2016-09-28, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ett väldigt bra bolag tror jag, kan va värt att ha som krydda i kapitalförsäkringen.
Köpte 100 st nu.
Citera
2016-09-30, 19:22
Medlem
Vad tror ni om att börja investera i Novo Nordisk om den dippar ner till 250 :-? En nyhet är att de varslar 1000 personer, men i förhållande till att de har 41 600 anställda är detta inte speciellt många. Det beror till stor del på förmodat minskade intäkter i USA nästa år.

P/E ligger i nuläget på 19,80, går det ner till där jag anser det köpvärt kommer P/E vara runt 18. Vilket sett till Pfizer och Astra Zenica är betydligt lägre.

Varslandet antas inte heller påverka prognosen.

Någon som har gjort en djupare analys av Novo Nordisk?
Citera
2016-10-04, 16:38
Medlem
Tycker det är överkorrektion på Novo Nordisk. För bara ett år sedan hade det setts som ett kap att komma in på 300 kr och VD upprepar samtidigt att inga prognoser har ändrats. Nu när den är väldigt billig historiskt pratar alla om att de ska gå in om den kommer ner till si och så. Bara under finanskrisen handlades Novo till PE 17.5-18. Den kan givetvis komma dit men jag skulle vilja säga att det är stort köp redan nu. Själv köper jag för varje 10 kr som går ner och har gjort sedan 310 kr. Vill man vara säker kan man vänta till rapporten senare denna månad. Kanske alla andra vet något jag inte vet?
Citera
2016-10-04, 19:54
Medlem
Om man vill köpa in sig i NOVO men handlar med ISK, hur ska man göra då? Dras det extra källskatt och blir fördelaktigare med KF eller hur ska man tänka?
Citera
2016-10-04, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invest2016
Om man vill köpa in sig i NOVO men handlar med ISK, hur ska man göra då? Dras det extra källskatt och blir fördelaktigare med KF eller hur ska man tänka?
Bättre med Kapitalförsäkring för då kommer pengarna tillbaka automatiskt även om det tarcett par år.

Jag har även utländska i ISK men inga problem för mig att få tillbaka eftersom jag ligger på mega plus i min deklaration vart år.
Citera
2016-10-04, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirruspe
Tycker det är överkorrektion på Novo Nordisk. För bara ett år sedan hade det setts som ett kap att komma in på 300 kr och VD upprepar samtidigt att inga prognoser har ändrats. Nu när den är väldigt billig historiskt pratar alla om att de ska gå in om den kommer ner till si och så. Bara under finanskrisen handlades Novo till PE 17.5-18. Den kan givetvis komma dit men jag skulle vilja säga att det är stort köp redan nu. Själv köper jag för varje 10 kr som går ner och har gjort sedan 310 kr. Vill man vara säker kan man vänta till rapporten senare denna månad. Kanske alla andra vet något jag inte vet?
Enda ledtråden är att de har ett optionsprogram som avslutas den 28:e (?) oktober. Alltför positiva nyheter hade missgynnat bolaget. Nu kan de ju givetvis inte manipulera kursen då det är olagligt, men de tjänar ju inget på att haussa upp bolaget. De säger som det är, de varslar pga förväntat minskade intäkter, men prognoserna kvarstår.
Citera
2016-10-04, 21:53
Medlem
greken1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheesycake77
Enda ledtråden är att de har ett optionsprogram som avslutas den 28:e (?) oktober. Alltför positiva nyheter hade missgynnat bolaget. Nu kan de ju givetvis inte manipulera kursen då det är olagligt, men de tjänar ju inget på att haussa upp bolaget. De säger som det är, de varslar pga förväntat minskade intäkter, men prognoserna kvarstår.
Vart har du hittat infon om optionsprogrammet?
Citera
2016-10-04, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greken1234
Vart har du hittat infon om optionsprogrammet?
Återköpsprogram är det, inget optionsprogram alltså. Det ska vara färdigt den 26:e, inte den 28:e som jag hade för mig.

Inte orka leta upp orginaldokumentet, men här är ett telegram att läsa.

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2016/10/03/novo-nordisk-b-novo-nordisk-as-share-repurchase-programme.html
Senast redigerad av cheesycake77 2016-10-04 kl. 22:21.
Citera
2016-10-05, 14:49
Medlem
fittas avatar
Någon som har aktuellt PE på NOVO? 19 enligt Avanza men vet inte hur pålitligt det är.
Citera
2016-10-05, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Någon som har aktuellt PE på NOVO? 19 enligt Avanza men vet inte hur pålitligt det är.
Det ska stämma alldeles ypperligt. Det är ju dock nuvarande P/E, nästa års P/E är lite högre om jag inte missminner mig.
Citera
2016-10-05, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitta

Novo Nordisk P/E tal på en kurs av 277 är 19,6. Baserat på rullande 12 månaders rapporterade vinst (14,13). Det genomsnittliga P/E talet för Novo har varit 22 de senaste 10 åren och har pendlat mellan 17 och 30.
Citera
2016-10-05, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirruspe
Novo Nordisk P/E tal på en kurs av 277 är 19,6. Baserat på rullande 12 månaders rapporterade vinst (14,13). Det genomsnittliga P/E talet för Novo har varit 22 de senaste 10 åren och har pendlat mellan 17 och 30.
Har du kollat upp det själv eller finns det någon site som där det är enkelt att hitta P/E jämförelse över tid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in