• 1
  • 2
2005-10-05, 16:19
Medlem
David Banners avatar
Jag har alltid gillat att gå på kondis, inte bara pensionärer går på kondis. Tyvärr har många fina gamla kondis slagit igen, minns speciellt Bräutigams här i Gbg. Det var en institution, dit generationer göteborgare gått med föräldrar och kompisar. Jag, min bror ,morsan och mormor brukade alltid fika där på lördagarna när jag var liten. Vi fick saft och Gustaf Adolfbakelse. Det fanns minst 20 olika wienerbröd att välja mellan. Nu är brätigams borta..man får väl åka till ICAMAXI och fika då..inte samma stämmning där om man säger så..När jag pluggade i Uppsala fikade vi ofta på ett mysigt kondis mitt i stan. Inredningen var sjangdobelt ombonad med antika möbler och konst. Rädda konditorierna!!
Citera
2005-10-05, 16:38
Medlem
tapirs avatar
Du har besvarad din egen fråga, folk behöver inte gå till "Kondis" för att få en gob bulle eftersom i princip varena jävla ICA bakar själva och har på så sätt också färska grejer.
Citera
2005-10-05, 17:20
Medlem
OliTs avatar
En stor del av problem ligger nog i att många caféer också börjar använda bakeup-produkter, precis samma modell och tillverkare som ICA, det finns ingen anledning att gå till ett fik, betala tre gånger mer och ändå få samma produkt. Jag vet inte hur det är söderut, men här uppe i Norr är det en skrämmande utveckling, Wienerbröd och kondisbitar ser exakt likadana ut överallt.
Citera
2005-10-05, 17:27
Medlem
mollydotts avatar
Det värsta är "nya vågen" fiken, alltså Waynes och dylika. Jag vill ha smarrigt kaffe och en god liten omsorgsfullt bakad bulle.
Å så får man en jävla jättecaffelatte som bara består av välling, och någonting som man tror är en bullängd till hela bordet men som de påstår är EN kanelbulle. Som bara är trist bröddeg, dessutom.
Bullar ska ha många varv med mycket kanel och smör. Och vara lika stora som de man fick hemma hos mormor. Basta.
Citera
2005-10-05, 17:42
Medlem
Afonsos avatar
Förstår vad trådskaparen menar även om det faktiskt finns en del kondis kvar. Tex Brogyllen och Ahlströms. Är rätt trött på alla äckliga morotskakor, petit-chouer och croissanter som bara kan fås med halvliterslatte eller dubbel mochachino...
Jag vill ha en slät kopp kaffe och wienerbröd. Eller en normalstor nybakad kanelbulle och ingen vansinnesmuffin med cream cheese. Eller smaskiga bageribakade katalaner (mazariner med sylt under glasyren) Eller kanske en princess-bakelse!

Man måste helt enkelt bejaka bridgetanten i sig!
Citera
2005-10-05, 17:48
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afonso
Man måste helt enkelt bejaka bridgetanten i sig!
Japp! Och nu när mormor är uppe i himlen och fikar så våra världsliga fikarundor är ett minne blott var det bra att påminnas om detta mysiga nöje.
På Odengatan i Stockholm ligger det åtminstonde ETT bra fik mormor och jag hängde på när det begav sig. Det står kvar!
Här ska höstfikas!
Citera
2005-10-05, 17:52
Medlem
marcarolos avatar
Ja, fina gamla konditorier har väl varit på upphällningen sedan 70-talet. Tyvärr fattar oftast inte ägarna att det är för stämningens skull folk gick dit. Folk fattade kanske inte heller det själva utan uppmuntrade ägarna att modernisera ställena. Sedan kom ju krav på hygien och sådant som ledde till att fina miljöer försvann. Och naturligtvis som sagt att man kan köpa samma bullar på ICA.
Jag tycker det är bra på ett sätt att det kommit en "ny våg" med fik. Synd bara att alla är stöpta i samma amerikanska form. Jag har inget emot "amerikanska fik" i sig, men det känns så fantasilöst när vi i sverige slaviskt kopierar en stil utan att sätta den minsta prägel på det vi gör.
Citera
2005-10-05, 17:54
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mollydott
På Odengatan i Stockholm ligger det åtminstonde ETT bra fik mormor och jag hängde på när det begav sig. Det står kvar!
Här ska höstfikas!

Menar du Ritorno? Eller finns det andra bra? Ritorno känns inte som ett mormorsfik direkt.
Citera
2005-10-05, 18:01
Medlem
Afonsos avatar
Den person som är ytterst ansvarig för av-tantifieringen av fiken i gbg måste vara Eva Olsson. Hon står ju bakom Eva's Paley, Fröken Olsson och ConDeco. Jävla skitställen om nån frågar mig. Dyrt, 'trendigt' och opersonligt. Hon verkar dessutom vara en bitch av rang.
Citera
2005-10-05, 18:11
Bannlyst
Här i Sverige är det jävligt svårt att få tag på dugligt bröd öht, inte bara kondotorivaror. Affären kan ju ha en vecka gammalt bröd, och vi köper det ändå. I många länder är bröd som inte är bakat samma dag totalt oacceptabelt!
Jag tror det är där problemet ligger. Majoriteten av oss Svenskar är helt enkelt inte är allt för kräsmagade vad gäller bröd och bullar, och därav kanske kafén som Waynes helt enkelt antar att detta gäller samtliga Svenskar.

Tarvligt av dom, dom skulle lika gärna kunna heta McWaynes.
Citera
2005-10-05, 18:16
Medlem
Afonsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuki
Här i Sverige är det jävligt svårt att få tag på dugligt bröd öht, inte bara kondotorivaror. Affären kan ju ha en vecka gammalt bröd, och vi köper det ändå. I många länder är bröd som inte är bakat samma dag totalt oacceptabelt!
Jag tror det är där problemet ligger. Majoriteten av oss Svenskar är helt enkelt inte är allt för kräsmagade vad gäller bröd och bullar, och därav kanske kafén som Waynes helt enkelt antar att detta gäller samtliga Svenskar.

Tarvligt av dom, dom skulle lika gärna kunna heta McWaynes.

Tycker att det är väldigt lätt att få tag på färskt bröd i Sverige. Betydligt mer att välja på nu än tidigare dessutom. Många affärer bakar ju själva. Även på helgerna.
Citera
2005-10-05, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Afonso
Tycker att det är väldigt lätt att få tag på färskt bröd i Sverige. Betydligt mer att välja på nu än tidigare dessutom. Många affärer bakar ju själva. Även på helgerna.

Vart då nånstans? Jag tycker det smakar stelt och jävligt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in