Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-08, 18:56
  #1
Avstängd
JoeStoes avatar
Någon som kan hjälpa mig med denna fråga? Detta handlar om Naturkunskap 2. Frågan är: Beskriv grundförutsättningarna för Liv? vilka ämnen,temperatur o.s.v? Vad behövs för att livet skulle komma igång?
Citera
2015-04-08, 19:07
  #2
Medlem
Grundförutsättningarna är att planeten som hyser liv är inom den beboeliga zonen från sin stjärna. Det vill säga att där, åtminstone på delar av planeten, är tillräckligt varmt för att det ska finnas flytande vatten. Dessutom ska det finnas lämpliga kemikalier som kan bilda ett självuppehållande system där det finns molekyler som kan kopiera sig själva och även omsätta kemikalier och energi. Systemet bör omges av ett halvtransparent hölje som släpper in vissa, enklare kemikalier, som kan omsättas innanför höljet. Det behöver dock inte finnas ljus eller syre närvarande. För att starta de första livsformerna (bakterier) är syre faktiskt skadligt. Dessutom får det ej finnas skadlig strålning från stjärnan. Främst UV strålning, då de skadar de komplexa molekylerna. Därför är livets start i mörka områden djupt nere i vatten där vattnet är stillastående.
Citera
2015-04-08, 19:13
  #3
Avstängd
JoeStoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landstrider
Grundförutsättningarna är att planeten som hyser liv är inom den beboeliga zonen från sin stjärna. Det vill säga att där, åtminstone på delar av planeten, är tillräckligt varmt för att det ska finnas flytande vatten. Dessutom ska det finnas lämpliga kemikalier som kan bilda ett självuppehållande system där det finns molekyler som kan kopiera sig själva och även omsätta kemikalier och energi. Systemet bör omges av ett halvtransparent hölje som släpper in vissa, enklare kemikalier, som kan omsättas innanför höljet. Det behöver dock inte finnas ljus eller syre närvarande. För att starta de första livsformerna (bakterier) är syre faktiskt skadligt. Dessutom får det ej finnas skadlig strålning från stjärnan. Främst UV strålning, då de skadar de komplexa molekylerna. Därför är livets start i mörka områden djupt nere i vatten där vattnet är stillastående.

Skulle du länka till nån sida? där de står mer detaljerat? där de står tydligt t.e.x vilka ämnen ,temperatur osv?
Citera
2015-04-08, 19:18
  #4
Medlem
Tyvärr är mina kunskaper från en bok: "Earth system history" av Stanley, 2009. Den är på engelska och är en universitetskurs om livets utveckling på Jorden på 7,5 högskolepoäng. Därför kan jag inte länka.
Citera
2015-04-08, 19:25
  #5
Avstängd
AntiBuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeStoe
Någon som kan hjälpa mig med denna fråga? Detta handlar om Naturkunskap 2. Frågan är: Beskriv grundförutsättningarna för Liv? vilka ämnen,temperatur o.s.v? Vad behövs för att livet skulle komma igång?
du menar organiskt liv, det finns inga bra definitioner vad som menas med liv
men grunden för organiskt liv är flytande vatten och energi
Citera
2015-04-08, 19:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiBus
du menar organiskt liv, det finns inga bra definitioner vad som menas med liv
men grunden för organiskt liv är flytande vatten och energi

Det finns tydliga definitioner på vad liv är. Här är den enklaste.

Definitionen på liv är:
1. Kunna omsätta energi och materia
2. Kunna föröka sig i likartade strukturer som i sin tur kan föröka sig
3. Ha en begränsning mot omvärlden
Citera
2015-04-08, 19:36
  #7
Avstängd
JoeStoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiBus
du menar organiskt liv, det finns inga bra definitioner vad som menas med liv
men grunden för organiskt liv är flytande vatten och energi

Citat:
Ursprungligen postat av Landstrider
Det finns tydliga definitioner på vad liv är. Här är den enklaste.

Definitionen på liv är:
1. Kunna omsätta energi och materia
2. Kunna föröka sig i likartade strukturer som i sin tur kan föröka sig
3. Ha en begränsning mot omvärlden

Vilka ämnen,temperatur o.s.v behövs det för att livet skulle kunna komma igång? vad ska man skriva på det? det är så irriterande att de inte står något om de i boken!
Citera
2015-04-08, 19:37
  #8
Avstängd
AntiBuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landstrider
Det finns tydliga definitioner på vad liv är. Här är den enklaste.

Definitionen på liv är:
1. Kunna omsätta energi och materia
2. Kunna föröka sig i likartade strukturer som i sin tur kan föröka sig
3. Ha en begränsning mot omvärlden

Enligt wiki så står det att det inte finns någon entydigt definition på biologiskt liv, och jag utgår ifrån det är det TS menare, om annat får TS vara mer specifik.¨

http://sv.wikipedia.org/wiki/Liv
Citera
2015-04-08, 19:38
  #9
Avstängd
AntiBuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landstrider
Tyvärr är mina kunskaper från en bok: "Earth system history" av Stanley, 2009. Den är på engelska och är en universitetskurs om livets utveckling på Jorden på 7,5 högskolepoäng. Därför kan jag inte länka.

Varför säger du tyvärr är dina kunskaper ifrån en bok? Skulle detta vara sämre än annan kunskap?
Citera
2015-04-08, 19:49
  #10
Avstängd
JoeStoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiBus
Enligt wiki så står det att det inte finns någon entydigt definition på biologiskt liv, och jag utgår ifrån det är det TS menare, om annat får TS vara mer specifik.¨

http://sv.wikipedia.org/wiki/Liv

Vilka ämnen,temperatur o.s.v behövs det för att livet skulle kunna komma igång? vad ska man skriva på det? det är så irriterande att de inte står något om de i boken!
Citera
2015-04-08, 19:57
  #11
Avstängd
AntiBuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeStoe
Vilka ämnen,temperatur o.s.v behövs det för att livet skulle kunna komma igång? vad ska man skriva på det? det är så irriterande att de inte står något om de i boken!
Skriv tillräckligt för att det ska finnas flytande vatten, H_2_O
Citera
2015-04-08, 22:21
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiBus
Varför säger du tyvärr är dina kunskaper ifrån en bok? Skulle detta vara sämre än annan kunskap?

Nej, det är bättre med boken efter som det ger sammanhang och struktur till det som annars är en stor mängd artiklar. Men den kan inte länkas, vilket är tyvärret.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback