2015-04-15, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Till er kristna;

Fråga ett: Förutom att det står i Bibeln att homosexualitet är en synd, har ni några rationella argument för att homosexuella bör förtrycka sin sexualitet?

Fråga två: Ni som anser att homosexualitet är en synd måste, om ni vill vara konsekvent, också följa andra omoraliska påbud. Som att exempelvis att den som smädar sin mor eller far skall dö (Mark 7:10).

Problemet är att majoriteten av kristna inte gör detta. Rannsaka er själva och inse att ni inte alls följer Bibelns alla påbud. Ni följer de påbud som er pastor eller präst säger åt er att följa. Ni följer de påbud som ni själva gillar. Kristna världen över har hakat upp sig totalt på frågan om homosexualitet, samtidigt som de låtsas som om andra omoraliska påbud som och explicit står i Bibeln inte existerar överhuvudtaget. När jag diskuterar med dem säger de alltid ''Men i vers x står det att..'' De kan aldrig ge ett ärligt svar till de omoraliska verser som finns i Bibeln.

Detsamma gäller muslimer. När jag talar om ISIS säger det att ''Muhammed sa att man skall vara barmhärtig''. I frågan om homosexualitet så låtsas de som om versen om barmhärtighet inte existerade. Jag får aldrig en ärlig förklaring till de omoraliska uppmaningar som finns i både Bibeln och Koranen. Utan det slutar alltid med att de religiösa säger ''men i vers y står det att..''

Vad är det för intellektuellt ohederligt nonsens?

Den som är bokstavstroende skall följa Bibeln eller Koranens bud till punkt och pricka. Religiösa fundamentalister, som exempelvis ISIS, är i vart fall konsekventa; de följer Guds ord ordagrant. När det står att otrogna skall mördas, då mördar de otrogna.

Ja exakt. Judarna hade sin glansperiod före år 0. När de Strövade omkring och dödade alla icketroende. Sen Efter att Romarna rev Jerusalem blev de slapphänta.

De kristna har haft sin glansperiod av häxbränning och korståg. Men efter upplysningen blev även de slapphänta.

De enda sanna nu existerande Abrahamisterna är de muslimska fundamentalisterna. ISIS, Alcaida å Boku haram. De vet fortfarande hur sann rättvisa skall skipas.
Citera
2015-04-16, 00:10
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Män som ligger med män är en handling och inte homosexualitet i sej. Kanske är manlig prostitution som är synd?
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Och vad är homosexualitet i så fall , om inte män som ligger med män? Och manlig prostution har väl absolut inget med homosexualitet att göra? Kunderna kan ju vara kvinnor?

Homosexualitet är ingen synd så länge den inte utövas, enligt kristna. Det är en egenskap.
Citera
2015-04-16, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Homosexualitet är ingen synd så länge den inte utövas, enligt kristna. Det är en egenskap.

En blomma är ingen synd, det är först när den blommar som den är ond.
Citera
2015-04-16, 00:19
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Även Petrus förnekade Herren tre gånger. Om inte kyrkan är öppen för syndare, vem hade då kommit till gudstjänst?

Spela inte helig..
Brukar gilla dina inlägg. Men nu vill jag säga att man måste sluta synda och vara slapphänt. Det går inte att fortsätta synda om man vet att man syndar. Jag anser att man bör leka helig, man får förlåtelse för sina synder om man tänkt sluta synda efteråt. Man säger inte förlåt om man inte ångrar sig.
Citera
2015-04-16, 01:36
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Words of DOGMA.

Med bibeln som spegling må kärleken vara syndig, men i Jesus ögon kommer nåd, den som saknar ord. Den som inte fanns att finna förrän han förintats av blodsugande energitjuvar.

Skillnaden mellan sant troende där de troende har "guds ljus" och "Jesus förankrat i sitt hjärta" istället för att ett separerat intellekt kör på separat parallellväg och låtseteosofistikerar stelbent tolkning, stigmatiserar och moraliserar i dogmatisk duktigt refrängsjungande vad vem som helst kan slå upp i bibeln och läs- innantill- troende, är ibland milsvid...

