Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-06, 13:59
  #1
Medlem
Hur putsa sko gjord av oljad nubuck och narvat läder? Köpte samtidigt en flaska "oiled nubuck conditioner" med en svamp i toppen som jag gissar att man smörjer in skon med. Sedan ska man vänta 15 minuter enligt info på flaskan. Ska det vara rikligt pålägg eller väldigt tunt? Ska man göra något efter detta mer än möjligt torka bort kladd? Har för mig att man använder någon plastborste till moccaskor.
Citera
2015-04-06, 17:20
  #2
Medlem
Det finns en speciell borste. Fråga skoaffären.
Citera
2015-04-07, 18:43
  #3
Medlem
Ingen med skoputskunskap?
Citera
2015-04-07, 19:02
  #4
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:

"Mocka och nubuck kan inte smörjas med skokräm utan att förstöra utseendet. Därför kan man inte vårda dessa material på samma sätt som med skinn. Man kan dock hålla dem snygga genom att borsta dem försiktigt med mockaborste och spraya med en pigmenterad impregneringsspray. Då behåller man det "luddiga" utseendet, får bort smuts och damm och ger dem ny färg och lyster. Borsta inte överdrivet mycket, för mockaborsten som ofta har mässingsborst sliter lite grand på materialet. Om det inte är uppenbart att skorna behöver nytt pigment och du ändå är osäker på om de behöver impregneras är ett bra tips att blöta handen och stänka lite vatten på skon. Om vattnet lägger sig som droppar på skon och inte sugs in i skinnet, är den redan väl impregnerad, men om vattnet sugs in i skon behöver du spraya dem med impregneringsspray.

Mocka/Nubuck som blivit väldigt smutsigt eller fått fläckar tvättas med en mockatvål eller mockaschampo. Tvätta hela skon (båda två), med mockatvål och vatten och borsta in tvålen/schampot på djupet med en nagelborste. Torka av skummet med en fuktig trasa eller skölj rent skon. Låt skorna torka med skoblock i rumstemperatur, och impregnera och återpigmentera efteråt med en spray. Även ljusa mockaskor kan ofta bli riktigt snygga igen."


Källa:
http://www.davidsonsskomakeri.com/skovard
Citera
2015-04-10, 01:27
  #5
Medlem
Jag körde på med flaskan som skoaffären rekommenderade, "oiled nubuck conditioner". Skon var mer ljus än mörk (brun) men blev väldigt mörk av medlet fast det mest var ofärgat. Det kändes som skon sög åt sig av medlet. Tänkte det var bäst att ge skorna en omgång innan jag använde dem så att de tål regn och smuts bättre. Trodde att jag hade en sådan speciell borste men fann den inte så det fick räcka med insmörjning och sedan avtork efter att det fått verka om det satt för mycket någonstans. Det känns lite avigt med nya skor men man vänjer sig snabbt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback