2020-09-14, 12:03
Medlem
Magictrixs avatar
Trots onda ”reptiltungor” (antar det är vi?) har medlemmarna i DFM ökat i år från 300 till 1000.
Det är antagligen i hela världen då? (Läs Norge).
Jag skulle nog säga trots Tomme Dee...
Men jag blir inte klok på vad DFM är? Är det en församling eller en organisation? Får de kyrkostöd eller lever de på Jesustanternas bidrag?
Citera
2020-09-14, 13:58
Medlem
Den store evangelistens senaste pekoral, föredömligt kort den här gången:
Jag befinner mig i Norge den här helgen där vi har vårt sista konferensmöte idag. Skickar med en liten söndagstanke på en en minut.

Jorden är rund. Det som ser ut som slutet är även en början. Så kan det också vara med våra sorger. Önskar dig en fin dag!☀️

Men han har missat att det står i bibeln att jorden är platt, i alla fall om man ska tolka texterna bokstavligt. Men det gäller ju bara andra förstås, för honom själv gäller ju andra regler.
Citera
2020-09-14, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Trots onda ”reptiltungor” (antar det är vi?) har medlemmarna i DFM ökat i år från 300 till 1000.
Det är antagligen i hela världen då? (Läs Norge).
Jag skulle nog säga trots Tomme Dee...
Men jag blir inte klok på vad DFM är? Är det en församling eller en organisation? Får de kyrkostöd eller lever de på Jesustanternas bidrag?
Det är du inte ensam om, är nog få utanför de invigda som greppar det riktigt. Formellt betecknar de sig som missionsrörelse om jag minns rätt, men har också traditionell församlingsverksamhet på en del platser. Ekonomin låter jag vara osagt, men tittar man på de ingående bolagen så blir man minst sagt fundersam på vad de sysslar med.
Citera
2020-09-14, 15:43
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murvelkott
Den store evangelistens senaste pekoral, föredömligt kort den här gången:
Jag befinner mig i Norge den här helgen där vi har vårt sista konferensmöte idag. Skickar med en liten söndagstanke på en en minut.

Jorden är rund. Det som ser ut som slutet är även en början. Så kan det också vara med våra sorger. Önskar dig en fin dag!☀️

Men han har missat att det står i bibeln att jorden är platt, i alla fall om man ska tolka texterna bokstavligt. Men det gäller ju bara andra förstås, för honom själv gäller ju andra regler.
Måste ju kännas som en förolämpning när man står där med en anhörig som just gått bort och Tommy predikar ”efter regn kommer solsken”. Det står inte ens i Bibeln. Det har jag tänkt ut själv. Hej då från Rulle. Skrift-Rulle.
PS Har missat att jorden är platt. Var står det?
Citera
2020-09-14, 22:12
Medlem
T D och hans kompisar ger nu iväg mot Danmark. Noterar att flera på affischen har en roll utskriven tex profet. T D nämns längs ned i affischen och bara med namn. Är han inte lika viktig som de andra? Undrar vilken hans roll är på dessa sammankomster.
Citera
2020-09-14, 22:40
Medlem
Citat:
Har missat att jorden är platt. Var står det?
Det talas på flera ställen om "jordens yttersta gräns" bl.a, i övrigt var det ju en vedertagen sanning att jorden var platt ända tills Columbus m.fl bevisade motsatsen.
Citera
2020-09-15, 00:14
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Det talas på flera ställen om "jordens yttersta gräns" bl.a, i övrigt var det ju en vedertagen sanning att jorden var platt ända tills Columbus m.fl bevisade motsatsen.
Ja det är sant. Bibeluttrycket har jag aldrig tänkt på i den bemärkelsen. Men det hade ju inte Tommy heller...
Citera
2020-09-15, 02:09
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ja det är sant. Bibeluttrycket har jag aldrig tänkt på i den bemärkelsen. Men det hade ju inte Tommy heller...
Citera
2020-09-15, 05:10
Medlem
HomoHitlers avatar
Citat:

Fel.

"Det har sedan 1800-talet funnits en felaktig uppfattning om att kyrkan fram till nya tiden trodde att jorden var platt, och att Columbus visade att så inte är fallet genom att segla västerut för att nå Indien. Dock var 1400-talets lärda och sjöfarare väl medvetna om att jorden var rund, och redan på 200-talet f.Kr. bestämde Eratosthenes genom mätningar av jordens omkrets att så var fallet. De flesta nutida historieforskare menar att det bara är en myt att kunskapen om jordens form glömdes bort under medeltiden och att detta är ett exempel på en faktoid.[2]"
Citera
2020-09-15, 10:39
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoHitler
Fel.

"Det har sedan 1800-talet funnits en felaktig uppfattning om att kyrkan fram till nya tiden trodde att jorden var platt, och att Columbus visade att så inte är fallet genom att segla västerut för att nå Indien. Dock var 1400-talets lärda och sjöfarare väl medvetna om att jorden var rund, och redan på 200-talet f.Kr. bestämde Eratosthenes genom mätningar av jordens omkrets att så var fallet. De flesta nutida historieforskare menar att det bara är en myt att kunskapen om jordens form glömdes bort under medeltiden och att detta är ett exempel på en faktoid.[2]"
Det var kanske några som ”visste” redan under forntiden? Det är möjligt. Men kyrkan bestämde och de ville ha en platt jord. Katolikerna avrättade många oliktänkande redan på 1000-talet. Men jag vet inte när man officiellt gick med på att den var rund.
Citera
2020-09-15, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoHitler
Fel.

Utanför kyrkans väggar ja, men inom dem var jorden fortfarande platt. Likaså var man helt övertygad om att solen rörde sig runt jorden och inte tvärtom, vilket Copernicus försökte övertyga prästerskapet om men inte lyckades riktigt.
Men att Eratosthenes konstaterade att jorden var rund redan på 200-talet f.Kr är känt, men inte bland så stor andel av befolkningen dock.
Citera
2020-09-15, 14:31
Medlem
HomoHitlers avatar
Citat:
Det var kanske några som ”visste” redan under forntiden? Det är möjligt. Men kyrkan bestämde och de ville ha en platt jord. Katolikerna avrättade många oliktänkande redan på 1000-talet. Men jag vet inte när man officiellt gick med på att den var rund.

Som sagt en myt. Liksom myten om den mörka medeltiden som i söva verket var dynamisk.

Men ordentligt it, back to topic, Tommy D.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in