Det är inte i framtida generationers innantillläsningen Jesus kan ha haft sin frälsningskraft och vilja att väcka gudstron i gemenskap, för människor.

Det är också två helt olika vägar i människosyn - mig veterligen var människosonen en djup människoälskare och hans ord vände sig till ALLA troende, alla utan undantag.

Att säga annat, är att inte kunna tolka kärleksevangelium riktigt.

Jag är inte troende men, det är inte omöjligt att t.o.m Vatikanstaten en dag i framtiden kommer att viga homosexuella par, det verkar nästan så eftersom detta med fördjupade insikter, inte kommer över en natt.

För inte så längesedan var det betydligt mer tabu att öht tänka tanken att ens legitimt oficiellt partnerskap fanns på kartan, i demokrati.. så det är inte alls omöjligt att med "lite" tålamod en dag få se självaste påvemakten vända skutan i en mer enligt Jesus andemening sann riktning, att inte stigmatisera människor som kunde ha vandrat bredvid Jesus, om de enbart fötts i samma tid, Jesus fotspår upphörde.. (sägs det) vem och vilka tog vid, det han ha varit homosexuella män, (vet du exakt deras, då levande sexuella preferenser? )

Står inte ett enda dugg om det i bibeln, står lite dåtida murkna ord i grälsjukedramatik om den tidens samhällslagar.. i den är alltså inte tillräckligt täckande och omfattande för att VARJE sentens i livet för generationerna efter, kan ha som sina morallagar att rymmas där mellan de gamla pärmarna, hur svårt ska det få vara.... ?

Är det isf inte mer allvarligt syndigt att gifta sig och skilja sig? Än att känna kärlek och följa buden i nöd och lust, med sann kärlek för ögonen uppfylla ist för svika?

(om jag försöker dra mig till minnes det lilla jag tagit in vad kristen lära försökte lära mig och den tid jag studerade Jesus ord, när jag tänker på det, ter det sig horribelt att jag som inte ens tror på gud, sitter och läser av påstådda troende ord om Jesus som rimmar riktigt, riktigt illa)

Somligas argument, är ju nästintill stötande sett i perspektivet "tron på fromhetens kraft i djupare mening...) och då är det du som är den "troende" och jag som inte ägnar någon tid att rikta någon tro jag inte har, någonstans.

Låt istället Jesus vila i frid än att sätta dig till doms över vad människosonen skulle ha gjort - det vet inte du om! och allraminst att använda TRON och bibelläsning somintäkt för att veta bättre - det handlar inte om vetskap här, enbart om KÄRLEK till männsikan och gud i människan.

DET, förstår inte ni homofober och rasister i ett. Det är närmast rasistiskt att utestänga människor utifrån att dem som ser sig som "bibelkunskapliga representanter, i "jag läser bibeln, ofta" beskyller andra, bl.a homosexuella att inte de kan avspegla bibelord fritt ur hjärtat ur sitt liv i sak att de "inte är som bibelfigurerna" men herreguud!! men ändå att bibelläsarna FRAMSTÅ sig vara jääätteduktiga på "bibelkunskap" och därmed ÄGA RÄTT ATT DÖMA (inte särskilt imponerande verkligen nej)

Tycker man är en förtappad bibelläsare att ställa sig till doms över andra, inte där tron har sin tyng och mening. Ger mig ännu en gång, avsmak för gudsdogmatiker som inbillar sig veta något mer "om vad bibelförfattarna menade när de ju tolkade innan de ens präntade.

För där många fyller och späker sig fulla med bibelord, verkar den samtida människosynen sina dem ur händerna intill oigenkännlighet att ens äga insikt i vad medmänniska betyder.

Man skulle ju kunna tro att denna tråd är startad av pastor Åke Greens beundrarskara, så imbecillt FYRKANTIGA , hjärtlösa & trubbiga "argument" som förs fram. Är det år 15 eller verkligen 2015 idag?

