• 4
  • 5
2015-04-07, 07:47
Medlem
TorrFlamingos avatar
...-3, -2, -1, 0 r ett ondligt tal, precis som 0, 1, 2, 3... r ett ondligt tal. Varfr kan det inte finnas ett ondligt negativt tal? I teorin behver inte allt ha en brjan, uppenbarligen. Om man ska bygga en cykelvg och allt vad ni svamlar om, s r det klart att det krvs en brjan. Men detta r filosofi och tramsmatte och d kan man bortse frn sdana vrdsliga problem som att saker och ting mste ha en brjan.

Om gud funnits en ondligt lng tid, och kommer att finnas en ondligt lng tid, s finns det ju en massa tidstal dr i mellan. Och under ngot av detta talet "skapades jorden".

Du tnker att problemet r att han aldrig kommer fram till punkten d han skapade jorden eftersom han inte har en brjan, och drfr aldrig kommer starta. Tnk istllet att han har alltid funnits, istllet fr i termer som "han har aldrig startat, allts kommer han aldrig vidare". Om han alltid funnits, och alltid kommer finnas, s finns det en massa rtal dr i mellan. Nr man rknar med ondligheter t bda hll s r det inte srskilt hjlpsamt att starta frn det minsta talet eller strsta talet, eftersom det inte finns ngra sdana. S brja rkna ngonstans i mitten. Gud gr framt i tiden, samtidigt som han gr bakt i tiden. Han har ingen brjan eller slut.

Allah akbar.
Senast redigerad av TorrFlamingo 2015-04-07 kl. 07:56.
Citera
2015-04-07, 09:26
Medlem
HAZARD17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrFlamingo
...-3, -2, -1, 0 r ett ondligt tal, precis som 0, 1, 2, 3... r ett ondligt tal. Varfr kan det inte finnas ett ondligt negativt tal? I teorin behver inte allt ha en brjan, uppenbarligen. Om man ska bygga en cykelvg och allt vad ni svamlar om, s r det klart att det krvs en brjan. Men detta r filosofi och tramsmatte och d kan man bortse frn sdana vrdsliga problem som att saker och ting mste ha en brjan.

Om gud funnits en ondligt lng tid, och kommer att finnas en ondligt lng tid, s finns det ju en massa tidstal dr i mellan. Och under ngot av detta talet "skapades jorden".

Du tnker att problemet r att han aldrig kommer fram till punkten d han skapade jorden eftersom han inte har en brjan, och drfr aldrig kommer starta. Tnk istllet att han har alltid funnits, istllet fr i termer som "han har aldrig startat, allts kommer han aldrig vidare". Om han alltid funnits, och alltid kommer finnas, s finns det en massa rtal dr i mellan. Nr man rknar med ondligheter t bda hll s r det inte srskilt hjlpsamt att starta frn det minsta talet eller strsta talet, eftersom det inte finns ngra sdana. S brja rkna ngonstans i mitten. Gud gr framt i tiden, samtidigt som han gr bakt i tiden. Han har ingen brjan eller slut.

Allah akbar.

Men eftersom det skulle ta en ondlighet att n punkten 0 eller -13 eller -1283800542732779 om man startar frn ondlighet, s kan det ju inte ske. Om Gud har funnits i ondligheten s kan den inte n just det tillfllet han skapade jorden.
Citera
2015-04-07, 09:46
Medlem
HAZARD17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Om ngot pgr ser jag tv mjligheter. Antingen har det pbrjats ngon gng, eller s har det pgtt i all ondlighet. Ngon tredje mjlighet kan jag dock inte se.

Det hr begriper jag nd. Dremot kommer man aldrig n fram till punkt 0 eftersom det tar en ondlighet. Allts fastnar man p punkten "ondlighet". Du kommer aldrig komma fram till punkten 7 april 2015.
Citera
2015-04-07, 12:22
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAZARD17
Det hr begriper jag nd. Dremot kommer man aldrig n fram till punkt 0 eftersom det tar en ondlighet. Allts fastnar man p punkten "ondlighet". Du kommer aldrig komma fram till punkten 7 april 2015.
Om vi exempelvis hade befunnit oss i forumet matlagning och jag krvde dig p en frklaring p varfr det inte r en bra id att kra p 300 grader i tio dygn nr man gr varma mackor. Det r rtt sjlvklart att allt du kommer ha r lite kolbitar.

Nu befinner vi oss i forumet filosofi, och dr stlls helt andra krav. Vad r det som fr dig att tro att just du har lyckats lsa en frga som framstende filosofer och vetenskapsmn saknar svar p?

Jag omformulerar min frga. Hur skulle du frklara universums tillkomst? Har universum en brjan eller inte?
Citera
2015-04-07, 16:22
Medlem
TorrFlamingos avatar
Citat:
Men eftersom det skulle ta en ondlighet att n punkten 0 eller -13 eller -1283800542732779 om man startar frn ondlighet, s kan det ju inte ske. Om Gud har funnits i ondligheten s kan den inte n just det tillfllet han skapade jorden.

Om man ser logiskt p saken, ja. Men eftersom ondlighet som koncept r ganska ologiskt, ingenting som finns i vr vrld r ju ondligt, s blir det en hgst teoretisk tankelek.

Om gud fanns nr universum "skapades", s r han ondlig, tminstone om universum r ondligt. Och om universum inte r ondligt, eftersom det skapades ngon gng, s hur vet man nr gud skapades? Om han fanns nr allting skapades, d kan han p ngot magiskt vis ocks vara ondlig.
Citera
2015-04-07, 19:43
Medlem
HAZARD17s avatar
Citat:
Om vi exempelvis hade befunnit oss i forumet matlagning och jag krvde dig p en frklaring p varfr det inte r en bra id att kra p 300 grader i tio dygn nr man gr varma mackor. Det r rtt sjlvklart att allt du kommer ha r lite kolbitar.

Nu befinner vi oss i forumet filosofi, och dr stlls helt andra krav. Vad r det som fr dig att tro att just du har lyckats lsa en frga som framstende filosofer och vetenskapsmn saknar svar p?

Jag omformulerar min frga. Hur skulle du frklara universums tillkomst? Har universum en brjan eller inte?

Jag pstr inte att jag VET(ifall jag hat gjort det s tar jag tillbaka det). Jag konstaterar bara det logiska.

Det knns dremot lite trkigt att bara dra slutsatsen "jag vet inte".
Citera
2015-04-07, 19:51
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Jag pstr inte att jag VET(ifall jag hat gjort det s tar jag tillbaka det). Jag konstaterar bara det logiska.
Implicit gr du ju det, eftersom du konstant hvdar att det r p ett visst stt, och ven uttryckligen sger att du "begriper" att det r s. Att sga att det r logiskt r lite vl magstarkt. Dremot kper jag att det r intuitivt. Ett problem hr r att det inte knns intuitivt att universum har haft en brjan, fr det mste ju ha funnits ngot innan. Det knns ven inte intuitivt att det inte har haft en brjan, fr d har det funnits ondligt lnge.

Ngot som dremot kan liknas vid att det r logiskt r att man kan beta av en ondlighet under frutsttning att man har hllit p ondligt lnge.
Citat:
Det knns dremot lite trkigt att bara dra slutsatsen "jag vet inte".
Klart som fan det r trkigt, men det r mycket bttre n att hlla fast vid en vild gissning utan att vara ppen fr alternativen. Varken du eller jag har ngon som helst erfarenhet av ondligheten, s hur kan vi egentligen sga ngot om den?
Senast redigerad av kinesarsle 2015-04-07 kl. 19:58.
Citera
2015-04-07, 21:42
Medlem
HAZARD17s avatar
Citat:
Ngot som dremot kan liknas vid att det r logiskt r att man kan beta av en ondlighet under frutsttning att man har hllit p ondligt lnge

Intressant nd. Men hur kan man hlla p ondligt lnge? Det r dr det blir kortslutning i min hjrna.

Citat:
Klart som fan det r trkigt, men det r mycket bttre n att hlla fast vid en vild gissning utan att vara ppen fr alternativen. Varken du eller jag har ngon som helst erfarenhet av ondligheten, s hur kan vi egentligen sga ngot om den?
Vi kommer inte komma fram till ngon slutsats. Det gr man inte i andra filosofiska trdar heller. Men bara drfr s dr inte trdarna genom att man sger "vi vet inte" utan man fortstter diskutera och dela sina teorier.
Citera
2015-04-07, 22:08
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Intressant nd. Men hur kan man hlla p ondligt lnge? Det r dr det blir kortslutning i min hjrna.
Det blir det i min med, men det blir lika mycket kortslutning nr jag tnker att universum har en brjan.
Citera
2015-04-08, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymen
Hej kra filosofer och tnkare.

I mina tankar och funderingar kom jag fram till ett vldigt intressant paradox som jag nu ska frska frklara. Tanken gr som fljande.
Gud enligt de allra flesta religioner (kristendom, islam, judendomen m.m.) r ett vsen, varelse eller vad man nu vill kalla det, som r ondlig. Gud har ingen fdelse, uppvxt eller dd. Han/hon/den har levt och kommer leva i en evighet.
Men fr att skapa ngot s mste gud ha bestmt sig fr att skapa det. Det r hr mitt paradox intrffar. Fr att gud ska kunna funnits fr evigt s kan han aldrig skapa jorden, fr han kan aldrig komma fram till den punkt d den skapades. Sg att Universum och Jorden skapades p 0, det finns ondliga numer nummer t bde negativa och positiva. Men fr att g frn en ondlighet negativ till en ondlighet positiv s mste en ondlighet passera. Oavsett vad s kan du aldrig komma till noll.

