Flashback bygger pepparkakshus!
2015-04-07, 01:30
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAZARD17
Alltså finns det ingen början för cyklisten. Oändligheten söker sig till ett tal i oändlighet. Cyklisten kan alltså omöjligt färdas mot Paris eftersom det är omöjligt att starta färden.
Vad är det som gör att färden måste ha en början?
Citera
2015-04-07, 01:37
Medlem
HAZARD17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Vad är det som gör att färden måste ha en början?
Därför annars kan inte färden påbörjas.
Citera
2015-04-07, 01:38
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Därför annars kan inte färden påbörjas.
Vad är det som gör att den måste påbörjas för att pågå?
Citera
2015-04-07, 01:40
Medlem
HAZARD17s avatar
Citat:
Vad är det som gör att den måste påbörjas för att pågå?
En färd kan inte pågå utan en början.
Citera
2015-04-07, 01:41
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
En färd kan inte pågå utan en början.
Varför?
Citera
2015-04-07, 01:45
Medlem
HAZARD17s avatar
Citat:
Varför?
Därför det kan inte ha skett om det inte har sin början. Precis som topic lyder. Gud kan inte ha skapat världen om Gud har funnits i oändlighet.

Jag ställer frågan till dig istället. Varför behöver en färd inte ha sin början?
Citera
2015-04-07, 01:53
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Därför det kan inte ha skett om det inte har sin början. Precis som topic lyder. Gud kan inte ha skapat världen om Gud har funnits i oändlighet.
Jag frågar varför, men det enda du gör är att upprepa att det är så helt utan förklaring. Bara för att du inte förstår hur något kan ha pågått i all oändlighet betyder det inte att det är omöjligt.

Citat:
Jag ställer frågan till dig istället. Varför behöver en färd inte ha sin början?
Jag vet inte om en färd måste ha en början. Tills dess att jag vet det ser jag inte varför vi ska utgå från att det måste vara så.
Citera
2015-04-07, 01:58
Medlem
syscrashs avatar
Buddhism har faktiskt ingen skapelseberättelse som de abrahamitiska skitreligionerna har.
Citera
2015-04-07, 02:01
Medlem
HAZARD17s avatar
Citat:
Jag frågar varför, men det enda du gör är att upprepa att det är så helt utan förklaring. Bara för att du inte förstår hur något kan ha pågått i all oändlighet betyder det inte att det är omöjligt.

Jag vet inte om en färd måste ha en början. Tills dess att jag vet det ser jag inte varför vi ska utgå från att det måste vara så.

Jag kan tyvärr inte göra så mycket annat än att upprepa mig själv. Du ställer frågan varför, och jag ger dig det enda svar jag har(eftersom det finns inga andra). Hur ska man förklara att allting som sker måste ha sin början och om det inte har en början så kan det inte ske? Det finns ju liksom ingen mer förklaring.
Citera
2015-04-07, 02:05
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Jag kan tyvärr inte göra så mycket annat än att upprepa mig själv. Du ställer frågan varför, och jag ger dig det enda svar jag har(eftersom det finns inga andra). Hur ska man förklara att allting som sker måste ha sin början och om det inte har en början så kan det inte ske? Det finns ju liksom ingen mer förklaring.
Det finns ett mycket enkelt svar:

"Jag vet inte."

Jag brukar använda det svaret när jag inte vet.
Citera
2015-04-07, 02:15
Medlem
HAZARD17s avatar
Citat:
Det finns ett mycket enkelt svar:

"Jag vet inte."
Början = oändlig = existerar inte.

Vi kan inte cykla på en oändligt lång väg eftersom den inte existerar. Låt oss säga att vi gör det ändå. Då kommer vi stanna på "platsen" oändlig utan att närma oss Paris eftersom vi kan inte nå någonting annat än oändligheten

Med din teori så blir det "jag har inte börjat, men jag gör det" "jag har inte begett mig till jobbet, men jag är på jobbet"
Senast redigerad av HAZARD17 2015-04-07 kl. 02:34.
Citera
2015-04-07, 03:33
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Början = oändlig = existerar inte.

Vi kan inte cykla på en oändligt lång väg eftersom den inte existerar. Låt oss säga att vi gör det ändå. Då kommer vi stanna på "platsen" oändlig utan att närma oss Paris eftersom vi kan inte nå någonting annat än oändligheten

Med din teori så blir det "jag har inte börjat, men jag gör det" "jag har inte begett mig till jobbet, men jag är på jobbet"
"Jag förstår inte hur det kan vara så här. Därför är det inte så."

Om något pågår ser jag två möjligheter. Antingen har det påbörjats någon gång, eller så har det pågått i all oändlighet. Någon tredje möjlighet kan jag dock inte se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in