• 1
  • 2
2015-04-12, 10:53
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockySvensson
Som sagt stort tack!

Lekman eller inte så har du ändå en god kunskap som jag tar till mig. Det har varit oerhört värdefullt för mig att få bolla med dig. Jag har avvaktat att svara några dagar eftersom jag har velat reflektera över dina svar och känna efter ordentligt.

Det kan mycket väl vara så att det är som du säger att jag har någon form av depression som smyger sig på mig utan att jag har förstått det själv. Men mycket talar för att jag inte har en vanlig depression. Jag sover bra, är aktiv, social. Har inga djupa/mörka tankar. Är inte speciellt belastad på jobbet eller privat. Har inte gått igenom någon form av sorg det senaste.

Om jag är så bekymmerslös så kan man fråga sig varför jag ställer frågan. Det är nog att jag känner mig så uttråkad. Jag ramlar aldrig ner i något sorts svart hål mentalt, men jag kommer aldrig heller upp i några ljusa höjder. Det är som en beige transportsträcka hela skiten.

Det är möjligt att jag har någon form av vinterdepression. Ska läsa på lite mer om det, men jag har märkt en markant förändring under de senaste veckorna när ljuset kommit lite mer. Jag är klart stabilare i humöret.
Det där med en "beige transportsträcka" kan nog en massa människor känna igen sig i.
Vare sig de är sjuka eller friska. Så småtråkigt är ju faktiskt livet ibland!

När det gäller SAD, Seasonal Affective Disorder, så är det något som har varit känt
mycket länge men inte har kunnat förklarats ordentligt. Våren och hösten är de perioder
som en del människor känner av en förändring av stämningsläget.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85r...den_depression
Citera
2015-04-13, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Det där med en "beige transportsträcka" kan nog en massa människor känna igen sig i.
Vare sig de är sjuka eller friska. Så småtråkigt är ju faktiskt livet ibland!

När det gäller SAD, Seasonal Affective Disorder, så är det något som har varit känt
mycket länge men inte har kunnat förklarats ordentligt. Våren och hösten är de perioder
som en del människor känner av en förändring av stämningsläget.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85r...den_depression

Tack!

Visst är livet vardag ibland och lite grått, men det är inte riktigt vad jag pratar om. Det jag pratar om är att aldrig vara riktigt glad men samtidigt inte heller vara riktigt ledsen eller deprimerad. Att vara avstängd emotionellt är vad jag pratar om.
Citera
2015-04-14, 12:03
Medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dystymi
Citera
2015-04-14, 17:32
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockySvensson
Tack!

Visst är livet vardag ibland och lite grått, men det är inte riktigt vad jag pratar om. Det jag pratar om är att aldrig vara riktigt glad men samtidigt inte heller vara riktigt ledsen eller deprimerad. Att vara avstängd emotionellt är vad jag pratar om.
Du får jämföra med tidigare perioder i ditt liv. Och om det verkligen är så att du
alltid har, och har haft, denna sinnesstämning är den kanske en del av din personlighet?

Precis som det finns människor som är mycket känslomässiga finns det de som
har svaga känslor helt enkelt.

Eller också behöver du kanske en radikal förändring i livet för att komma
i bättre form. T.ex. ett nytt jobb, som kanske är krävande och mer intressant än
det du gör nu.
Citera
2015-06-16, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Du får jämföra med tidigare perioder i ditt liv. Och om det verkligen är så att du
alltid har, och har haft, denna sinnesstämning är den kanske en del av din personlighet?

Precis som det finns människor som är mycket känslomässiga finns det de som
har svaga känslor helt enkelt.

Eller också behöver du kanske en radikal förändring i livet för att komma
i bättre form. T.ex. ett nytt jobb, som kanske är krävande och mer intressant än
det du gör nu.

Känns som du satte mitt psyke rätt i prick där när jag fick fundera lite!

Jag är inte deprimerad, men jag är raka motsatsen mot en bipolär person. Om en sån person svänger enormt mellan ytterligheterna så svänger jag mellan ett mycket litet känslomässigt spann. Jag är extremt sällan ledsen men inte heller ofta riktigt glad. Melankoli kanske är någon som är mer deppig så det var nog fel ordval.

Därför trivs jag med folk som svänger i sitt humör och därför behöver jag hela tiden kickar utifrån för att "lyfta" mitt eget humör. Jag vet inte om många människor känner på det här viset, men det känns rätt "grått".

Det är väl bara att acceptera att man är sådan!? I perioder som denna våren när inte mycket extra roligt har hänt så finns det inget externt som drivit på mitt humör och då känner jag mig väl uttråkad.

Det här med tröttheten har jag fått koll på. Märklig grej som jag upptäckte när jag körde avslappning. Jag har under en längre tid sovit 1-2 timmar för lite varje natt utan att kroppen eller psyket sagt ifrån. Vaknar pigg och känner mig utvilad och är inte trött på kvällen. Men när jag lägger mig och slappar så går rullgardinen ner rätt fort och jag sover och sover. Märklig grej som jag inte varit med om tidigare. Kanske är det något jag behöver kolla upp på sikt!
Citera
2020-06-14, 17:29
Medlem
Hur har det gått för trådskaparen, känner igen mig mycket i det du skriver så det hade varit intressant med lite uppföljning.
Citera
2024-08-08, 21:03
Medlem
Actuallysos avatar
Hellre känna en melankolisk känsla eller tillstånd, än total tomhet. Då när man inte känner nånting överhuvudtaget. Detta är för mig riktig jävla depression däremot. Jag kan till och med känna melankolisk eufori. Man bottnar i känslorna ihop med solsken och regn och naturens färger. Och lyssna på musik som passar, och kura ihop sig i tystnaden eller en tv på i bakgrunden. I en slags drömvärld.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in