Citat:
Ursprungligen postat av
Anonyma-Klubben
Dosering (eller höga doser, ska jag nog säga) är totalt irrelevant med tanke på individuell metabolism av läkemedlet. Är du en “Ultra-rapid metabolizer" kanske du svarar bra på stora doser medan om du är en "poor metabolizer" så kan samma dos ge kraftiga och potentiellt farliga biverkningar.
Vet inte när du ska doshöja, effekt ses efter 2-4 veckor på Sensaval. Eftersom att du står på TCA + SSRI bör man dock vara extra försiktig och ha stor respekt för doseringen, även om Nortriptylin + Sertralin är hyfsat säkert enligt Ken Gillman.
DNA-test innan förskrivning av psykofarmaka hade ju varit det optimala. Håhå!
Sensaval är för övrigt sedativ, eventuellt kan du ta ena dosen innan du ska sova. Med lite tur kanske du helt kan utesluta andra preparat för insomning.
Jo jag känner till att ca 20% i Sverige har den långsamma metabolismen i enzymets som Nortriptylin använder. Därför sa han också att dosjusteringar till över 100mg, kommer att göras först efter blodanalys som han vill göra vid nästa besök. Så det var lite luddigt skrivet av mig kanske att "han ville köra maxdos rakt av" efter nästa besök. Men han påpekade att om allt såg bra ut så är Sensaval den TCA som är stabilast och minst benägen att framkalla allvarliga komplikationer, själv eller tillsammans med andra mediciner.
Det var faktiskt efter jag för en tid sedan läste Ken Gillmans publikationer som jag blev intresserad av Sensaval/Zoloft kombinationen. Jag vet inte om min läkare känner till hans texter men han var fullt medveten om fördelarna med ett jämviktsförhållande mellan Ser och NA-systemen (vilket kanske är rätt självklart att en psykiatriker känner till). Dock så trodde han att samma effekt kan fås med enbart Saroten som ju är närmast helt jämnbördigt i förhållandet. Men jag vill undvika sederingen så långt det går, vilket han i och för sig höll med om, men samtidigt ansåg han att sederingen i början ofta är till fördel och att den iregel ger med sig i takt med att responsen ökar. Men jag har erfarenhet från Remeronet och hur trött (mindre problem i det fallet) och sjukt fet jag blev på kort tid på grund av dess starka effekt på Histaminet, så jag vill så långt det går undvika ett överflöd av bilringar och onormal sömn. Med detta sagt så var han helt med över vad jag ville och haft för erfarenheter av starka Histaminbindande mediciner. I övrigt tyckte han Sensaval/Zoloft var en utmärkt kombination, han hade även goda erfarenheter av Seroquell och Sensaval, då Seroquell även ökar dopamin och sänker det samma vid överskott, samtidigt som den gick bra på serotoninet. Men vi bestämde oss för detta iaf. Fast han ansåg ändå att Sarotenet hade så goda effekter för sömnen att han vill ge 10 mg som kompliment som nattdos, alternativt mirtazapin 15mg "i fall att" jag skulle få svårt att sova. Han sa att Sensaval för majoriteten skapar en problematisk "vakenhet", därför skulle jag aldrig ta sista dagsdosen efter kl 16. Jag antar att han talar av erfarenhet, då han påstod att TCA varit hans "specialitet" sedan 70 talet. I värsta fall får jag väl be och få nåt kraftigare som Nozinan till kvällen, om det skulle behövas.
Som jag skrev tidigare så tryckte han särskilt på vissa vitaminer och mineraler. Upp till 5 mg folsyra första månaden, 2-3 mg B12 första månaden och högt på dom andra b-vitaminerna med. Sen mineraler/metaller. Selen och Zink var särskilt viktiga. Höga doser Zink kräver också en höjd dos Koppar. Om tyrosine tillskott så sa han att tanken är bra i teorin, men han ansåg att minst fem gram per dag behövdes för att verkligen få effekt, och då kunde man tydligen bli väldigt illamående.
En intressant åsikt hade han: Original är i dom allra flesta fall överlägsna generiska. Han sa att han forskat om olika läkemedels hjälp-ämnen som substansen är inbakat i och dess olika effekt på absorptionen i mag och tarm kanalen. Zoloft sa han att den absorberades betydligt bättre en generiska kopior.Forskningen och tillsatsen av optimala hjälp-ämnen utgör en betydande ekonomisk kostnad påstod han.
Han nämnde avregistreringen av Tryptizol och hur det kom sig att den inte fick bytas in mot Saroten. Jo Sarotenet är nästan 15% mer dospotent... Trots samma verksamma ämne.
Så det jag får väl se vad det blir av detta, tänker starta på måndag.