Citat:
Först, kan toner i sig vara degenererade? Nej, det kan de förstås inte. Inte i sig själva. Men, om vi ser på det filosofiskt, musik är mer än bara tonerna. Eller åtminstone mer än bara ljud. När du lyssnar på musik så befinner du dig i en annan värld. Och den världen innehåller värden. Du får känslor av helt olika slag. Musik kan ta fram allt möjligt inom oss, både det djuriska och det andliga.
Detta håller jag med dig om men kan du förklara varför nationalismen alltid måste vara andlig? Konsten ska spegla alla aspekter av livet och där är den djuriska en naturlig del. Hur ofta har vi nationalister inte sagt att vi måste förbereda oss för det kommande raskriget? Vilka känslor anser du vara till mest nytta att uppväcka, när vi ska förbereda oss inför detsamma, de andliga eller de djuriska?
Kanske när segern är vunnen och inga faror hotar så kommer dina ord till sin rätt, när du skriver
Citat:
Men, men... den klassiska musiken måste enligt mig utgöra fundamentet i en nationell väckelse. Den kan ta oss till våra högsta höjder. Och den återspeglar vilka vi är. Ingen annan kultur har kunnat skapa något liknande. Den är grundläggande för vår civilisation. Något som pop/rock aldrig kan vara.
Citat:
Alltså, om det nu är så att BM och andra "djupa" former av rockmusik kan uppskattas, så gäller inte detsamma för vit makt-musik. De exempel jag hört inom den sistnämnda genren är rent skräp (enligt mig naturligtvis). Den är för enkel, aggressiv men utan djup. Det är en protestmusik för de sinnessvaga, ungefär.
Jag vet inte vad du kallar för "vit makt-musik" men själv är jag imponerad över flera tyska musikgrupper eller trubadurer, till exempel Landser eller André Lüders. Men kanske är det för att jag förstår tyska som gör att det skapas en helhet mellan text och musik.