Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-06, 12:50
  #1
Avstängd
Luxaxarias avatar
Har människan en viss säsong när det gäller parning, som hos katter finns det en viss tid när männen och kvinnorna speciellt tänder på varandra och kanske även tänder på annat folk än sina nära?

Får en honkatt inte kuk om hon är okastrerad kring mars så blir hon ju ett nervvrak, hur funkar det med människan?
Citera
2015-04-06, 12:54
  #2
Medlem
Midsommarnatten.
Citera
2015-04-06, 12:54
  #3
Medlem
Sebzors avatar
Tjejerna blir som kåtast efter sin mens medans grabbarna är kåta dygnet runt!
Citera
2015-04-06, 12:58
  #4
Medlem
bithaxs avatar
Det är meningslöst att prata om det idag eftersom parningssesongen startar om i din hjärna varje gång du går in på en porrsida.
Citera
2015-04-06, 13:00
  #5
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Tjejerna blir som kåtast efter sin mens medans grabbarna är kåta dygnet runt!

Är det inte före?
Jag vet ingenting, men jag trodde det var så.
Citera
2015-04-06, 13:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Är det inte före?
Jag vet ingenting, men jag trodde det var så.

Jag vet någonting
Citera
2015-04-06, 13:19
  #7
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxaxaria
Har människan en viss säsong när det gäller parning, som hos katter finns det en viss tid när männen och kvinnorna speciellt tänder på varandra och kanske även tänder på annat folk än sina nära?

Får en honkatt inte kuk om hon är okastrerad kring mars så blir hon ju ett nervvrak, hur funkar det med människan?

Om vi ska se på när flest människor föds, så är det på hösten, slutet av september till början av december eller något. Det är ironiskt nog inte som man skulle kunna tro de kallaste månaderna, eller också sitter detta kvar ända från tiden i Afrika och det klimat som rådde där och då.

Men människan kan ju para sig precis när som helst så fort hon är könsmogen, så ovanstående är mest teoretiskt. Alla pojkar och män från 12 till 100 nästan kan para sig och de flesta kvinnor från 11 till 60-70 ungefär. Detta kan man göra precis när som helst på året.
Citera
2015-04-06, 13:48
  #8
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Om vi ska se på när flest människor föds, så är det på hösten, slutet av september till början av december eller något. Det är ironiskt nog inte som man skulle kunna tro de kallaste månaderna, eller också sitter detta kvar ända från tiden i Afrika och det klimat som rådde där och då.

Men människan kan ju para sig precis när som helst så fort hon är könsmogen, så ovanstående är mest teoretiskt. Alla pojkar och män från 12 till 100 nästan kan para sig och de flesta kvinnor från 11 till 60-70 ungefär. Detta kan man göra precis när som helst på året.

Nyfiken, har du källa på det, och är det människor globalt eller Sverige? Kan kanske köpa att det är globalt då årstider inte infinner sig på samma sätt vid de folktäta delarna av jorden.

Jag har alltid trott att det är Januari-April, då sker parningen runt April-Juli föregående år vilket även sammanfaller med "ljusare tider" "semestertider" "varmare klimat", vilket torde korrelera med ökad samlag-frekvens (fler graviditeter)
__________________
Senast redigerad av NirvanA 2015-04-06 kl. 13:51.
Citera
2015-04-06, 13:51
  #9
Moderator
Neksnors avatar
Det verkar inte ovanligt att vilda djur föder barn på våren (i Sverige), gissar att det handlar om att det är enklare att hålla sig varm lära sig gå mm om det inte är två meter snö ute.

Vi människor är relativt avancerade bobyggare så vi behöver inte föda en viss på året av det skälet. Men skulle det vara så, då skulle vi behöva para oss 9 månader innan våren, alltså ca midsommarafton.
Citera
2015-04-06, 14:00
  #10
Medlem
smurflers avatar
I dagsläget tror jag att människans parningssäsong är på sommaren. Inte på grund av årstiden, utan på grund av livsstilen som sommaren bringar med sig. Fest, vara ute sent på kvällarna, bli berusade, och så vidare.
Citera
2015-04-06, 14:02
  #11
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
I dagsläget tror jag att människans parningssäsong är på sommaren. Inte på grund av årstiden, utan på grund av livsstilen som sommaren bringar med sig. Fest, vara ute sent på kvällarna, bli berusade, och så vidare.

Egentligen är det ju inte så praktiskt, för det vore ju bättre om barnen föddes på våren, då dem skulle ha större changs att överleva följande vinter.

Hösten vore en mer optimal period.
Citera
2015-04-06, 14:06
  #12
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Egentligen är det ju inte så praktiskt, för det vore ju bättre om barnen föddes på våren, då dem skulle ha större changs att överleva följande vinter.

Hösten vore en mer optimal period.
Om parningsperioden är på sommaren, säg Juni-Juli föds ju avkomman i Mars-April dvs på Våren (9 månader fram i tiden)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback