• 1
  • 2
2015-04-12, 08:31
Medlem
Hej.

Jag är har nyligen kommit in i OSX världen efter många år av Windows. Tänkte bara fråga er kunniga inom Mac vad ni har för tips till mig när det gäller foto och bilder. Jag har sedan tidigare är jättearkiv med bilden tagna 10 år tillbaka liggande på min gamla stationära PC samt min Synology NAS som backup. Vet att det finns Iphoto eller vad det nu heter som OSX egna "bildprogram". Hur hade ni hanterat bilderna i Macen ? Är Iphoto bra att jobba med ? Kan det hantera bildfiler på olika ställen såsom en NAS m.m. ? En stilla undran bara, finns det inget lätt sätt att köra ett bildspel ifrån en mapp med bilder ? I Windows var detta mycket enkelt med bara piltangententern men i finder funkar inte detta.

Tack på förhand.
Citera
2015-04-12, 08:37
Medlem
tzjs avatar
Apple lanserade Bilder till OS X i dagarna: https://www.apple.com/osx/photos/

Det är väl tänkt att ersätta iPhoto egentligen. Jag har inget megabibliotek med bilder, men de bilder jag har göra jag gärna digitala album av baserat på plats/datum.

Efter att ha testat Bilder lite i veckan så måste jag säga att jag rekommenderar det. Lättarbetat och genomtänkt för den vanliga människan som vill hantera bilder på ett enkelt sätt.

Vill man redigera och göra ännu mer avancerade grejer, så är det ju Photoshop eller liknande som gäller. Overkill för semesterbilder och dagliga snapshots anser jag, men det är ju en fråga om preferenser och vana helt enkelt.

Med det nya programmet Bilder kan du enkelt importera, exportera, dela och redigera och kategorisera dina bilder på ett enkelt och överskådligt sätt. Titta gärna på länken jag postade längst upp i inlägget.

Det finns redan många tutorials på youtube också som kan vara värda att titta igenom om man vill lära sig lite mer funktioner.

Citera
2015-04-12, 08:51
Medlem
Tack för snabbt svar.

Men hur fungerar programmet ? Tar det kommando över mapparna där bilderna ligger och synkar ungefär som Itunes ? Bara så man inte tappar kontrollen över sina mappar och filer... Lägger sig bilder på flera ställen ?
Citera
2015-04-12, 08:56
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rufus0101
Tack för snabbt svar.

Men hur fungerar programmet ? Tar det kommando över mapparna där bilderna ligger och synkar ungefär som Itunes ? Bara så man inte tappar kontrollen över sina mappar och filer... Lägger sig bilder på flera ställen ?

Nja, du skapar ett bibliotek helt enkelt som med iPhoto. Du måste alltså importera de bilder du vill ha i biblioteket.
Citera
2015-04-12, 09:12
Medlem
OK. Tack för svaret.

Nu blir jag jättekonfunderad. Ursäkta om jag verkar trög men jag måste fråga så jag jobbar rätt framåt. Hur ska man göra framöver när man då "tömmer" sin enhet, det kan vara systemkameran, mobilen, barnens mobiler...? Man har ju dessa bilderfiler liggandes överallt på HD och NAS. Dessutom så har min Macbook bara 128Gb så jag tänkte inte "masslagra" på denna datorn. Känns som man vill ha bildfiler liggande på NAS m.m.
Citera
2015-04-12, 09:16
Medlem
tzjs avatar
Citat:
OK. Tack för svaret.

Nu blir jag jättekonfunderad. Ursäkta om jag verkar trög men jag måste fråga så jag jobbar rätt framåt. Hur ska man göra framöver när man då "tömmer" sin enhet, det kan vara systemkameran, mobilen, barnens mobiler...? Man har ju dessa bilderfiler liggandes överallt på HD och NAS. Dessutom så har min Macbook bara 128Gb så jag tänkte inte "masslagra" på denna datorn. Känns som man vill ha bildfiler liggande på NAS m.m.