Vissa beter sig som islamister, det är stirrandet i boken, efterapandet enkom och intellektet och halva hjärnan bortkopplad visst, för att ni vill spänna bibelmusklerna, stiliserade tron, intrycket av att ni "minsann läser bibel" ?

wow så unikt, att läsa bibel.. därmed "ha rätt" , nej bibeln är ingen människokännarbok, det passar inte att fundamentalister ordar "synd" , så jag tar tillbaka det att påvemakten skulle klara av att lämna dogmatiken, man VILL att människor är att ses som i grunden syndare, för att kunna erbjuda frälsning, men den kan inte ha mycket med sann empati att göra - stiliserat, offerspelande falskt martyrspelande : som är religionens viktigaste strängar att spela på)

...ja men vilken tur att Jesus är död! för er

... så, så dumma är ni inte att ni vet att man hoppar på bordet när katten är borta...
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-04-16 kl. 02:05.
Citera
2015-04-16, 03:01
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue

...ja men vilken tur att Jesus är död! för er
... så, så dumma är ni inte att ni vet att man hoppar på bordet när katten är borta...

Enligt de kristna är inte Jesus död. Jesus kan inte dö.

Och Guds ord är oföränderligt och står emot tidens tand.

Sedan är allt en tolkningsfråga ändå, för var och en.
Citera
2015-04-16, 03:33
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Enligt de kristna är inte Jesus död. Jesus kan inte dö.

Och Guds ord är oföränderligt och står emot tidens tand.

Sedan är allt en tolkningsfråga ändå, för var och en.
Med tanke på att stora delar av samlade kristenheten, inte viger homosexuella par, så är det knappast en tolkningsfråga utan en principfråga däremot.

Rigid tolkning möjligtvis, men inte rättrådig tolkning, sett i dagens ljus av upplysing och medvetandegörande. Det är väldigt krass och extremt konservativ människosy som kristenheten uppbär.

Det har gått troll i detta med "människan är en syndare", för utmed de tolkningsförfaranden som ännu råder centralt inom kristenheten,måste man tyvärr säga att man samtidigt menar "alla är syndare men vissa är bedrövare stackare som gud inte skapade riktigt så rätt och så fint, han skapade visst halvmänniskor också där nere i guds hage".

Det är mycket konservativt snäva tolkningar som görs, och somliga kommer upp här, och dessa här visar hur fyrkantigt och direkt enkelspåriga intellekt tänker och resonerar.

Det gör iaf mig lite mörkrädd, om än jag kände till detta innan, det finns ju troende i ens omgivning, pastor green.varianter och knutbymentalitet är inte knuten enbart till Knutby, om man säger så.. folk håller visst enbart mer tyst om det, i vetskap om hur idiotiskt det låter när skiten flyter upp till ytan.

ursäkta, men är du säker på att vi inte skriver år 15 idag?
Citera
2015-04-16, 07:38
Medlem
Ni som är för giftermål av homosexualitet, en fråga till er: Är det okej för en pappa att gifta sig med sin 1åriga son? Om nej, varför inte?

Om vi i början av 1900 talet skulle fråga samma fråga, fast om giftermål mellan män är okej, skulle majoriteten, om inte alla, skratta åt dig och ifrågasätta hur vida du mår psykiskt. Antagligen samma reaktion som många skulle svara på min fråga idag. Men tro mig vänner, giftermålet undermineras snabbare än någonsin och fortsätter vi i denna kosa, så är det inte långt kvar tills giftermål av alla dess slag är tillåtna. Träd, blåbärsbuskar, radio, kylskåp. Djur. Barn. Vart går gränsen, kan någon tala om detta för mig?? Och vem bestämmer den gränsen??
Citera
2015-04-16, 09:28
Medlem
Sek-Losos avatar
Mycket intressant har hänt i denna tråd!

Hmm...Är verkligen homosexualiteten dagens största problem?

Kristna är den med förföljda gruppen i världen! I Mellanöstern utrotas kristna. Världen är full av fattigdom, hemskheter och krig. Små barn blir våldtagna och filmade, människor sitter utan för varje Ica butik i hela Sverige och ber om pengar. Vi behandlar varandra som skit, vi funderar ut hur vi skall förnedra och håna varandra, helst på video, så vi kan säga att vi ägt någon! Själviskheten, girigheten, likgiltigheten är stor. När en tjej blir antasta i tunnelbanan byter folk vagn för att inte bli inblandade. Vi blundar och sveper en bag in box till helgen för att glömma. Skolan är ett skämt, lärare är rädda för 13 åriga elever. Människohandel.

Om två vuxna personer av samma kön och av egen fri vilja vill älska varandra och leva ut sin kärlek så tror jag att Jesus tycker det är problem numer 34529698674549 på dagordningen ungefär, om ens ett problem alls!

Att vara bokstavstroende är ett skämt, det klarar ingen och jag tror inte heller att världen blir bättre av det.

Evangelium = Det glada budskapet! Bara glädje, vi är ALLA älskade och av nåd förlåtna om vi vill ha den kärleken och förlåtelsen. Den ges oss gratis, inte för något vi gör eller inte gör, den bara ges oss av kärlek från vår skapare som älskar oss!

Gud säger: Tjena kompis vill du ha inte frid, känna dig älskad, göra gott mot andra och ha ett evigt liv? Ja säger vi, vad behöver jag göra? Han svarade och sade: »'Du skall älska Herren, din Gud, av allt ditt hjärta och av all din själ och av all din kraft och av allt ditt förstånd och din nästa såsom dig själv Men jag måste väl göra massa gods gärningar också? och sluta med allt dåligt jag gör nu? Nej mitt barn säger Gud fader, bara tro, allt jag vill ha är ditt hjärta!

De buden: »Du skall icke begå äktenskapsbrott», »Du skall icke dräpa», »Du skall icke stjäla», »Du skall icke hava begärelse» och vilka andra bud som helst, de sammanfattas ju alla i det ordet: »Du skall älska din nästa såsom dig själv.

Du skall icke hämnas och icke hysa agg mot någon av ditt folk, utan du skall älska din nästa såsom dig själv.

I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. 2Det fanns i begynnelsen hos Gud. 3Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till. 4I Ordet var liv, och livet var människornas ljus. 5Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det.

Det sanna ljuset, som ger alla människor ljus, skulle komma in i världen. 10Han var i världen, och världen hade blivit till genom honom, men världen kände honom inte. 11Han kom till det som var hans, och hans egna tog inte emot honom. 12Men åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på hans namn, 13som har blivit födda inte av blod, inte av kroppens vilja, inte av någon mans vilja, utan av Gud.

Av hans fullhet har vi alla fått del, med nåd och åter nåd. 17Ty lagen gavs genom Mose, men nåden och sanningen har kommit genom Jesus Kristus.

Nåd och åter nåd. Inte handlingar, inte lagiskhet, inte moral, inte dömande, inte "leva rätt"...Utan bara nåd. Av nåd är vi frälsta, av nåd har vår Herre förbarmat sig över oss.

Vi är syndare, vi är människor. Vi skall inte missbruka nåden eller ta den för given. Men det är bara av nåd vi är frälsta. Oavsett hur många synder vi begått.

Kärleken vållar inte din nästa något ont. Kärleken är alltså lagen i dess fullhet.

Men vi vet att människan inte blir rättfärdig genom laggärningar utan genom tron på Jesus Kristus. Därför har vi också satt vår tro till Kristus Jesus för att bli rättfärdiga genom tron på Kristus och inte genom laggärningar, ty av laggärningar blir ingen människa rättfärdig.

Den som håller hela lagen men överträder ett enda bud har brutit mot dem alla.

Så ingen kan hålla alla bud! Låt så vara om du vill ligga med andra män, är avund, inte hedrar din mor och far, ljuger osv osv...Spelar ingen roll vad. Vi är alla beroende av samma nåd och förlåtelse.

Låt dem som anser sig vara homosexuella få vara det. Så länge en enda människa är ensam, hungrig, rädd eller hopplös så är det dem vi skall fokusera på.

Jag var hung*rig och ni gav mig att äta, jag var törstig och ni gav mig att dric*ka, jag var hemlös och ni tog hand om mig, jag var na*ken och ni gav mig kläder, jag var sjuk och ni såg till mig, jag satt i fäng*el*se och ni besökte mig.’ Då kom*mer de rättfärdi*ga att fråga: ’Her*re, när såg vi dig hung*rig och gav dig mat, el*ler törstig och gav dig att dric*ka? När såg vi dig hemlös och tog hand om dig el*ler na*ken och gav dig kläder? Och när såg vi dig sjuk el*ler i fäng*el*se och besökte dig?’ Kung*en skall sva*ra dem: ’San*ner*li*gen, vad ni har gjort för någon av des*sa mins*ta som är mi*na bröder, det har ni gjort för mig.’

Låt oss alla ta de 5 mest värdefulla (ekonomiskt sätt) föremålen vi äger, sälja dem och ge pengarna till de fattiga. OM vi alla som kallar oss kristna börjar där tror jag det skulle hända något!

Många som skrivit saker jag skulle vilja svara på med detta blev långt nu!
Citera
2015-04-16, 09:58
Medlem
Sek-Losos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Vad babblar du om?
Varför ska man bli en troende kristen om man sen går till hundratals prostituerade eller annat lösaktigt leverne? Då behöver man ju inte vara troende kristen.

Jag tror man blir kristen för att man i sitt hjärta känner att Herren är Gud och man vill ha en relationen med honom, inte för att bli mer moralisk.

Kan det misstolkas och missförstås? Jag tycker det är tydligt nog. Det finns kanske en sorts "allmän" kristendom som är liksom "kultur". Dit är alla välkomna och kan tolka lite hur de vill, även om de aldrig ber eller fastar t.ex. så ser de sig som kristna ändå.

JA ALLA är välkomna, Ingen elit klubb som ber och fasta tillräckligt. Guds famn är öppen för alla som vill komma till den. Vi skall inte vara fariséer.

5 Och nu kommer vi till bönen. Var inte som hycklarna när ni ber. De spelar gudfruktiga genom att be offentligt i gathörnen och i synagogorna där alla kan se dem. De har verkligen ingenting att vänta sig från Gud.

6 När du ber gå då in i ditt rum och stäng dörren efter dig och be i avskildhet till din Far. Då ska din Far, som känner dina hemligaste tankar, belöna dig.

7-8 Rabbla inte upp samma bön gång på gång. Det gör de som inte känner Gud. De tror att bönen blir besvarad bara man använder många ord. Kom ihåg att er Far vet precis vad ni behöver, innan ni ens ber honom om det!

Med det inte sagt att man är "fördömd" om man beter sig fel. Nej nej, det finns (antagligen) inget helvete, åtminstone är det inte så hemskt som det beskrivs. Vill man roa sig med allt man lustar efter i denna värld får man göra det och ingen människa har auktoriten att säga det är fel. Jag tycker definitivt man kan gå till prostituerade och ha sex med män om man tycker det ger en något.

Att det finns ett helvete tror jag är självklart. Om inget helvete, varför skulle vi behöva en frälsare?

Själv är jag varken döpt eller tror på treenigheten, så enligt kristendom är jag fördömd. Vad bryr jag mig, ingen människa kan döma mig.

Nej ingen människa kan döma dig!

Jag är lju*set som har kom*mit hit i värl*den för att ing*en som tror på mig skall bli kvar i mörk*ret. Om någon hör mi*na ord men in*te tar va*ra på dem, så dömer in*te jag ho*nom, ty jag har in*te kom*mit för att döma värl*den ut*an för att rädda värl*den.

