Citat:
Ursprungligen postat av
OlleViero
Märkligt nog tror jag inte det är en myt. Jag har sett många supportrar genom åren som inte har en enda naturlig koppling till Leksand. Det var nog så förr, när dom var ett rätt stabilt lag, men det har nog inte tillkommit så många senaste åren när dom harvat nere i dikena.
Förmodligen är uppkomsten till denna välbevarade »myt« det som inlägg #4 i denna tråd är inne på. När Leksand bröt Brynäs dominans i slutet på 60-talet var det många som kände glädje eftersom Brynäs såg som ett »broilerlag« som sög upp många talanger från olika plantskolor, inte minst i norr. DDet gjorde att Leksand blev
poppis, men det har runnit mycket vatten under broarna sedan dess.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Dina fantasier är underhållande i sin dumhet.
Om LIF drar mest publik på sina bortamatcher så är väl det ett bra tecken hur stödet ser ut.
Om du i stället för att komma med plattityder skulle ägna dig åt hur den historiska diskussionen ser ut angående
myten så handlar den om att Leksand skulle vara »folkets lag«. Med det menas alltså att Leksand skulle ha överlägset flest sympatier hos »neutrala«. Detta går inte att mäta genom att se tillströmningen vid matcherna.
Om du återigen läser mitt inledande inlägg så ser du att jag gör en distinktion mellan dessa olika företeelser.