar utan grus i maskineriet?

Jag tror förvisso inte att kroppen är tillkommen spontant. Den är minutiöst exakt tillkommen med härledning av våra tidigare handlingar. Men detta med reinkarnation tillhör nog en annan tråd.

Läs istället vad jag personligen anser i frågan här nedanför istället för att pådyvla mig en massa skit om Pingströrelsen och annat trams. Jag hade dels en skolkamrat och senare dels en granne som var homo och som jag snackade en hel del med och dömer då ingen. Vad skulle jag ha för rätt till det?
Har inte just jag i hundratals trådar ställt just den frågan?

Citat:
Vad jag menade med tolkningsfråga är att oavsett ens tolkning av Bibeln etc så är min tolkning att det inte är människans sak att döma i frågor som inte är av juridisk natur. Jag tror inte Jesus dömde någon på förhand. För det är så jag ser det, folk dömer gärna andra på förhand lite här och där och mer ytligt nog efter deras egenskaper och inte efter deras handlande.

Skulle också vilja veta hur kristna ser på de homosexuellas möjligheter att ändra på sig. Om nu Gud hade en dålig dag och enligt det kristna synsättet gjorde en del måndagsexemplar, hur ska de då bättra sig? Kan de bli omvända, menar de kristna det? En del mår säkert dåligt just för att de är homosexuella och mår troligen inte bättre av att bli skuldbelagda.

trevlig helg
Citera
2015-04-17, 14:40
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men puritanismen toner inte ner betydelsen av sex. Den är sjukligt besatt av sex.

Det har du missuppfattat helt.
De var inte för enorma orgier.
Citera
2015-04-17, 14:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
[b]d.v.s. att det är viktigt för de religiösa och i synnerhet för de kristna kanske, att betona hur oviktigt sex är.

Nu generaliserar du. Men för vissa grenar av pådyvlande kristendom är det puritanska inslaget tydligt, och som jag redan har implicerat är puritanismen inte A-sexuell, den är ANTI-sexuell.
Citera
2015-04-17, 14:53
Medlem
Enligt bibeln ska homosexuella dödas enligt leviticus men det är det inte många kristna i dag som hymlar om då dem fördömer homosexualitet med bibliska argument.
Citera
2015-04-17, 15:49
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=RoaldDahl|53040468]
Citat:
De kristna
Citat:
menar väl att det finns annat att fokusera på, det andliga antagligen.
Det är ju i sin inre emning, ingenting onaturligt att INTE förstå elelr att INTE känna, att man har mer än sexuella aktiviteter att ägna sig åt under en livstid, det är saken i att så fixerat kvarhålla sig till och dessutom utveckla sådan otroligt pretentiös utläggning om hur syndigt det är att älska sin nästa, det egentligen handlar om, rätten att rata dem med inte samma preferenser som en SJÄLV (egocetnrismen, solipsismen, andra bör tänka som oss, annars är det nåt fel på dem, och att kristendomen varit extremt upphängd kring vad som sker i och omkring mitt KÖN) det är ju anmärkningsvärt...

.. ett slags omyndigförklarande nästintill.

Citat:
Observera att jag hela tiden har refererat till vad de kristna antagligen anser. Uppkomsten till att jag fortsatt skriva öht i denna tråd var vår vän kiss74s fråga om varför sex är så viktigt för de religiösa. Det svarade jag på och vad jag tror att anledningen är till motsatsen, d.v.s. att det är viktigt för de religiösa och i synnerhet för de kristna kanske, att betona hur oviktigt sex är.
Alltså, för att öht komma på tanken att skapa ett rigoröst teologiskt system, över hur oviktigt sex är, behöver man ju ha omåttligt intresse i sex från första början, för att just skapa sådant omgärdat system över livsyttring, som i sig självt inte ställer till det ramaskri, utifrån att det är vår existentiella natur, att könshormoner frisätts och för yngre personer är detta lite sensationsartat, - istället går gudsfundamentlaister längre, och drar alla över en skampåle och förborgar synden att gälla just där det är malplacerat i konflikt med både vår natur, men alla djurs natur .

