• 1
  • 2
2015-04-01, 02:25
Avstängd
pastregretss avatar
Hej. Det här kanske låter en aning fjolligt men jag tänker på det här konstant, jag menar, det stämmer ju faktiskt. Så vad exakt syftar jag på?

Inget mindre än populationen online.

För 3 år sedan, vid 17 års ålder så hade jag ett ganska högt självförtroende då det jag la ut fick så pass mycket support. Ett dasigt inlägg kunde få upp mot 20, ett bra inlägg 100 & bilderna likaså. Kanske inte riktigt 100 men i all fall 38 per bild. Numera? Ingen vidare.

På senare tid har jag faktiskt inte lagt ned så mycket tid på att klä mig så stiligt som jag gjorde då, och kanske detta tillsammna med (?) har medfört att min sociala status har krympt så mycket online.

Nu till frågeställningen i tråden.

På vilket sätt går det att återställa allt det goda jag nämnt i min skrift? Känns faktiskt som att folk garvar när man lägger ut något och får knappt någon positiv verkan medans andras konton kan krylla av en majoritet som både gillar och håller med.

Det är lite fjantigt jag vet.. Men med hjälp av det här lyfter det ens verkan irl.
Citera
2015-04-01, 02:38
Medlem
BigFatCones avatar
Säg upp ditt Facebook-konto. Alla dina konton på sociala media. Det är uppenbarligen inte nyttigt för din utveckling som person.
Citera
2015-04-01, 02:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Säg upp ditt Facebook-konto. Alla dina konton på sociala media. Det är uppenbarligen inte nyttigt för din utveckling som person.

Instämmer. Sådant där är bara jobbigt och ger Storebror grejer helt gratis dessutom.
Citera
2015-04-01, 02:58
Medlem
norrlandsguldares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone

Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Instämmer. Sådant där är bara jobbigt och ger Storebror grejer helt gratis dessutom.

Är det inte bättre att trådskaparen jobbar med sig själv på ett sätt som får honom att frivilligt åsidosätta sociala medier och fokusera på annat - snarare än att bara radera alla konton? Bara för att kontona försvinner så betyder det inte att hans självkänsla förbättras. En normalt funtad* människa kan ha ett Facebook-konto eller ett konto på Instagram utan att det stiger en åt huvudet och det påverkar en så mycket i det vardagliga livet att det känns som en påfrestning.

Personligen gillar jag inte sociala medier. Jag har både ett konto på Instagram och Facebook men jag är numera inaktiv på grund av att jag börjar bli äldre och inse vad som är viktigt i livet, samt att jag helt enkelt inte har något intresse för det.

*Ja, vad definitionen av en normal funtad människa nu är...
Senast redigerad av norrlandsguldare 2015-04-01 kl. 03:00.
Citera
2015-04-01, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsguldare
En normalt funtad* människa kan ha ett Facebook-konto eller ett konto på Instagram utan att det stiger en åt huvudet och det påverkar en så mycket i det vardagliga livet att det känns som en påfrestning.
Ja, och vissa andra personer kan inte det. Vad är din poäng?
Citera
2015-04-01, 03:01
Medlem
norrlandsguldares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Ja, och vissa andra personer kan inte det. Vad är din poäng?

Jag redigerade mitt inlägg och lade till:
Citat:
Bara för att kontona försvinner så betyder det inte att hans självkänsla förbättras.

Vad jag menar är att lösningen inte är att radera kontona. Trådskaparen måste jobba med sig själv och sin självkänsla på andra sätt.
Citera
2015-04-01, 03:05
Avstängd
pastregretss avatar
Man mår psykiskt bra av en del saker, inte så att mitt liv är över pågrund av att det är såhär. Jag kanske var lite intressantare på den tiden än vad jag är nu vad vet jag? Det kan ju dölja sig bakom en del faktorer, då man var med polarna mer och hade en bred krets kring gemenskapen med folk! Ska jobba vidare
Citera
2015-04-01, 03:10
Medlem
norrlandsguldares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastregrets
Man mår psykiskt bra av en del saker, inte så att mitt liv är över pågrund av att det är såhär. Jag kanske var lite intressantare på den tiden än vad jag är nu vad vet jag? Det kan ju dölja sig bakom en del faktorer, då man var med polarna mer och hade en bred krets kring gemenskapen med folk! Ska jobba vidare

Jag kan också se tillbaka på perioder för några år sedan då jag hade fler vänner, det var mer som hände i mitt liv och jag hade roligare helt enkelt. Den tiden associerar jag ändå inte med att jag möjligtvis hade fler vänner på Facebook eller fler likes på mina profilbilder.
Citera
2015-04-01, 03:14
Avstängd
pastregretss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsguldare
Jag kan också se tillbaka på perioder för några år sedan då jag hade fler vänner, det var mer som hände i mitt liv och jag hade roligare helt enkelt. Den tiden associerar jag ändå inte med att jag möjligtvis hade fler vänner på Facebook eller fler likes på mina profilbilder.

Kul du kan relatera. Men förövrigt då är det inte antal gilla-markeringar utan mer det stora utbudet av anhängare man hade då mer intimt. Jag har till och med kvar bilderna där väldigt, väldigt många tjejer som gillade mina bilder då (väldigt snygga tjejer dessutom) som inte alls "lägger märke till mig längre".

Har kvar vännerna men har rätt så mycket med jobb och diverse att göra så man spenderar inte alla mycket tid med dem.

Och då undrar man liksom... Vad gick snett?

Är inget jätteproblem så men... Frustrerande då och då.

Kommit igång precis med gymmet, inte för att göra andra nöjda, men att må bättre och känna mig starkare, bättre också och då kanske få det andra på köpet?
Citera
2015-04-01, 03:19
Medlem
Du är väl medveten om att folk mognar och struntar i sådant här ju äldre de blir?
Citera
2015-04-01, 03:23
Avstängd
pastregretss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Du är väl medveten om att folk mognar och struntar i sådant här ju äldre de blir?

Du är väl medveten att vuxna människor tänker mer logiskt ju äldre de blir?

Invaild..

Det är olika för allihopa, varje individ ser olika på saker och ting & eftersom detta endast är en filosofisk fråga som dyker upp emellanåt så ser jag inget tecken på att jag är efter i någon sorts utveckling.. Kolla bara på Jockeb00i *jk*
Citera
2015-04-01, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pastregrets
Du är väl medveten att vuxna människor tänker mer logiskt ju äldre de blir?

Invaild..

Det är olika för allihopa, varje individ ser olika på saker och ting & eftersom detta endast är en filosofisk fråga som dyker upp emellanåt så ser jag inget tecken på att jag är efter i någon sorts utveckling.. Kolla bara på Jockeb00i *jk*

Hehe tack för den.

Men jag menar dock att den stora massan mognar, växer upp och struntar i detta lajk-fenomen på Facebook och i andra sociala medier. Finns givetvis undantag, vissa är kvar i den där världen, nästan för alltid.
Jag påstod inte att du är efter, bara att folk åldras och växer ifrån det där. Framförallt är det där ett typiskt tonårsbeteende.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in