• 1
  • 2
2015-04-10, 11:33
Medlem
Hade 150 mg. Men fick byta till Seroquel vilket jag har än idag. Den är bra. Har 300 mg idag.
Citera
2015-04-10, 12:56
Har provat många antidepressiva, men aldrig TCA. Jag föreslog dock Sensaval en gång (pga. att den var den som hade minst viktuppgång, enligt det jag läst), men det blev aldrig nått av det. Men känner en som äter Anafranil, o han tycker de funkar bra.
Citera
2015-04-10, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Dosering (eller höga doser, ska jag nog säga) är totalt irrelevant med tanke på individuell metabolism av läkemedlet. Är du en “Ultra-rapid metabolizer" kanske du svarar bra på stora doser medan om du är en "poor metabolizer" så kan samma dos ge kraftiga och potentiellt farliga biverkningar.

Vet inte när du ska doshöja, effekt ses efter 2-4 veckor på Sensaval. Eftersom att du står på TCA + SSRI bör man dock vara extra försiktig och ha stor respekt för doseringen, även om Nortriptylin + Sertralin är hyfsat säkert enligt Ken Gillman.

DNA-test innan förskrivning av psykofarmaka hade ju varit det optimala. Håhå!

Sensaval är för övrigt sedativ, eventuellt kan du ta ena dosen innan du ska sova. Med lite tur kanske du helt kan utesluta andra preparat för insomning.
Efter ett antal år med Saroten i höga doser trappade jag ner på grund av ärftlighet för glaukom bl a. Tidigare sov jag bra enbart med Saroten men nu fungerar det inte längre. Min psykiater ordinerade 15 mg Mirtazapin som tillägg men förbättringen är än så länge minimal. Hon ville sätta in Zyprexa men jag vägrar neuroleptika. Har du något tips på sömnmedel? Hon vill inte skriva ut Imovane o dyl.
Citera
2015-04-11, 16:35
Medlem
nero1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Dosering (eller höga doser, ska jag nog säga) är totalt irrelevant med tanke på individuell metabolism av läkemedlet. Är du en “Ultra-rapid metabolizer" kanske du svarar bra på stora doser medan om du är en "poor metabolizer" så kan samma dos ge kraftiga och potentiellt farliga biverkningar.

Vet inte när du ska doshöja, effekt ses efter 2-4 veckor på Sensaval. Eftersom att du står på TCA + SSRI bör man dock vara extra försiktig och ha stor respekt för doseringen, även om Nortriptylin + Sertralin är hyfsat säkert enligt Ken Gillman.

DNA-test innan förskrivning av psykofarmaka hade ju varit det optimala. Håhå!

Sensaval är för övrigt sedativ, eventuellt kan du ta ena dosen innan du ska sova. Med lite tur kanske du helt kan utesluta andra preparat för insomning.
Jo jag känner till att ca 20% i Sverige har den långsamma metabolismen i enzymets som Nortriptylin använder. Därför sa han också att dosjusteringar till över 100mg, kommer att göras först efter blodanalys som han vill göra vid nästa besök. Så det var lite luddigt skrivet av mig kanske att "han ville köra maxdos rakt av" efter nästa besök. Men han påpekade att om allt såg bra ut så är Sensaval den TCA som är stabilast och minst benägen att framkalla allvarliga komplikationer, själv eller tillsammans med andra mediciner.

Det var faktiskt efter jag för en tid sedan läste Ken Gillmans publikationer som jag blev intresserad av Sensaval/Zoloft kombinationen. Jag vet inte om min läkare känner till hans texter men han var fullt medveten om fördelarna med ett jämviktsförhållande mellan Ser och NA-systemen (vilket kanske är rätt självklart att en psykiatriker känner till). Dock så trodde han att samma effekt kan fås med enbart Saroten som ju är närmast helt jämnbördigt i förhållandet. Men jag vill undvika sederingen så långt det går, vilket han i och för sig höll med om, men samtidigt ansåg han att sederingen i början ofta är till fördel och att den iregel ger med sig i takt med att responsen ökar. Men jag har erfarenhet från Remeronet och hur trött (mindre problem i det fallet) och sjukt fet jag blev på kort tid på grund av dess starka effekt på Histaminet, så jag vill så långt det går undvika ett överflöd av bilringar och onormal sömn. Med detta sagt så var han helt med över vad jag ville och haft för erfarenheter av starka Histaminbindande mediciner. I övrigt tyckte han Sensaval/Zoloft var en utmärkt kombination, han hade även goda erfarenheter av Seroquell och Sensaval, då Seroquell även ökar dopamin och sänker det samma vid överskott, samtidigt som den gick bra på serotoninet. Men vi bestämde oss för detta iaf. Fast han ansåg ändå att Sarotenet hade så goda effekter för sömnen att han vill ge 10 mg som kompliment som nattdos, alternativt mirtazapin 15mg "i fall att" jag skulle få svårt att sova. Han sa att Sensaval för majoriteten skapar en problematisk "vakenhet", därför skulle jag aldrig ta sista dagsdosen efter kl 16. Jag antar att han talar av erfarenhet, då han påstod att TCA varit hans "specialitet" sedan 70 talet. I värsta fall får jag väl be och få nåt kraftigare som Nozinan till kvällen, om det skulle behövas.

