• 1
  • 2
2015-04-03, 14:04
Medlem
Nån med erfarenhet av tricykliska antidepp?
Hur har de funkat? Biverkningar, etc?
Ska eventuellt börja och känner mig en aning nojjig
Citera
2015-04-03, 14:10
Medlem
Saroten fungerar bra som sömnmedicin. Ta på kvällen. Den ångestdämpande effekten kommer redan efter några timmar, men den antidepressiva effekten kommer först efter ett par veckor.

Man blir lite trött, får minskad sexlust, och man kan gå upp i vikt en aning.

Detta är dock inget permanent, så det finns ingen anledning att nojja. Skulle du inte trivas så är det ju bara att sluta med dem.
Citera
2015-04-03, 14:17
Medlem
Hamprs avatar
Har haft Saroten... fungerade lika dåligt som alla andra mediciner jag fått testa. Det vill säga att den inte hjälpte alls. Inga speciella biverkningar heller.
Citera
2015-04-03, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Saroten fungerar bra som sömnmedicin. Ta på kvällen. Den ångestdämpande effekten kommer redan efter några timmar, men den antidepressiva effekten kommer först efter ett par veckor.

Man blir lite trött, får minskad sexlust, och man kan gå upp i vikt en aning.

Detta är dock inget permanent, så det finns ingen anledning att nojja. Skulle du inte trivas så är det ju bara att sluta med dem.

Ok
Hur länge tar det innan man är uppe full effekt? Kan man dricka alkohol samtidigt som man äter denna?
Citera
2015-04-03, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hampr
Har haft Saroten... fungerade lika dåligt som alla andra mediciner jag fått testa. Det vill säga att den inte hjälpte alls. Inga speciella biverkningar heller.

ok.. Hade du inga insättningssymptom heller?
Kanske var inte din depression djup nog? De ska ju endast fungera vid djupa depressioner. Har man inte en djup depression så "fungerar" redan de flesta signalsubstanserna..
Citera
2015-04-03, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicknamn
Ok
Hur länge tar det innan man är uppe full effekt? Kan man dricka alkohol samtidigt som man äter denna?
Det beror på vad du menar med full effekt. Jag vet ju inte varför du ska ta dem. Saroten används i varierande mängder liksom som antidepp, ångestdämpande, smärtstillande, mot sömnproblem och barn som kissar i sängen.

Tröttheten och de ångestdämpande effekterna uppkommer redan efter ett par timmar så man blir trött som en lemur, och därigenom somnar. Tröttheten håller tyvärr i sig även när du vaknat dagen efter och börjar försvinna kring lunch.

Den antidepressiva effekten kommer först efter flera veckor.

Javisst, du kan dricka alkohol med detta. Du blir inte hög eller borta på något sätt av pillrerna i sig.
Senast redigerad av Daudodidi 2015-04-03 kl. 14:25.
Citera
2015-04-07, 05:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Det beror på vad du menar med full effekt. Jag vet ju inte varför du ska ta dem. Saroten används i varierande mängder liksom som antidepp, ångestdämpande, smärtstillande, mot sömnproblem och barn som kissar i sängen.

Tröttheten och de ångestdämpande effekterna uppkommer redan efter ett par timmar så man blir trött som en lemur, och därigenom somnar. Tröttheten håller tyvärr i sig även när du vaknat dagen efter och börjar försvinna kring lunch.

Den antidepressiva effekten kommer först efter flera veckor.

Javisst, du kan dricka alkohol med detta. Du blir inte hög eller borta på något sätt av pillrerna i sig.

Javisst? Så självklart alltså? Läs på.

TCA ska INTE kombineras med alkohol. Alkohol kan delvis förstärka effekten av TCA-medicinerna, och vice versa, samt öka koncentrationen av TCA-medicinerna i blodet. Vid en överdos av TCA sker en omedelbar påverkan på centrala nervsystemet med andningsdepression, delirium tremens och kramper som följd.
Citera
2015-04-07, 08:44
Medlem
Jag har haft tryptizol. Fick hög puls, dimma i huvudet. "Råkade" blanda med Fluoxetin när jag skulle byta och hamnade på akuten pga yrsel, mycket hög puls, svimmade, kramper eller nåt fick jag höra sen. Hade den värsta baksmällan i hela mitt liv efteråt.
Citera
2015-04-10, 09:30
Medlem
nero1s avatar
Jag träffade en äldre, mycket erfaren psykiatriker i går för att hitta en effektiv lösning mot atypisk depression, där det viktigaste är att få igång systemet. Aktiverande mediciner med gedigen effekt.

Jag han knappt sätta mig innan han hyllade Saroten, Sensaval och Anafranil. Han ansåg att man alltid skall sträva efter en 100% remission, vilket är stört omöjligt med enkelverkande SSRI, i alla fall om man varit i det apatiska tillsåndet så länge som jag har.

Så jag fick med mig ett recept på Nortriptylin (sensaval-TCA) och Zoloft för att få maximal dubbleverkande effekt. För sömnen föreslog han Nozinan eller lågdos Saroten (10-25mg) eller en lågdos Mirtazapin. Jag ville istället ha theralen droppar, då dom funkar på mig. Nozinan har jag aldrig provat, men har en hemma som jag inte vågat mig på. Hört lite historier om dess sövande effekt, som jag tror jag klarar mig utan. Sen fick jag även ett gäng högdoserade B-vitaminer på receptet, vilket han ansåg är bland det viktigaste utöver medicineringen.

