2015-04-12, 09:40
Medlem
Men orka tjafsa om LCHF och andra dieter. Överdriven konsumtion av vissa livsmedel är inte bra för kroppen. Lagom av allt är bäst. Lagom av broccoli, träning, godis och/eller bananer.

Hennes fråga var-Hur går man ner 20 kg i vikt?
Ät nyttig/are mat, ha koll på hur MYCKET (kcal) du stoppar i dig och rör på dig. Lycka till!

Läs på lite om kost, "Hur fungerar kolhydrater/protein och fett i kroppen?" "Vilket `bränsle` är bra/dåligt för kroppen?" Osv

Fick du inte hjälp/råd av din läkare?
Senast redigerad av Klimax00 2015-04-12 kl. 09:52.
Citera
2015-04-12, 10:14
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Lugn i stormen, väldigt vad LCHF alltid väcker mycket känslor.
Jag älskar LCHF och har gått ner runt 20 kg på tre månader nu så det är klart att den är bra och fungerar men jaggillarmat har rätt. Det inser man när man läser på ordentligt hur kroppen fungerar.
Alla dieter där man hamnar på kraftigt kaloriunderskott fungerar (exempelvis i koncentrationsläger odyl) och i längden visar sig inte LCHF vara bättre än andra dieter.

Prisa gudarna, vi har funnit en sansad & normalfuntad LCHF'are!

Tycker alla ska läsa det där inlägget några gånger & begrunda det som står.
Citera
2015-04-12, 11:42
Medlem
link71s avatar
Under mitt sommarlov så rökte jag bara massa hasch , och var ute hela dagarna och promenerade för det mesta , gick ner från 90 till 76 på 2.5 månad . Prova vetja!
Citera
2015-04-12, 12:05
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av link71
Under mitt sommarlov så rökte jag bara massa hasch , och var ute hela dagarna och promenerade för det mesta , gick ner från 90 till 76 på 2.5 månad . Prova vetja!

Om det nu stämmer vilket jag starkt STARK betvivlar, så är du väldigt ensam om att vilja äta mindre och promenera mer med THC i systemet. För de flesta så är det nämligen precis tvärt om.
Citera
2015-04-12, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Jaså du, då tänker jag kommentera ditt värdelösa inlägg en gång till.
1. Är det detta vi ska diskutera eller är det viktnedgång?
2. Ja och är det viktnedgång eller fettförlust vi ska mäta? För lchf dieten gör att man tappar mycket vätskevikt i början av dieten vilket gör att lchf alltid får ett försprång när det gäller viktnedgångi början av en diet, FETTFÖRLUST däremot finns det ingen signifikant skillnad för. Är du dum eller låtsas du bara?
Detta är en intressant invändning. Men den faller platt på att du inte styrker den på något sätt. (dvs var och varför studierna har allvarliga brister).

Citat:
3. Ja och det spelar roll hur? Det är fortfarande ingen skillnad på att gå ner i vikt med choklad eller lchf när det gäller ren viktnedgång så länge som ett adekvat energiunderskott uppfylls. Du får näst intill alltid bättre hälsomarkörer vid en viktnedgång oavsett vilken diet du väljer.

Sen finns det mängder av långtidsstudier där man jämfört LCHF mot annan kost, men eftersom du tolkar studier ur röven och lever i din egna lilla sfär så dikterar ju du själv vad som är en "bra" studie eller inte. Därför kommer det inte spela någon roll vad jag länkar till dig. Men eftersom du förmodligen inte ens kollat på det jag länkat annat än.

Vidare så vet jag inte hur du tänker, men i ALLA länkarna jag länkade innan så visade det att vid studier som pågår längre än 1 år så finns det INGEN<---------------- signigikant skillnad i viktnedgång mellan lchf och övriga dieter. Ta nu och läs det jag länkat en gång till, läs det du själv länkat en gång till och sluta var dum i huvudet, tack. (eller lär dig iaf tolka studier)

Edit. Och jag har länkat till studier med långt fler än 35 deltagare.
Edit2. Det är också roligt att du smutskastar studierna jag lagt upp då lchf-guden själv (kostdoktorn) brukar använda sig av några av studierna för att påtala lchf-fördelar
Om vi ska debattera genom att drämma antal studier i huvudet på varandra, då har du förlorat debatten. Här listas minst 18 studier av hög kvalitet som visar att lågkolhydratkost fungerar bäst vid viktnedgång.
http://www.kostdoktorn.se/vetenskap
Citera
2015-04-12, 12:34
Medlem
Bulschzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Men det är inget svar då det inte är de kalorier du stoppar i dig som är ditt intag utan hur kroppen tar upp och lagrar det du stoppar i dig.
Har kört deff nu och ändå ätit ute ofta. Pizza, hamburgare och olika á la carte- måltider. Trots det gått ner ca 10 kg på lite drygt en månad, från 101 till 91. Vissa tycker det är roligt när jag säger att jag bantar men samtidigt äter pizza. Det är inte vad man äter som avgör, utan mängden i kalorier. De dagar man slänger i sig en pizza får man helt enkelt dra ner på maten i övrigt. Inga problem.
Citera
2015-04-12, 12:50
Medlem
Citat:
Den kommer också att lagra mer fett så det spelar ingen roll. Det är inte makronutrienter som avgör din fettförlust.

Citat:
Ursprungligen postat av Bulschz
Det enda man behöver göra för att gå ner i vikt är att ligga på kaloriunderskott och inget annat. Kvittar vad man äter.

Anledningen till att LCHF fungerar är kaloriunderskott.
Så ni kan sluta använda det som motargument nu.
Anledningen till att det är enklare att äta mindre kalorier på LCHF är dels att fett och protein mättar längre och dels att du undviker det kraftigt varierande blodsockret som ett högt intag av kolhydrater orsakar och som gör dig väldigt hungrig ca 3 timmar efter din senaste kolhydrat/socker-laddning. LCHF eliminerar detta problem och då är det mycket enklare att äta mindre mat. Kombinera gärna med periodisk fasta (inte pasta!) för en extra boost! Jag kör en strikt omgång nu med detta och jag har gått ner 5 kg på 2 veckor! Under tiden har jag konditionstränat max 30 min totalt och styrketränat på gymet 2-3 ggr i veckan, max 45 minuter/gång. Detta räcker. Jag tränar gärna på fastande mage. Med noll kolhydrater i kroppen. Det fungerar också. Enligt de förlegade tränings och kostråden är inte detta möjligt, men tyvärr: denna vetenskap från 50-talet gäller inte längre, den har ersatts med bättre vetenskap och beprövad erfarenhet de senaste 5-10 åren. Släpp svettbandet, frukostflingorna, mackorna, sockeryoghurten, gröten, och kom in i matchen!
Citera
2015-04-12, 12:55
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulschz
Har kört deff nu och ändå ätit ute ofta. Pizza, hamburgare och olika á la carte- måltider. Trots det gått ner ca 10 kg på lite drygt en månad, från 101 till 91. Vissa tycker det är roligt när jag säger att jag bantar men samtidigt äter pizza. Det är inte vad man äter som avgör, utan mängden i kalorier. De dagar man slänger i sig en pizza får man helt enkelt dra ner på maten i övrigt. Inga problem.

Inga problem om man bara vill gå ner i vikt nej, vill man dock bibehålla så mycket muskler som möjligt och få ett bra resultat så är pizza inte att rekommendera. En deff ska ju enligt konstens alla regler gå ut på det jag skrev över annars är det en diet. Att bomba i sig tomma kcal salt fett kolhydrater i stora mängder kommer inte leda till bra resultat när det gäller deff, så enkelt är det.
Citera
2015-04-12, 16:41
Medlem
20 år och 20 kg övervikt. Då är det dags att göra något drastiskt. "Banta" under en period och sedan gå tillbaka till gamla vanor fungerar naturligtvis inte.
Det skulle vara intressant att veta hur TS mat- och dryckesvanor ser ut nu.
Det är förmodligen inte frukost-lunch-middag som är problemet. Snarare fika-godis-glass-läsk-stillasittande.

Ät rejäl lagad mat som mättar, drick vatten till. Undvik fika-godis-glass-läsk. Undvik söt yoghurt och söta frukostflingor.

Ett problem med snabbmat är ju att det vanligtvis sköljs ner med Cola och liknande.

Sockret är problemet, inte smöret eller standardmjölken.

Försök inte svälta dig, du kommer snart att ge upp. Ät och drick bra och låt det ta tid.
Citera
2015-04-12, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Detta är en intressant invändning. Men den faller platt på att du inte styrker den på något sätt. (dvs var och varför studierna har allvarliga brister).

Om vi ska debattera genom att drämma antal studier i huvudet på varandra, då har du förlorat debatten. Här listas minst 18 studier av hög kvalitet som visar att lågkolhydratkost fungerar bäst vid viktnedgång.
http://www.kostdoktorn.se/vetenskap

Och jag har redan använt mig av ett par av dom i sin helhet ett par inlägg tillbaka. Det roliga med kostdoktorn är att man tar saker ur sammanhang för att vrida det till sin fördel.
Sen vad är det som faller platt menar du? Jag har, ett par inlägg tillbaka förklarat varför. Att man tappar vätska på en lchf-diet är inte särskilt konstigt och jag hoppas du förstår varför. Men visst annars kan jag förklara det med.

Sen undrar jag om du är dum i huvudet på riktigt? Jag har redan förklarat att det är skillnad på viktnedgång och fettförlust, men du vägrar ta till dig detta eller? För alla kan gå ner en oerhörd massa vikt på kort tid. Men det kommer inte göra någon större skillnad om det inte är fettvikt man förlorar.

Vidare har jag läst varenda en av studierna på kostdoktorns hemsida då jag haft många debatter med er sekt-tomtar tidigare. Och varenda gång så är det samma argument som tidigare, hur vore det om du själv läser studierna och kommer med ett uttalande sen? Nej det kan du inte då du inte kan tolka studier.
Här kanske du ska läsa lite annars för att göra dig lite mer nyanserad:
http://traningslara.se/lagkolhydratk...n-meta-analys/

Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Anledningen till att LCHF fungerar är kaloriunderskott.
Så ni kan sluta använda det som motargument nu.
Anledningen till att det är enklare att äta mindre kalorier på LCHF är dels att fett och protein mättar längre och dels att du undviker det kraftigt varierande blodsockret som ett högt intag av kolhydrater orsakar och som gör dig väldigt hungrig ca 3 timmar efter din senaste kolhydrat/socker-laddning. LCHF eliminerar detta problem och då är det mycket enklare att äta mindre mat. Kombinera gärna med periodisk fasta (inte pasta!) för en extra boost! Jag kör en strikt omgång nu med detta och jag har gått ner 5 kg på 2 veckor! Under tiden har jag konditionstränat max 30 min totalt och styrketränat på gymet 2-3 ggr i veckan, max 45 minuter/gång. Detta räcker. Jag tränar gärna på fastande mage. Med noll kolhydrater i kroppen. Det fungerar också. Enligt de förlegade tränings och kostråden är inte detta möjligt, men tyvärr: denna vetenskap från 50-talet gäller inte längre, den har ersatts med bättre vetenskap och beprövad erfarenhet de senaste 5-10 åren. Släpp svettbandet, frukostflingorna, mackorna, sockeryoghurten, gröten, och kom in i matchen!

Du yrar en massa skitsnack. Men jag kan hålla med dig om att träna på fastande mage är ganska gutt, det gör även jag. Men inte pga en massa hokuspokus som du tar upp utan pga jag upplever att jag vaknar bättre.
Citera
2015-04-12, 17:32
Medlem
Jag stämmer in i kören lchf.
Har haft problem med mitt socker och när jag nu följer lchf så mår jag förträffligt! Min läkare ser också att mina värden är normala.

Om folk mår bra och är friska fatta vad lite jobb det skulle finnas.
Citera
2015-04-12, 17:34
Medlem
Citat:
Sen undrar jag om du är dum i huvudet på riktigt?.
Nu räcker det, jag debatterar inte med idioter som försöker vinna debatter genom personangrepp. Är du psykopat eller?
Hej då! /ignore
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in