Citat:
Ursprungligen postat av
mesefil
Vad höll Dalman på med igår? Konstigaste förkunnelse jag hört på länge. Eller nej, men konstig.
Det finns alltså en himmel mellan oss och Gud, och den är full av demoner. Vi måste ”be igenom” det där lagret av demoner för att Gud ska kunna ge oss bönesvar.
Kan nån pingstvän i tråden förklara: Är det här normal pingstförkunnelse?
Ett lager av demoner som vi måste ”be igenom”…
För mig låter det bara som Dalmans fria fantasier. Eller villolära, om man så vill.
Så han bjuder in amerikanska förkunnare från anti-trinitariska brevlådeuniversitet, och så nu det här. Ett demon-lager som vi ska be igenom.
När ska jesustanterna inse att det är dags att sluta ropa amen till den här predikanten?
Ja, det är märkligt att det inte finns fler bibelsprängda Jesustanter som kan genomskåda charlatanen. Det han har som grund i sin predikan är ju helt enkelt inte sant. Han utgår ifrån Paulus till att börja med, där han själv hävdar att det finns minst tre himlar. Utan att definiera vad en "himmel" är. Vilket gör det snedtänkt från början. Han påstår att det någonstans i bibeln talas om sju himlar. Den sjunde himlen. Det har man ju hört talas om mer som en överdrift och ett idiom för lycka. Men, säger Dahlman lite besviket, det finns inga belägg för att det finns fler än tre himlar. Hur kommer han fram till detta? Jo, han ljuger och hittar på att han talat med en "nysvensk" som väntade på ALLA sina föräldrar. Klänning kunde naturligtvis inte motstå frestelsen att korrigera honom och påstod att det heter att man väntar på sina två föräldrar. Vilket naturligtvis är lika illa det. Det är ju inte ens säkert att man har två föräldrar i livet. Det korrekta är att man väntar på sina föräldrar, om man har två. Med samma logik förklarar Klänning att Paulus talar om alla himlar och därför är det minst tre stycken. Kanske sju. Men Gud bor i den sista, vet Tommy Klänning.
Sedan kliver han över till Daniel. Han menar att Daniels bön under fastan var extremt kraftfull. Så kraftfull att den satte igång ondskans furste. Därför skulle det dröja 21 dagar innan han fick bönesvar.
Daniel såg flera kungar komma och gå. Men han gjorde ett bra jobb. Det verkar även som han var homo. Dels var det kutym att gifta sig på den här tiden, men Daniel har aldrig någon kvinna. Däremot har han och kung Dareios väldigt varma känslor för varandra. Darieos börjar gråta när han får höra att Daniel kastats till lejonen. När Dareios dör sörjer Daniel i flera veckor, enligt persisk tradition när någon närstående gått bort. Han fastar alltså inte då. I alla fall inte av religiösa skäl. Klänning har missförstått något fundamentalt här.
När Daniel efter tre veckors sorg är ute och tar en promenad med ett par vänner får de syn på ett monster. Ett grönt monster med brinnande armar... det är inte jag som hittar på, det står så. Det är här Klännings syrade gissning kommer in. Han tror nämligen att det gröna monstret (som är en ängel) har fajtats i 21 dagar i någon av himlarna. Han menar att Gud har gett Satan tillåtelse att härska över en av dessa himlar under en begränsad tid. Det är ett påstående som måste ha marinerats i alkohol under en rätt lång tid. Och det är total rappajalja. Om än intressant.
Ängeln ber Daniel om ursäkt att han är sen. Han var tvungen att kämpa mot Perserrikets änglafurste. Vilket i så fall skulle betyda att perserna har en egen Gud. Det var kanske Allah? Bara för att Islam ännu inte var uppfunnet kanske Allah också fanns? Hade det varit Satan, som Klänning vill få det till hade det inte stått omskrivet som Perserrikets änglafurste. Å andra sidan pratar vi just nu om ett grönt monster med brinnande armar... Hursomhelst fick ärkeängeln Mikael en stund över och kunde ta över fajten så monstret kunde besöka Daniel på stranden till Tigris.
Vad som sedan händer är att Daniel (jag hittar ingenting om att han är fastande) får sitt meddelande från Gud. Ängelmonstrets budskap är följande: Det handlar om en massa småpåvar i mellanöstern från öst och syd och allt möjligt som slåss och krigar om makten. Några vinner och några förlorar. Det måste ha tagit den här ängeln timmar att återge vad som kan vara det mest ointressanta i Bibelns historia. Det vill säga för oss människor idag alltså. För en massa småpåvar har krigat och förlorat och vunnit mellanöstern. Det är helt korrekt, men det hade jag också kunnat profetera om på Daniels tid. Ingen furste eller kung namnges. Inga länder namnges. Bara att det kommer att bli krig lite här och där.
Då träder ärkeängeln Mikael fram och säger att den här informationen ska Daniel hålla käft om. Det är hemligt fram till den sista tiden. Vilket är en aning orimligt eftersom Daniel själv måste ha berättat om detta för någon eftersom vi läser det här idag. Så han kunde inte hålla käft alltså. Det hela avslutas med att monsterängeln ska dra vidare till Grekland och slåss mot deras demoner. Mikael fortsätter fajtas med de persiska.
Ska man se någorlunda nykter på det hela kan man inte tolka det som något annat än att den judiske guden försöker vinna mark mot de arabiska och grekiska religionerna. Romarna hade ju ännu inte börjat med sin tolkning. Rent metaforiskt kanske man kan hävda att den andliga kamp äger rum i någon slags rymd, samtidigt som det på marken enbart handlar om att övertyga människor med våld om att de har fel. Man kan lika gärna tolka Pauls himlar till att det finns en himmel för varje religion. Och att deras utövare fajtas än idag.
Kort sagt, Daniel fastade kanske, men inte då. Det var inte på grund av hans böner som ängeln blev försenad. De persiska gudarna bryr sig knappast om vad Daniel ber om. Daniel var ju heller inte mer kristen än någon annan. Så det var nog mer än en bön i luften vid det tillfället. Klänning har alltså fel i allt och hittar på sina egna teorier utifrån rena fantasier. Själv läser jag bara vad det står och det jag "tolkar" är i så fall inget jag lägger fram som fakta, som han gör. Det är därför Klänning är farlig för sina följare.