Hur ska du förklara för hästar hundar grisar fåglar sorkar tigrar möss och råttor och människor, vi har nästintill identiska sexuella preferenser, men "det är inte så viktigt" , VAD med sex var så oviktigt för de ORDNAR som drog upp skisslinjerna över exegetik, att skambelägga sex, för att dessutom blanda ihop agape med normal sexuell lust?

Man rör ihop det! Det har problematiserats i överkant och på felaktiga grunder. Det kom att uppstå en legitim klappjakt på all sorts sexuella begär, rubb och stubb stigmatiserat som syndliga begär.

Det lever ännu, här och var, uppenbart att pingstkyrkovänner, saknat ork och förmåga att ta reda på sin historia. Som är lite liktydigt att helt enkelt sakna förstånd i vad "kärleken till nästan" i sin grund, betyder : eftersom den universellt humanistiska kärleken, inte gör skillnad mellan människor, som kristendom gör. Det är inte alldeles okontroversiellt, med legitim rasism.. i dessa spörsmål.

(katolicismen är också dråpligt omedveten om vilka rasistiska element, man dragit in i sina hus, judendom också)

Citat:
Vilken konst tänker du på specifikt?
Ja t.ex nyklassicism, en stilepok under 1700-talets senare del, kännetecknas av en strävan inom konst och arkitektur att efterlikna den klassiska stilen i antikens dekadenta Rom, med genomgående nakenhet och uppvisandet av köttets lust, som FRAMTRÄDANDE t.o.m med gudsmoralism. Tydliga gestaltningar som inte kan missa vad "gudslusten" att sträva mot gud, innefattar... ja som exempel Eugène Delacroix passionsartade utlevelsekonst, (med båldsinslag tangerande nästan våldtäkten som människans naturliga behov..

(beror på vilka sviter man studerar) där det är svårt att ta miste på anspelningar om existentialismens grundval, som kristendomsförsvarare definitivt tog fasta på.

Var ju stildanande, bland många fler konstnärliga framställningar, som dessutom drogs rakt in i diverse kyrklig interiör och inte så lite!

Eller epoken senare : romantiken, herrejösses, viktigaste beståndsdelarna i romantiken var känslan för naturen, NAKENHETENS skönhet, oförblommerad sex likt människan som en alltigenom levande kåtbock, men så länge estetiskt utformad.. så länge också religiöst acceptabelt utryck - betoning av den subjektiva sensibiliteten, känslan och fantasin, i motsats till förnuftet !

.... särpräglat intresse för det förgångna, identiskt med exegetik och att fokusera på gudsmystikens inre väsen, dvs FÖRDOLD underliggande tvångsneurtiskt förhållande till LUSTEN, sexfixering därmed.

Samt det *mystiska i det outgrundliga i att Skaparen skapade oss så.. vilket dilemma då...och så det exotiska med KROPP och NAKEN KROPP med en massa rinnande exkrementer och övrigt smutsigt som inte alls är klart som källvatten, (doftsensationerna... vad lär religion om det? inget!, man har noll koll på elementär fysiologi och än mindre logiskt sett, om kosmologi där Skaparen lär bo, och tittar ut på oss)

M.a.o sexualitetens djuriskt frustande sexuella LÅGT stående väsen (hgierarkiska ambitionen som ses här...) kontra den ÄDLA individens förmåga att säga NEJ till sex... därmed förguldiga sig, för gud har enligt gudstolkare "inte sex"... de bara är... likt en storm, den bara kommer... utan mening eller mål.. men slår den omkull dig, då tänkte stormen någon högtravande outgrundlig mening om dig, då var det ju komprimerade anden som hade ett budskap, annars inte.

De rasistiska stråken i människosortering som är denna tråds topic (hur pingstkyrkoivrare tolkar essentiella spörsmål där etiken ska visa sig hållbar) , är ju själva kvintessensen, att man saknar intellektuell kapacitet att ens ha förstått vad mänsklig individ, PER SE, är.

som komplement till den övriga kontradiktoriska moraliska prydheten.

Det dräller av konstnärer vilka gestaltat gudsmyten, inom denna epok, både förstärkande kristendomens fixering vid sexualitet liksom samtidigt att kristen fundamentalistisk existentiell livssyn, inte kan göra upp med den maniska synen om att människor "inte kan hjälpa sig själv i sin bångstyriga sexuella drift, vilket säkert blev upphov till skapande av kyskhetsbälten, för att inte nämna hur man könsindelade och började på den halsstarriga könsindelningen om vad är naturlig sexdrift, vad är onaturligt och syndigare än syndigt.

Citat:
Jag tror förvisso inte att kroppen är tillkommen spontant. Den är minutiöst exakt tillkommen med härledning av våra tidigare handlingar. Men detta med reinkarnation tillhör nog en annan tråd.
Ja i detta finns ett och annat med enligt mig lite högre värde än kategorisk indelning i synen på människan som ett djur vilket inte kan tygla sig själv.

Men detta syndabegärliga i kristendomens ansvar att ha upprättat syndabekännelsen att omfatta redan sensualism, som syndigt och smutskastar sexualitet, det ser jag som oförlåtliga tabbar.

Det har uppenbara stråk av renodlad rasism, men förstår att det kan vara svårt att ta till sig...

(Det, hur man applicerar bibeldogmatisk bokstavs-verser.. rakt in i nu pågående samhällen där människosynen för det första skiljer sig starkt ifrån de primitiva klansamhällena, mkt mkt underlig slags rasism, som jag kan se.)
.. ja, jag tycker inte man kan ducka som en struts hur länge som helst in till "evig framtid", det är ju osmakligt legitimerande av sanktionerad diskriminering på offentlig nivå. (att folk i den utsträckning som är, ännu är så blint religiösa, är för mig, ibland en gåta)

man får ha lite intresse i maktliga anspråk, som har med ädelhetsvurm att göra, och sådant smått och gott som man lätt kan smussla undan lite som det passar maktbegäret.

(säger inte att du gör det, enbart missförstånd, jag relaterar inte till dig personligen, då jag förstår att du också disktuerar OM kristendomens mer tvivelaktiga passager.. som GÅR att ifrågasättas, iom de överlevt där annars t.o.m råttorna lämnar däcket)

Citat:

Läs istället vad jag personligen anser i frågan här nedanför istället för att pådyvla mig en massa skit om Pingströrelsen och annat trams. Jag hade dels en skolkamrat och senare dels en granne som var homo och som jag snackade en hel del med och dömer då ingen. Vad skulle jag ha för rätt till det?
Har inte just jag i hundratals trådar ställt just den frågan?
Snälle vän, jag har inte pådyvlat Dig någonting, det är isf avsaknaden av de variationer som av naturliga skäl ej kan uttryckas i forum som är skriftbaserat, så det får du ursäkta, var aldrig meningen att du ska behöva känna dig påhoppad.

Så släpp det, jag har inga anledningar, att "klämma åt" någon medlems rätt till egen tro oavsett vad den vill tro på, det är inte min sak. Sakfrågor som impregnerar mänskliga rättigheter, kan däremot vara nåt jag uppmärksammar, men kanske uttryckte mig dåligt. Så verkligen inte att jag likt en elefant ska domdera in i en topic-sfär som för dig är eventuellt förenlig med din personliga åsikt, det är inget jag gärna bryr mig om, var och en får själv ansvara för när Jesusbilden med tillhörande tolkning, inte kan skiljas från ens egen emotionella placering eller sympati med t.ex pingströrelsens.

Citat:

trevlig helg
tack detsamma
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-04-17 kl. 16:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in