Skall börja försiktigt med 3 * 25mg Sensaval och 50 mg Zoloft. Vid nästa möte så vill han öka allt maaximalt. Han uteslöt inte riktigt höga doser då det gör en enorm skillnad, men då med blodanalys. Han berättade om en patient som på eget bevåg höjt dosen från 3*25 mg/dag till 20 * 25 mg Sensaval per dag. Han sa själv att han trilla av stolen när patienten sa detta. Men det han häpnade mest över var att patienten som var svårt sjuk, var helt frisk och mådde kanon efter bara någon månad med 500mg /dag. Han hade dessutom bra värden och ett utmärkt humör.. Så han såg detta som ytterliggare ett bevis för höga doser gör skillnad, även om han sa att han själv inte rekommenderade dessa doser på 500mg.. Jag har dock svårt att avgöra om han pratade om den här "högdoseraren" som om han vore en tvättäkta idiot, eller om han faktiskt blev imponerad över hans "egeninitiativ-förmåga"

Gammal gubbe, den här psykiatrikern...
Senast redigerad av nero1 2015-04-10 kl. 09:48.
Citera
2015-04-10, 10:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nero1
Jag träffade en äldre, mycket erfaren psykiatriker i går för att hitta en effektiv lösning mot atypisk depression, där det viktigaste är att få igång systemet. Aktiverande mediciner med gedigen effekt.

Jag han knappt sätta mig innan han hyllade Saroten, Sensaval och Anafranil. Han ansåg att man alltid skall sträva efter en 100% remission, vilket är stört omöjligt med enkelverkande SSRI, i alla fall om man varit i det apatiska tillsåndet så länge som jag har.

Så jag fick med mig ett recept på Nortriptylin (sensaval-TCA) och Zoloft för att få maximal dubbleverkande effekt. För sömnen föreslog han Nozinan eller lågdos Saroten (10-25mg) eller en lågdos Mirtazapin. Jag ville istället ha theralen droppar, då dom funkar på mig. Nozinan har jag aldrig provat, men har en hemma som jag inte vågat mig på. Hört lite historier om dess sövande effekt, som jag tror jag klarar mig utan. Sen fick jag även ett gäng högdoserade B-vitaminer på receptet, vilket han ansåg är bland det viktigaste utöver medicineringen.

Skall börja försiktigt med 3 * 25mg Sensaval och 50 mg Zoloft. Vid nästa möte så vill han öka allt maaximalt. Han uteslöt inte riktigt höga doser då det gör en enorm skillnad, men då med blodanalys. Han berättade om en patient som på eget bevåg höjt dosen från 3*25 mg/dag till 20 * 25 mg Sensaval per dag. Han sa själv att han trilla av stolen när patienten sa detta. Men det han häpnade mest över var att patienten som var svårt sjuk, var helt frisk och mådde kanon efter bara någon månad med 500mg /dag. Han hade dessutom bra värden och ett utmärkt humör.. Så han såg detta som ytterliggare ett bevis för höga doser gör skillnad, även om han sa att han själv inte rekommenderade dessa doser på 500mg.. Jag har dock svårt att avgöra om han pratade om den här "högdoseraren" som om han vore en tvättäkta idiot, eller om han faktiskt blev imponerad över hans "egeninitiativ-förmåga"

Gammal gubbe, den här psykiatrikern...

Dosering (eller höga doser, ska jag nog säga) är totalt irrelevant med tanke på individuell metabolism av läkemedlet. Är du en “Ultra-rapid metabolizer" kanske du svarar bra på stora doser medan om du är en "poor metabolizer" så kan samma dos ge kraftiga och potentiellt farliga biverkningar.

Vet inte när du ska doshöja, effekt ses efter 2-4 veckor på Sensaval. Eftersom att du står på TCA + SSRI bör man dock vara extra försiktig och ha stor respekt för doseringen, även om Nortriptylin + Sertralin är hyfsat säkert enligt Ken Gillman.

DNA-test innan förskrivning av psykofarmaka hade ju varit det optimala. Håhå!

Sensaval är för övrigt sedativ, eventuellt kan du ta ena dosen innan du ska sova. Med lite tur kanske du helt kan utesluta andra preparat för insomning.
Senast redigerad av Anonyma-Klubben 2015-04-10 kl. 10:08.
Citera
2015-04-10, 10:05
Medlem
Hoppas det funkar för dig. Nozinan har jag haft. Gjorde absolut ingenting för sömnen men däremot började ögonen rulla i skallen. Men jag var psykotisk. Ingen sömnmedicin hjälper då.
Citera
2015-04-10, 10:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Comatose
Hoppas det funkar för dig. Nozinan har jag haft. Gjorde absolut ingenting för sömnen men däremot började ögonen rulla i skallen. Men jag var psykotisk. Ingen sömnmedicin hjälper då.

Vad stod du på för dos? Nozinan ska egentligen inte användas för sömnbesvär då det är en neuroleptika i grunden (en fentiazin). Däremot borde den ha fungerat för dina psykotiska symptom men här vill man gärna ligga runt 100-200 mg, så det är ganska dosrelaterat.

Alla fentiaziner och fentiazinderivat är s.k. dirty drugs, vilket sällan är fördelaktigt, särskilt med tanke på dess biverkningsprofil. Det har blivit en trend att förskriva sådan här smörja för insomningsproblematik, vilket är tråkigt.

Har man dock psykosrelaterade symptom är dessa typer av mediciner däremot att föredra många gånger.
Senast redigerad av Anonyma-Klubben 2015-04-10 kl. 11:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in