Citat:
Ursprungligen postat av
Binary
Detta är en intressant invändning. Men den faller platt på att du inte styrker den på något sätt. (dvs var och varför studierna har allvarliga brister).
Om vi ska debattera genom att drämma antal studier i huvudet på varandra, då har du förlorat debatten. Här listas minst 18 studier av hög kvalitet som visar att lågkolhydratkost fungerar bäst vid viktnedgång.
http://www.kostdoktorn.se/vetenskap
Och jag har redan använt mig av ett par av dom i sin helhet ett par inlägg tillbaka. Det roliga med kostdoktorn är att man tar saker ur sammanhang för att vrida det till sin fördel.
Sen vad är det som faller platt menar du? Jag har, ett par inlägg tillbaka förklarat varför. Att man tappar vätska på en lchf-diet är inte särskilt konstigt och jag hoppas du förstår varför. Men visst annars kan jag förklara det med.
Sen undrar jag om du är dum i huvudet på riktigt? Jag har redan förklarat att det är skillnad på viktnedgång och fettförlust, men du vägrar ta till dig detta eller? För alla kan gå ner en oerhörd massa vikt på kort tid. Men det kommer inte göra någon större skillnad om det inte är fettvikt man förlorar.
Vidare har jag läst varenda en av studierna på kostdoktorns hemsida då jag haft många debatter med er sekt-tomtar tidigare. Och varenda gång så är det samma argument som tidigare, hur vore det om du själv läser studierna och kommer med ett uttalande sen? Nej det kan du inte då du inte kan tolka studier.
Här kanske du ska läsa lite annars för att göra dig lite mer nyanserad:
http://traningslara.se/lagkolhydratk...n-meta-analys/
Citat:
Ursprungligen postat av
Binary
Anledningen till att LCHF fungerar är kaloriunderskott.
Så ni kan sluta använda det som motargument nu.
Anledningen till att det är enklare att äta mindre kalorier på LCHF är dels att fett och protein mättar längre och dels att du undviker det kraftigt varierande blodsockret som ett högt intag av kolhydrater orsakar och som gör dig väldigt hungrig ca 3 timmar efter din senaste kolhydrat/socker-laddning. LCHF eliminerar detta problem och då är det mycket enklare att äta mindre mat. Kombinera gärna med periodisk fasta (inte pasta!) för en extra boost! Jag kör en strikt omgång nu med detta och jag har gått ner 5 kg på 2 veckor! Under tiden har jag konditionstränat max 30 min totalt och styrketränat på gymet 2-3 ggr i veckan, max 45 minuter/gång. Detta räcker. Jag tränar gärna på fastande mage. Med noll kolhydrater i kroppen. Det fungerar också. Enligt de förlegade tränings och kostråden är inte detta möjligt, men tyvärr: denna vetenskap från 50-talet gäller inte längre, den har ersatts med bättre vetenskap och beprövad erfarenhet de senaste 5-10 åren. Släpp svettbandet, frukostflingorna, mackorna, sockeryoghurten, gröten, och kom in i matchen!

Du yrar en massa skitsnack. Men jag kan hålla med dig om att träna på fastande mage är ganska gutt, det gör även jag. Men inte pga en massa hokuspokus som du tar upp utan pga jag upplever att jag vaknar bättre.