Liknelsen ligger i skmtet om de ondligt i antal fysiker som bestllde l p krogen. Den frsta gr fram och sger att han vill ha en l, nsta gr fram och sger att han vill ha hlften av vad den innan honom bestllde. Samma fr den tredje, fjrde och s vidare. Bartender stller d fram tv l och sger att de fr lsa det sjlva. Det kan nmligen aldrig bli mer n tv l d de hela tiden halverar den tidigare bestllningen.

S vad tycker ni om mitt argument, fungerar det rent logiskt?

Mvh//
Anonymen
Att Gud r ondligt gammal r i sig inte orimligt. Den som inte r ondligt gammal kan aldrig empiriskt ha upplevt ngot ondligt, men det gller inte Gud som faktiskt n ondligt gammal.

Den stora frgan r vad som satte igng honom efter att ha vntat s lnge. Om vi tnker oss att Gud tog sig en tupplur och sov en ondlig tid fr att slutligen vakna utvilad och brja skapa, vad var det d som vckte honom som inte lyckats vcka honom tidigare?
Citera
2015-04-10, 05:41
Medlem
Anta att tidpunkten d vr skapare brjade existera tilldelas talet 0 som analogi, medan vr planets uppkomst tilldelas talet 1 som analogi. Det finns ondligt mnga reella tal mellan 0 och 1, s om ven om man lter varje tidpunkt, som frflutit sedan vr skapare brjade existera till det att vr planet uppkom, representeras av ett unikt reellt tal mellan 0 och 1, rcker de reella talen till, s att serien reella tal kan fungera som analogi fr den tid som frflutit frn skaparens uppkomst till vr planets uppkomst. Med tanke p att det finns ondligt mnga reella tal mellan 0 och 1, varfr skulle inte ven en ondlig tidsrymd kunna frflyta? Du kan ju rkna frn 0 till 1, eller hur? Visst r det att "hoppa ver" ondligt mnga steg, men det kanske vi gr ven nr vi rknar sekunder. Kanske r inte plancktiden den kortaste tidsrymden, kanske finns det ondligt mycket kortare tidsrymder som varje sekund kan delas in i. Jag sger inte att det r s, men ven om det vore s, skulle vi vl fortstta kunna rkna sekunder, trots att detta i s fall skulle innebra att vi hoppar ver ondligt mnga tidpunkter fr varje sekund vi rknar? Jag ser ingen principiell skillnad mellan det och att hoppa ver ondligt mycket tid nr man i tanken hoppar frn vr skapares uppkomst till vr planets uppkomst. Jag ser drfr inte varfr vr skapare, om han vid det hr laget existerat ondligt mnga sekunder, inte skulle ha kunnat uppkomma ngon gng i tiden. Liksom det finns tal som r mindre n 0 kan det ven ha funnits tid innan vr skapare uppkom, och p motsvarande stt kan det om ondligt lnge komma en ondligt lng tidsrymd d varken vi eller vr skapare lngre existerar. Kanske fljd av en ondligt lng tidsrymd d vi terigen existerar. Och s vidare. Kanske har vi redan existerat ondligt mnga gnger. (I s fall r det inte konstigt att vi inte kommer ihg ngot av det; varje gng fds vi ju med (varje gng kanske likadana som frra gngen) hjrnor utan minnen av vra tidigare existenser.)
Citera
2015-04-10, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Att Gud r ondligt gammal r i sig inte orimligt. Den som inte r ondligt gammal kan aldrig empiriskt ha upplevt ngot ondligt, men det gller inte Gud som faktiskt n ondligt gammal.

Den stora frgan r vad som satte igng honom efter att ha vntat s lnge. Om vi tnker oss att Gud tog sig en tupplur och sov en ondlig tid fr att slutligen vakna utvilad och brja skapa, vad var det d som vckte honom som inte lyckats vcka honom tidigare?

Kanske en vckarklocka han programmerat till att vcka honom nr alef-0 sekunder gtt? Eller, troligare: han sov aldrig, utan hll hela tiden p och frskte lsa ett problem som tog ondligt lng tid att lsa, men till slut lste han det tack vare att han hade ondligt lng tid p sig, och drefter rkade han skapa oss som en oavsiktlig och fr honom fullstndigt ointressant bieffekt av ngot nytt ondligt tidskrvande projekt han satte igng med och som han allts n s lnge bara hllit p med ndligt lnge.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in