Som jag skrev tidigare så tryckte han särskilt på vissa vitaminer och mineraler. Upp till 5 mg folsyra första månaden, 2-3 mg B12 första månaden och högt på dom andra b-vitaminerna med. Sen mineraler/metaller. Selen och Zink var särskilt viktiga. Höga doser Zink kräver också en höjd dos Koppar. Om tyrosine tillskott så sa han att tanken är bra i teorin, men han ansåg att minst fem gram per dag behövdes för att verkligen få effekt, och då kunde man tydligen bli väldigt illamående.

En intressant åsikt hade han: Original är i dom allra flesta fall överlägsna generiska. Han sa att han forskat om olika läkemedels hjälp-ämnen som substansen är inbakat i och dess olika effekt på absorptionen i mag och tarm kanalen. Zoloft sa han att den absorberades betydligt bättre en generiska kopior.Forskningen och tillsatsen av optimala hjälp-ämnen utgör en betydande ekonomisk kostnad påstod han.
Han nämnde avregistreringen av Tryptizol och hur det kom sig att den inte fick bytas in mot Saroten. Jo Sarotenet är nästan 15% mer dospotent... Trots samma verksamma ämne.

Så det jag får väl se vad det blir av detta, tänker starta på måndag.
Senast redigerad av nero1 2015-04-11 kl. 16:48.
Citera
2015-04-11, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ensammast
Efter ett antal år med Saroten i höga doser trappade jag ner på grund av ärftlighet för glaukom bl a. Tidigare sov jag bra enbart med Saroten men nu fungerar det inte längre. Min psykiater ordinerade 15 mg Mirtazapin som tillägg men förbättringen är än så länge minimal. Hon ville sätta in Zyprexa men jag vägrar neuroleptika. Har du något tips på sömnmedel? Hon vill inte skriva ut Imovane o dyl.

Finns inga intressanta som är godkända i Sverige. Licens på TCA-preparatet Doxepin och sedan ta det i lågdos, ca 5-10 mg.
Citera
2015-04-11, 17:31
Medlem
nero1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensammast
Får jag fråga hur du upplevde Sarotenets effekt på mag-tarm systemet, samt bieffekten som kan orsaka urinretention? TCA mest notoriska bieffekter skall ju vara förstoppning och urinretention. Och det är väl dessa jag nojar lite över, har ibland lite svårt att tömma blåsan, och då brukar det vara att det kan ta tid innan det börjar strila.. Många säger sig även fått hemorojder av TCA pga förstoppningar, och det kan ju inte vara särskilt stämningshöjande.
Citera
2015-04-11, 18:01
Medlem
auto607989s avatar
Gick på Tryptizol under en ganska lång period efter jag fick en stroke, kände inte av vare sig biverkningar eller några andra verkningar. (1/3del av dom som fått en stroke får en depression pga lågt serotonin.) Jag va aldrig deprimerad utan fick bara sömnproblem men har testat alla olika SSRI SNRI och såklart TCA för sömmnproblemen vilket dom trodde berodde på depp men om nått så va det alla dessa olika antidepressiva som fick mig må dåligt. så fick tillslut sömntabletter så nu har jag ätit Imovane,Propavan,Theralen,Flunitrazepam i 12 år. Och mår alldeles utmärkt med vissa undantag då jag oxo får Alprazolam (Xanor) för panikångest. Nä nå antidepressiva kommer jag aldrig äta igen fy fan vad man/jag mådde skit. Värst va Efexor, låg i fosterställning i soffan i 3månader typ och hade tefatspupiller och käkspänningar, såg ut som jag tagit knark. Fy fan va jag mådde skit.

mvh
Citera
2015-04-12, 03:28
Medlem
nero1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto607989
Gick på Tryptizol under en ganska lång period efter jag fick en stroke, kände inte av vare sig biverkningar eller några andra verkningar. (1/3del av dom som fått en stroke får en depression pga lågt serotonin.) Jag va aldrig deprimerad utan fick bara sömnproblem men har testat alla olika SSRI SNRI och såklart TCA för sömmnproblemen vilket dom trodde berodde på depp men om nått så va det alla dessa olika antidepressiva som fick mig må dåligt. så fick tillslut sömntabletter så nu har jag ätit Imovane,Propavan,Theralen,Flunitrazepam i 12 år. Och mår alldeles utmärkt med vissa undantag då jag oxo får Alprazolam (Xanor) för panikångest. Nä nå antidepressiva kommer jag aldrig äta igen fy fan vad man/jag mådde skit. Värst va Efexor, låg i fosterställning i soffan i 3månader typ och hade tefatspupiller och käkspänningar, såg ut som jag tagit knark. Fy fan va jag mådde skit.