En av de tolv, To*mas, som kal*la*des Tvil*ling*en, ha*de in*te va*rit med när Je*sus kom. De and*ra lärjung*ar*na sa*de nu till ho*nom: ”Vi har sett Her*ren”, men han sa*de: ”Om jag in*te får se spikhålen i hans händer och stic*ka fing*ret i spikhålen och stic*ka han*den i hans si*da tror jag det in*te.” En vec*ka se*na*re var lärjung*ar*na sam*la*de igen, och To*mas var med. Då kom Je*sus, trots att dörrar*na var reg*la*de, och stod mitt ibland dem och sa*de: ”Frid åt er al*la.” Däref*ter sa*de han till To*mas: ”Räck hit ditt fing*er, här är mi*na händer; räck ut din hand och stick den i min si*da. Tviv*la in*te, ut*an tro!” Då sva*ra*de To*mas: ”Min Her*re och min Gud.” Je*sus sa*de till ho*nom: ”Du tror därför att du har sett mig. Sa*li*ga de som in*te har sett men ändå tror.”
Citera
2015-04-16, 10:21
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Till er kristna;

Fråga ett: Förutom att det står i Bibeln att homosexualitet är en synd, har ni några rationella argument för att homosexuella bör förtrycka sin sexualitet?

Fråga två: Ni som anser att homosexualitet är en synd måste, om ni vill vara konsekvent, också följa andra omoraliska påbud. Som att exempelvis att den som smädar sin mor eller far skall dö (Mark 7:10).

Problemet är att majoriteten av kristna inte gör detta. Rannsaka er själva och inse att ni inte alls följer Bibelns alla påbud. Ni följer de påbud som er pastor eller präst säger åt er att följa. Ni följer de påbud som ni själva gillar. Kristna världen över har hakat upp sig totalt på frågan om homosexualitet, samtidigt som de låtsas som om andra omoraliska påbud som och explicit står i Bibeln inte existerar överhuvudtaget. När jag diskuterar med dem säger de alltid ''Men i vers x står det att..'' De kan aldrig ge ett ärligt svar till de omoraliska verser som finns i Bibeln.

Detsamma gäller muslimer. När jag talar om ISIS säger det att ''Muhammed sa att man skall vara barmhärtig''. I frågan om homosexualitet så låtsas de som om versen om barmhärtighet inte existerade. Jag får aldrig en ärlig förklaring till de omoraliska uppmaningar som finns i både Bibeln och Koranen. Utan det slutar alltid med att de religiösa säger ''men i vers y står det att..''

Vad är det för intellektuellt ohederligt nonsens?

Den som är bokstavstroende skall följa Bibeln eller Koranens bud till punkt och pricka. Religiösa fundamentalister, som exempelvis ISIS, är i vart fall konsekventa; de följer Guds ord ordagrant. När det står att otrogna skall mördas, då mördar de otrogna.
Det fetade stämmer inte. Koranen innehåller, likt Bibeln, mycket självmotsägelser. I en vers befaller Gud att meningsmotståndare skall dräpas, i nästa står det att barmhärtighet är en åtråvärd egenskap.

Dessa "heliga böcker" är antagligen skrivna av dementa gamla gubbar. Romarnas manipulering av originaltexterna spelar nog också in en hel del. Ingen kan vara bokstavstrogen när böckerna inte framför ett konsekvent, icke-självmotsägande budskap.
Citera
2015-04-16, 11:12
Medlem
RoaldDahls avatar
Vad jag menade med tolkningsfråga är att oavsett ens tolkning av Bibeln etc så är min tolkning att det inte är människans sak att döma i frågor som inte är av juridisk natur. Jag tror inte Jesus dömde någon på förhand. För det är så jag ser det, folk dömer gärna andra på förhand lite här och där och mer ytligt nog efter deras egenskaper och inte efter deras handlande.

Skulle också vilja veta hur kristna ser på de homosexuellas möjligheter att ändra på sig. Om nu Gud hade en dålig dag och enligt det kristna synsättet gjorde en del måndagsexemplar, hur ska de då bättra sig? Kan de bli omvända, menar de kristna det? En del mår säkert dåligt just för att de är homosexuella och mår troligen inte bättre av att bli skuldbelagda.
Senast redigerad av RoaldDahl 2015-04-16 kl. 11:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in