Citat:
Ursprungligen postat av
Lord_Stalin
Bara för att klassisk musik är bra så betyder väl inte det att modern musik är degenererande? Förstår inte riktigt hur tonerna i sig är degenererande.
Jag lyssnar ofta på klassisk musik och uppskattar det, frågan är hur mycket du har lyssnat på t ex black metal?
Frågorna du ställer är högst relevanta.
Först, kan toner i sig vara degenererade? Nej, det kan de förstås inte. Inte i sig själva. Men, om vi ser på det filosofiskt, musik är mer än bara tonerna. Eller åtminstone mer än bara ljud. När du lyssnar på musik så befinner du dig i en annan värld. Och den världen innehåller värden. Du får känslor av helt olika slag. Musik kan ta fram allt möjligt inom oss, både det djuriska och det andliga.
Är all modern musik dålig? Nej, det tycker jag inte. Dock, det mesta som skrivs för den "seriösa" publiken är skräp. När t.ex. ett symfoniskt verk uruppförs idag, är risken stor att det mest liknar ett skämt, eller en förolämpning. Ungefär som modern konst.
När det gäller black metal så räknar jag inte den genren till populärmusik. Jag kan uppskatta en del BM i lagom doser. Om du liksom jag gillar klassisk musik, gissar jag att vi även hör samma "saker" när vi lyssnar på BM. Jag hör djupet, det verkliga djupet i människans själ. På det viset är BM äkta, själva motsatsen till pop. Det finns också andra subgenrer som kan uppfattas på samma sätt, t.ex. doom metal.
Men, men... den klassiska musiken måste enligt mig utgöra fundamentet i en nationell väckelse. Den kan ta oss till våra högsta höjder. Och den återspeglar vilka vi är. Ingen annan kultur har kunnat skapa något liknande. Den är grundläggande för vår civilisation. Något som pop/rock aldrig kan vara.
Alltså, om det nu är så att BM och andra "djupa" former av rockmusik kan uppskattas, så gäller inte detsamma för vit makt-musik. De exempel jag hört inom den sistnämnda genren är rent skräp (enligt mig naturligtvis). Den är för enkel, aggressiv men utan djup. Det är en protestmusik för de sinnessvaga, ungefär.
Så, för mig, är vit makt-musik liksom det mesta inom pop/rock, i ordets rätta mening 'degenererad'. Den passar bra för fotbollshuliganer och kanske negrer. Och skinheads.
Om nu någon tar illa upp, kom ihåg att detta är min högst personliga åsikt. Men det går inte att jämföra Beethoven med Skrewdriver. Och det är Beethoven vi behöver.