Citat:
Ursprungligen postat av
RockySvensson
Stort tack för att du tog dig tid att svara, mycket snällt! Din feedback fick mig att bottna lite mer kring vad det är som händer.
Men jag känner inte igen mig i din beskrivning/diagnos:
Låter det här som en deprimerad person?
Under gårdagen så gick jag upp och tog en lång å skön frukost med tidning, espresso, rostad bröd, jordgubbar. Sen drog jag igång ett par maskiner tvätt. Bar ner vinterdäcken i källaren. Storhandlade och åkte sedan vidare och köpte lite goa ostar. Förberedde Bostadsrättsföreningens vårstädning. Åkte till IKEA och åt lunch och handlade lite. Tog en långpromenad i den sköna solen. Satt och mös i soffan till hockeyn. Ringde en kompis för att boka lunch senare i veckan. Kollade en film och chattade med en tjej på en dejtingsajt som jag fick en dejt med. Idag har jag jobbat och dragit iväg på en 3 milarunda med cykeln. Sådana här saker ger mig grym energi. Inte mycket är gjort av tvång eller olust.
Men min bild av en deprimerad person kanske är fel. En orkeslös person som sitter i soffan och funderar över livet. Människor med utmattningsdepression har jag träffat och de orkar ingenting av förståeliga skäl. Tanken är slut.
Men vad är detta?
Igår kände jag efter lite mer. Jag är inte ledsen, men en enorm våg av trötthet sköljer av mig ibland när jag slappnar av. Det kommer inifrån och löser ut så fruktansvärt mycket energi att jag nästan börjar gråta. Det känns som melankoli och är oerhört starkt. Men det är ingen ångest. Det hade jag när jag jobbade skiten ur mig. Det är ett energiutsläpp som påminner om känslan efter ett brutalt fyspass. Det är en dubbel känsla. Jag får energi av att göra saker, men samtidigt säger kroppen att jag kanske behöver vila. Tröttheten gör mig väldigt känslig också. Men samtidigt har jag gott om energi.
Kan man vara deprimerad av att vara understimulerad?
Mitt arbete är så in i helvete segt och ostimulerande. Likaså många av mina arbetskamrater.
Ett problem med depression är att det kan smyga sig på, t.ex. med plötsliga olustkänslor.
Det är bara en del som får storstilade sammanbrott, "Går i väggen" eller insjuknar hastigt
och är permanent ledsna.
När du skriver om en våg av trötthet och sorg som kommer nästan som ett "anfall"
så tänker jag direkt att det är fråga om en mildare form av panikattack. Just att det
känns som ett energiutsläpp tyder på det.
Som lekman skulle jag vilja påstå att du har en lätt depression med inslag av ångest.
Den goda nyheten är att det är fullt behandlingsbart. Kanske t.o.m. utan medicinering.
Du bör dock tala med en läkare snarast så att de kan ta prover och se att du
inte har någon fysisk åkomma som orsakar dina problem. Jag tänker på sådant
som blodtryck, blodsocker m.m.
Sedan kan läkaren rekommendera behandling, kanske remiss till en bra psykolog
eller någon medicin, eller kanske båda delarna.