Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2021-02-12, 13:18
  #73
Medlem
Tidal går bort p.g.a. MQA. Jag skaffade Qobuz istället.
Citera
2021-04-04, 12:42
  #74
Medlem
Kalashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Tidal går bort p.g.a. MQA. Jag skaffade Qobuz istället.


Jag bytte till Tidal från Spotify för ca ett år sen, inte ångrat mig för en sekund.

Men vad är Qobuz? Alltid intressant att hitta alternativ som kanske är ännu bättre
Citera
2021-04-04, 12:54
  #75
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiStudenter
Tidal presenterades precis genom en presskonferens med hela ägarligan på 18 snorrika musiker.

Dom vill ha en egen musiktjänst eftersom dom själva inte tycker dom tjänar nog på Spotify. Artister som Jay-Z, Beyonce, Madonna, snubben i Coldplay, Daft Punk, Rihanna och Nicki Minaj står bakom det hela.

Priserna för Sverige ligge rpå 99kr/månaden för ett vanligt konto och 199kr för ett med bättre ljud.
Man kan inte testa Tidal, utan väljer man en prenumeration så får man en månad gratis. Så uppenbarligen får du chansa på att det är bra när du kör igång det.

Såg ni presskonferensen? Vad tycks om konceptet?

Känns som om rika musiker bara vill ha mera..

Det lär poppa upp fler sådana tjänster. Sedan förbjuder artisterna Spotify att använda deras musik så att folk "tvingas" att skaffa en massa olika tjänster om de vill ha tillgång till alla typer av musik.

Folk inser inte problemet med denna digitalisering som sker isamhället utan skapar förbud och trånga ramar för sig själva utan att blinka. Sedan gnäller samma människor och undrar vart deras frihet tog vägen..
Citera
2021-04-04, 19:10
  #76
Medlem
MisterPlus46s avatar
Tidal fungerade bra rent ljudkvalitemässigt, men tyvärr fanns det alldeles för lite av den typ musik jag mestadels lyssnar på
Citera
2021-04-05, 16:24
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalash
Jag bytte till Tidal från Spotify för ca ett år sen, inte ångrat mig för en sekund.

Men vad är Qobuz? Alltid intressant att hitta alternativ som kanske är ännu bättre
Strömningstjänst som strömmar i CD-kvalitet/hires men som inte använder bs-format som MQA. Går att skaffa om man använder VPN eftersom det inte finns i Sverige än. Betatest pågår som jag förstår det.
Citera
2023-01-25, 23:46
  #78
Medlem
Biarkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Strömningstjänst som strömmar i CD-kvalitet/hires men som inte använder bs-format som MQA. Går att skaffa om man använder VPN eftersom det inte finns i Sverige än. Betatest pågår som jag förstår det.

MQA är bara lite extradata i en vanlig FLAC-fil. Väljer du HIFI istället för MASTER i appen så går du runt MQA-dekodern.
Citera
2023-01-27, 12:15
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biarke
MQA är bara lite extradata i en vanlig FLAC-fil. Väljer du HIFI istället för MASTER i appen så går du runt MQA-dekodern.
Nope, Hifi-läget använder MQA-filen men som sedan samplas ner till 16/44.
Citera
2023-01-27, 21:30
  #80
Medlem
Biarkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Nope, Hifi-läget använder MQA-filen men som sedan samplas ner till 16/44.

MQA-fil finns det inget som heter. I bägge fallen får man samma FLAC-fil paketerat i MP4 som leveras i fragment. Enda skillnaden är om spelaren skickar det genom dekodern och låser upp extra-datan eller ej. Det kan du lätt verifiera med nätverksövervakning.
Citera
2023-01-28, 14:00
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biarke
MQA-fil finns det inget som heter. I bägge fallen får man samma FLAC-fil paketerat i MP4 som leveras i fragment. Enda skillnaden är om spelaren skickar det genom dekodern och låser upp extra-datan eller ej. Det kan du lätt verifiera med nätverksövervakning.
MQA-codec då men agree to disagree helt enkelt. Vad jag har läst mig till så finns inget lossless-alternativ i Tidal, utan du får nöja dig med 13 bitar om en MQA-decoder saknas oavsett om du kör hifi eller master-läge.
Med tanke på alla tjänster som tillhandahåller lossless eller hi-res idag finns det ingen som helt anledning att använda Tidal.
Citera
2023-01-29, 23:48
  #82
Medlem
Biarkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
MQA-codec då men agree to disagree helt enkelt. Vad jag har läst mig till så finns inget lossless-alternativ i Tidal, utan du får nöja dig med 13 bitar om en MQA-decoder saknas oavsett om du kör hifi eller master-läge.
Med tanke på alla tjänster som tillhandahåller lossless eller hi-res idag finns det ingen som helt anledning att använda Tidal.

TIDAL har inbyggd avkodare för det första av de två stegen av MQAs "unfolding". Till ljudkortet skickas ljud i 88.2-96 kHz, 24 bit. Hittar du samma låt utan MQA/Master-indikation i appen får du istället en FLAC utan gömd MQA-data på 44.1 kHz, 16 bit.

Man kan ju diskutera i all oändlighet om folk hör skillnad på 44.1 kHz och högre, men att kalla 24 bit ljud på 88.2/96 kHz mer lossy och sämre än 16 bit 44.1 kHz bara för att den har data gömt i frekvenser du inte kan höra är att vara ute på lite väl tunn is skulle jag säga!
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback