Jag träffade en äldre, mycket erfaren psykiatriker i går för att hitta en effektiv lösning mot atypisk depression, där det viktigaste är att få igång systemet. Aktiverande mediciner med gedigen effekt.
Jag han knappt sätta mig innan han hyllade Saroten, Sensaval och Anafranil. Han ansåg att man alltid skall sträva efter en 100% remission, vilket är stört omöjligt med enkelverkande SSRI, i alla fall om man varit i det apatiska tillsåndet så länge som jag har.
Så jag fick med mig ett recept på Nortriptylin (sensaval-TCA) och Zoloft för att få maximal dubbleverkande effekt. För sömnen föreslog han Nozinan eller lågdos Saroten (10-25mg) eller en lågdos Mirtazapin. Jag ville istället ha theralen droppar, då dom funkar på mig. Nozinan har jag aldrig provat, men har en hemma som jag inte vågat mig på. Hört lite historier om dess sövande effekt, som jag tror jag klarar mig utan. Sen fick jag även ett gäng högdoserade B-vitaminer på receptet, vilket han ansåg är bland det viktigaste utöver medicineringen.
Skall börja försiktigt med 3 * 25mg Sensaval och 50 mg Zoloft. Vid nästa möte så vill han öka allt maaximalt. Han uteslöt inte riktigt höga doser då det gör en enorm skillnad, men då med blodanalys. Han berättade om en patient som på eget bevåg höjt dosen från 3*25 mg/dag till 20 * 25 mg Sensaval per dag.

Han sa själv att han trilla av stolen när patienten sa detta. Men det han häpnade mest över var att patienten som var svårt sjuk, var helt frisk och mådde kanon efter bara någon månad med 500mg /dag. Han hade dessutom bra värden och ett utmärkt humör.. Så han såg detta som ytterliggare ett bevis för höga doser gör skillnad, även om han sa att han själv inte rekommenderade dessa doser på 500mg..

Jag har dock svårt att avgöra om han pratade om den här "högdoseraren" som om han vore en tvättäkta idiot, eller om han faktiskt blev imponerad över hans "egeninitiativ-förmåga"
Gammal gubbe, den här psykiatrikern...