Jag har ingen erfarenhet av bibliotek på NAS då jag inte har så många gig med bilder. Där kan jag inte hjälpa dig tyvärr, men det finns säkert någon som är mer kunnig på området.
Citera
2015-04-12, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Jag har ingen erfarenhet av bibliotek på NAS då jag inte har så många gig med bilder. Där kan jag inte hjälpa dig tyvärr, men det finns säkert någon som är mer kunnig på området.

Tack ändå för din hjälp. Jag har googlat runt en del och det råder viss osäkerhet så finns det någon duktig på detta område så är det säkert välkommet.
Citera
2015-04-12, 09:57
Medlem
onnyts avatar
Citat:
En stilla undran bara, finns det inget lätt sätt att köra ett bildspel ifrån en mapp med bilder ? I Windows var detta mycket enkelt med bara piltangententern men i finder funkar inte detta.

Tack på förhand.

Jodå det funkar.

Alt 1.Öppna mappen med bilder, markera en bild, tryck mellanslagstangenten och bilden öppnas. Nu kan du navigera dig fram med piltangenten.

Alt 2. Markera alla bilder i mappen (cmd+a). Tyck på mellanslagstangenten och en bild öppnas. Uppe i högra hörnet på bilden syns nu en "expandera-Symbol" dvs två pilar. Klicka på den och den första bilden öppnas i helskärmsläge. Nu kan du även välja automatisk uppspelning. För att komma ur detta lägen, tryck esc.
Citera
2015-04-12, 10:08
Medlem
Jag har en liten varning när det gäller Bilder. Nu ska man komma ihåg att jag har bara precis börjat använda programmet då det är så nytt, så jag kan ha missat något. Nåväl, jag testade att importera fyra bilder från minneskortet. Min kamera var inställd på att ta både raw+jpeg. Men jag fick bara över jpeg-bilderna. Då jag hade ställt in att bilder skulle raderas från minneskortet efter import, var även raw-bilderna borta. Dock kunde Bilder läsa äldre raw-bilder som jag tidigare hade importerat med iPhoto. Alla bilder från en Canon EOS-M. Möjligt att det är någon inställning som måste fixas. Kanske en bugg som råkar finnas kvar. Någon annan som har liknande erfarenheter?
Citera
2015-04-12, 10:11
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Jag har en liten varning när det gäller Bilder. Nu ska man komma ihåg att jag har bara precis börjat använda programmet då det är så nytt, så jag kan ha missat något. Nåväl, jag testade att importera fyra bilder från minneskortet. Min kamera var inställd på att ta både raw+jpeg. Men jag fick bara över jpeg-bilderna. Då jag hade ställt in att bilder skulle raderas från minneskortet efter import, var även raw-bilderna borta. Dock kunde Bilder läsa äldre raw-bilder som jag tidigare hade importerat med iPhoto. Alla bilder från en Canon EOS-M. Möjligt att det är någon inställning som måste fixas. Kanske en bugg som råkar finnas kvar. Någon annan som har liknande erfarenheter?

Har inte provat det greppet själv än, men det låter inte bra. Har inte kollat på alla inställningar i Bilder än heller.
Citera
2015-04-12, 10:13
Medlem
knasen79s avatar
Alla mina Windows-prylar är ute. Jag använder en nätverksansluten Mac Mini för lagring och streaming genom iTunes och Apple TV samt ett antal Mac Books, iPhones och iPads för att titta på media. Redigering används iMovie och Aparture. Backup på nätverket används Time Capsule och i molnet används Back Blaze. För publicering utanför nätverket använder jag iCloud.
Citera
2015-04-12, 10:55
Medlem
Bookhouses avatar
Jag accepterade alternativet att lägga in bilder det nya "pictures" som kom med den senaste uppdateringen. De fick inte ens plats i max kvalité och nu har jag knappt någon plats kvar på hårddisken. Måste de plats både i "pictutes" och i iphoto? Vilken ska jag välja? Tänker inte låta det ta så här mycket plats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in