mvh
Din historia låter faktiskt helt logisk. Antidepressiva har ingen effekt om man inte har en egentlig depression eller likartad diagnos. Och inte ens vid konstaterad, fast mild depression har dom mycket mer effekt än ett sockerpiller.
Men vid måttlig till svår så blir effekten tydligare ju svårare depressionen är. Just den här ineffektiva verkningen för symptom som ligger i gråsonen mellan vanlig nedstämdhet och mild depression, är något skräp-pressen brukar förmedla som en sanning om antidepressivas obefintlga effekt. Men visst när någon stackare håller på och totar ihop en snara i taket, så kan ju Aftonbladet komma till undsättning med ett par gå-stavar och grönt te´.
Men jag fattar inte varför dina läkare ansåg att dom skulle funka om du inte ens själv ansåg att du var deprimerad och i behov av en av Fass hårigare medicin? Det absolut viktigaste vid nästan alla medicin-behandlingar, är ju att patienten tror på medicinerna som skall tas. Och om man inte ens anser sig lida av det som medicinen är till för är ju som att äta penicillin som ex Kåvapelin som är effektiv mot tandinflammationer och variga sår, när man har perfekta tänder och en topphälsa med noll problem. Kåvapellinet kommer garanterat upplevas som effektlöst. Det måste ju finnas nåt att bota.
Hur stora doser behöver du av exempelvis Flunitrazepam, Imovane och dom lite mer toleransbildande medicinerna? 12 år är ju ändå 12 år...

(lustigt nog så är många antidepressiva även antibiotiskt penicillin. Selegin, Linezolid, med fler, samt methylenblått för den svampade neontetran i nåt akvarium.
TCA-kom till av misstag, när en antibiotika mot Tuberkulos skulle prövas på döingar under tidigt 50 tal. Döingarna blev kanske inte friska men dom dog iaf med ett leende på läpparna.. Så liknelsen mellan penicillin som verkningslös hos kärnfriskt folk och antidepp som medicin för personer som är helt fria från ohälsa, var kanske inte så dum ändå..)
Citera
2015-04-12, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nero1
Får jag fråga hur du upplevde Sarotenets effekt på mag-tarm systemet, samt bieffekten som kan orsaka urinretention? TCA mest notoriska bieffekter skall ju vara förstoppning och urinretention. Och det är väl dessa jag nojar lite över, har ibland lite svårt att tömma blåsan, och då brukar det vara att det kan ta tid innan det börjar strila.. Många säger sig även fått hemorojder av TCA pga förstoppningar, och det kan ju inte vara särskilt stämningshöjande.
Har aldrig haft problem med förstoppning trots höga doser av Saroten. Kanske slipper jag det problemet p g a att jag tar Omega-3-kapslar. Urinretention märker jag av. Det tar längre tid att tömma blåsan men jag bemödar mig om att verkligen vänta tålmodigt så att inte resturin finns kvar. Att dricka ordentligt hjälper också. Nu är jag kvinna och trebarnsmor så jag kan uppleva det positivt att jag inte blir så akut kissnödig.
Citera
2015-04-14, 16:21
Medlem
auto607989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nero1
Din historia låter faktiskt helt logisk. Antidepressiva har ingen effekt om man inte har en egentlig depression eller likartad diagnos.
Men jag fattar inte varför dina läkare ansåg att dom skulle funka om du inte ens själv ansåg att du var deprimerad och i behov av en av Fass hårigare medicin? Det absolut viktigaste vid nästan alla medicin-behandlingar, är ju att patienten tror på medicinerna som skall tas.
Hur stora doser behöver du av exempelvis Flunitrazepam, Imovane och dom lite mer toleransbildande medicinerna? 12 år är ju ändå 12 år...

Tog antidepressiva för att dom inbillade mig att det va därför jag hade sömnproblem.
Tar 15mg Imovane alternativt 1mg Flunitrazepam kombinerat med 40mg Theralen och 50mg Propavan
för att sova. Har även Alprazolam utskrivet men tar aldrig mer än 1-2mg och endast några grr i i månaden. Så har inte behövt höja doserna mer än så även fast jag ätit detta så länge. Vet ju att jag är beroende av dessa då jag mår ganska crap utan men beror nog mycket på sömnbristen som infinner sig.

mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in