Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-09, 21:26
  #1
Medlem
Latex/gummi-kondomer pajjar i kontakt med olja. Plastkondomer har ingen sådan svaghet vad jag vet.

Finns det några nackdelar med att använda plastkondomer? Det verkar ju vara bättre i alla avseenden?
Citera
2015-04-09, 21:44
  #2
Medlem
svart-rullstols avatar
Plast är gjort av olja, latex är utvunnet ur träd. Så "nackdelen" med plast är att det kan anses vara miljöovänligare.
Citera
2015-04-09, 21:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Plast är gjort av olja, latex är utvunnet ur träd. Så "nackdelen" med plast är att det kan anses vara miljöovänligare.
Det är väl knappast att betrakta som någon nackdel.

Anledningen till att jag frågar är att latexkondom är det vanligaste, även fast det av allt att döma verkar vara sämre.
Citera
2015-04-09, 22:08
  #4
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Space-Bound
Det är väl knappast att betrakta som någon nackdel.

Anledningen till att jag frågar är att latexkondom är det vanligaste, även fast det av allt att döma verkar vara sämre.

Det beror väl på hur man ser det. Att processa fram plast är skadligare för miljön än att ta fram latex, så du får ju själv ta ställning till huruvida du vill att ditt pippande ska vara en bidragande orsak till ytterligare miljöförstöring eller inte

Får jag gissa så är det tillverkarna av latexkondomer som lyckats marknadsföra sig bäst och därmed säljer mer. Men är ingen expert på kondomens historia.
Citera
2015-04-09, 22:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Det beror väl på hur man ser det. Att processa fram plast är skadligare för miljön än att ta fram latex, så du får ju själv ta ställning till huruvida du vill att ditt pippande ska vara en bidragande orsak till ytterligare miljöförstöring eller inte

Får jag gissa så är det tillverkarna av latexkondomer som lyckats marknadsföra sig bäst och därmed säljer mer. Men är ingen expert på kondomens historia.
Vem har frågat om kondomens historia?

Jag undrar bara om det finns några nackdelar med plastkondomer. Och då är jag främst intresserad av det direkt användandet och inte miljöfrågor och dylikt.
Citera
2015-04-09, 22:19
  #6
Medlem
hokums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Space-Bound
Vem har frågat om kondomens historia?

Jag undrar bara om det finns några nackdelar med plastkondomer. Och då är jag främst intresserad av det direkt användandet och inte miljöfrågor och dylikt.

Varför köper du inte ett paket och provar själv?
Citera
2015-04-09, 22:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hokum
Varför köper du inte ett paket och provar själv?
Ja vilken bra idé! Eller?

Kondomer är något man gärna vill vara säker på innan man använder. Inte efter att man fått både barn och HIV.
Citera
2015-04-09, 22:25
  #8
Medlem
Två nackdelar är att kondomer av plast (polyuretan) är mindre elastiska och mer löst sittande vilket ger en viss ökad risk att de ska gå sönder eller åka av. Kondomer av latex och polyuretan är lika effektiva när de används korrekt.

http://goaskalice.columbia.edu/are-p...ive-latex-ones
Citera
2015-04-09, 22:34
  #9
Medlem
Fleptuts avatar
Finns dom som inte tål traditionella kondomer.

Var tillsammans med en kvinna som blev som ett öppet sår om hon kom i kontakt med vanliga kondomer.
Hon hade egna som hon handlat på nätet.

Kändes inte någon skillnad tyckte jag.

/Flep
Citera
2015-04-10, 01:24
  #10
Medlem
Plastkondomer är dyra som satan och sitter som skit, enda anledningen att använda dem är pga allergi.
Citera
2015-04-24, 18:09
  #11
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newfaq
Plastkondomer är dyra som satan och sitter som skit, enda anledningen att använda dem är pga allergi.
Är inte dom tunnare?

tunnare kondom = mer känsla
Citera
2015-04-25, 00:34
  #12
Avstängd
bortsett från att de är dyra är det bara bättre. Känns mer för båda, skönare för killen. Annars funkar skins ultra thin bra, också tunna och sköna men inte lika bra som de i plast om man nu måste använda kondom..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback