Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-10, 10:35
  #1
Medlem
XeniaOnatopps avatar
VK: Han återupptar jakten på mördarna
Citat:
Mordutredarna Bo Åström och Mark Safarik tar sig an åtta ouppklarade svenska mord, bland annat det uppmärksammade fallet med 16-åriga Malin Lindström som försvann på väg hem till en kompis i Husum 1996 och hittades mördad sex månader senare. En man fälldes i tingsrätten för mordet och dömdes till åtta års fängelse, men friades i hovrätten.
En TV-serie som kan intressera den som är intresserad av gamla olösta rättsfall. Premiär i TV4 den 27 april.

En närmare presentation: TV4: Har löst 22 mord i rad – nu högaktuell i nytt TV-program
__________________
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-04-10 kl. 10:45.
Citera
2015-04-10, 11:59
  #2
Medlem
GenesisPs avatar
Intressant! Jag kommer att titta.

Malin-fallet är ju ett skämt, att hennes mördare gick fri. Har läst hela tråden om fallet här, och jag fattar inte hur han kunde frias. Bevisningen var mycket övertygande.
Citera
2015-04-10, 21:26
  #3
Medlem
Quoters avatar
Då ska vi se här, TV4 ska alltså försöka ge SVT (Veckans brott) på tasken? Eller i vart fall komma upp jämsides. Kan bli intressant att se.

Sägs i klippet i ursprungsinlägget: 8 olösta fall - 9 offer. 1990 till 2004. Från Skåne till Västerbottens län. 4 fall i Stockholmsområdet. 6 kvinnor, 3 män. 16 till 71 år. 2 fall skjutvapen. 3 fall ihjälknivade. 2 kvävningsfall och ett trubbigt våld-fall.

(1) Jessicafallet är på tapeten (klassiker) som sagt och (2) Malin-fallet i Örnsköldsvik (klassiker). Det står i artiklar.

Sen gissar jag också på att vi kommer få se:

(3) Dubbelmordet i Onsala 1990. En klassiker.

(4) Anders Gustafsson, alias "Fryshusmordet" - klassiker.

(5) Mordet på Kurt Hellström 1992. Klassiker?

Vill på något sätt chansa att (6) Malin Olsson i Göteborg, 90-talet - klassiker - är med också plus
(7) Ulrika Åkesson i Helsingborg, 2001 (klassiker) men då får jag inte direkt ingångsvärdena med skjutvapen och Stockholmsområdet att gå ihop. Får passa på de sista tills vidare. Återkommer.

Vem är för övrigt förvånad över detta med att det är mest mordfall med kvinnor?
Citera
2015-04-16, 16:39
  #4
Medlem
Quoters avatar
Funderade lite, om mästerdetektiven Bo Åström kan koka ner de 8 olösta mordfallen till "6 fysiska personer" så kanske det betyder att ett par misstänkta gärningsgubbar är avlidna. Lär väl visa sig senare, dock var intresset här minst sagt skralt
Citera
2015-04-16, 18:01
  #5
Medlem
ercys avatar
Någon som vet när infon om vilka fall som tas upp släpps?
Citera
2015-04-24, 14:39
  #6
Medlem
FlabbeMcFloppys avatar
Mordet på Mohammed Ammouri och Anna-Lena Svensson känns det som att det kan tas upp. Vill mer än gärna se den skyldige åka fast. Vem fan mördar ett barn GW var rätt säker på en psykiskt instabil yngre gärningsman som inte har några kopplingar till pojken eller hans familj. Anna-Lena kom emellan när hon försökte ingripa. Känns som att GM är känd i trakterna som psykiskt instabilt vrak. I mindre städer är dessa mer utmärkta. Malin Lindström mördare var känd innan som underlig. Gav obehagliga vibbar enligt klasskamrater.

Längesedan jag såg framemot ett program från tv4. Hoppas detta blir bra nu när pengar lagts ner. Förhoppningsvis finner några anhöriga någon form av ro.
Citera
2015-04-24, 20:58
  #7
Medlem
Baalzamons avatar
Första fallet är detta:
Citat:
Avsnitt 1 av 8. Bo och Mark utreder mordet på Eva-Marie Strandmark som hittades död den 30 juni 2004 i sitt hem efter att ett tidningsbud larmat om en brand. Det polisen förs trodde rörde som ett fall med sängrökning visade sig vara mord.
Citera
2015-04-25, 13:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Då ska vi se här, TV4 ska alltså försöka ge SVT (Veckans brott) på tasken? Eller i vart fall komma upp jämsides. Kan bli intressant att se.

Är det vad man försöker göra tror du? Konkurrera ut veckans brott? Gäller det folk som av någon anledning bara tittar på ett kriminalprogram i veckan då eller.
Jag tror att en stor del av veckans brotts tittare kommer se bägge programmen. Man måste ju inte välja.

TV4 har naturligtvis sett tittarsiffrorna för veckans brott och vill tjäna reklampengar på populär programide.
Tyckte GW Persson var ärlig när såg fram mot programmet och definitivt skulle titta.
Citera
2015-04-25, 13:56
  #9
Medlem
Fortsätter tv4 till hösten och lägger ett krim-program på samma tid som veckans brott blir jag så trött...
Citera
2015-04-25, 21:31
  #10
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Är det vad man försöker göra tror du? Konkurrera ut veckans brott? Gäller det folk som av någon anledning bara tittar på ett kriminalprogram i veckan då eller.
Jag tror att en stor del av veckans brotts tittare kommer se bägge programmen. Man måste ju inte välja.

TV4 har naturligtvis sett tittarsiffrorna för veckans brott och vill tjäna reklampengar på populär programide.
Tyckte GW Persson var ärlig när såg fram mot programmet och definitivt skulle titta.

Konkurrens finns inom TV-världen liksom överallt i samhället. Inget konstigt eller häpnadsväckande.
Citera
2015-04-27, 12:31
  #11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Första fallet är detta:
Det verkar bli ett spännande första avsnitt.
KVP: FBI-expert pekar ut misstänkt mördare
Citat:
Mordet granskas i en ny serie i TV4 "Svenska fall för FBI" av två rutinerade mordutredare, kriminalkommissarie Bo Åström och FBI-veteranen Mark Safarik. De pekar ut en misstänkt mördare.
– Ärendet är tillbaka på banan, säger Bo Åström.
Citera
2015-04-27, 21:24
  #12
Medlem
Är det Åsa som han kommer peka ut?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback