Tidal presenterades precis genom en presskonferens med hela ägarligan på 18 snorrika musiker.
Dom vill ha en egen musiktjänst eftersom dom själva inte tycker dom tjänar nog på Spotify. Artister som Jay-Z, Beyonce, Madonna, snubben i Coldplay, Daft Punk, Rihanna och Nicki Minaj står bakom det hela.
Priserna för Sverige ligge rpå 99kr/månaden för ett vanligt konto och 199kr för ett med bättre ljud.
Man kan inte testa Tidal, utan väljer man en prenumeration så får man en månad gratis. Så uppenbarligen får du chansa på att det är bra när du kör igång det.
Det är väl smart gjort av artisterna. Varför dela med sig av förtjänster till mellanhänder och icke-artister om dom kan göra det själva. Jag applåderar detta. Kanske blir detta slutet på skivbolag och allehanda piss.
Artist - publik. All we need.
Att det erbjuds lossless på det mesta är ju en riktig fördel.
Jag har svårt att tro att de kan leverera den musikhistoriska revolution som presentationseventet/trailern lovade att tjänsten skulle, men priserna är ju rätt bra och jag kan inte låta bli att testa. Man kan ju innan gratis-månaden tar slut avsluta ens prenumeration, så det blir ju som en testmånad.
Det är väl smart gjort av artisterna. Varför dela med sig av förtjänster till mellanhänder och icke-artister om dom kan göra det själva. Jag applåderar detta. Kanske blir detta slutet på skivbolag och allehanda piss.
Artist - publik. All we need.
Att det erbjuds lossless på det mesta är ju en riktig fördel.
Det är klart att du kan testa tjänsten! Det är ju ingen uppsägningstid, så en månad gratis är just en testperiod.
Provar just nu själv och tycker att det fungerar bra. Sedan är det tyvärr inte all musik som är FLAC (lossless). En del står inte "HIFI"-symbolen intill när man streamar.
Jag trodde det skulle finnas typ ett album per artist som medverkade i keynoten, men första intrycket är att relativt mycket mainstream-musik finns. Mycket känns som en ripoff av spotify med t.ex genre/spellistordelen. Bilderna bl.a. känns direkt kopierade till tidal? Lossless som streaming är inte helt fel heller med bra högtalare.
Första intrycket, positivt överraskad!
Senast redigerad av qdi 2015-03-31 kl. 23:56.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!