2020-02-06, 08:21
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exexexex
...okej...
Hur såg betalmodellen för användaren ut? Likt spotify med en månadsavgift?
Eller kan en användare betala per låt?
Eller för en pot av tid?

Førstod du inte hur de førklarade allt via länken jag postade?

Kan nog inte føklaras bättre än det.
Citera
2020-02-06, 08:41
Medlem
exexexexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Førstod du inte hur de førklarade allt via länken jag postade?

Kan nog inte føklaras bättre än det.
Nein sorry...
Jag förstår att det är någon algoritm som körs för att det ska se ut som om användare spelar musik mer frekvent från utvalada artister än vad dom egentligen gjort.

Det jag inte förstår är hur bolagets grundare (artisterna själva i det här fallet) kan dra vinning från det?
Om nu en användare betalar en fast månadsavgift...
Citera
2020-02-06, 09:03
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Nein sorry...
Jag förstår att det är någon algoritm som körs för att det ska se ut som om användare spelar musik mer frekvent från utvalada artister än vad dom egentligen gjort.

Det jag inte förstår är hur bolagets grundare (artisterna själva i det här fallet) kan dra vinning från det?
Om nu en användare betalar en fast månadsavgift...

Ok. Førsøker vara superpedagogisk før dig:

Hela konceptet går ut på att artisterna delar på en pott som finns att dela på i førhållande till hur mycket de spelas. Potten kommer från abonnementsintäkter från Tidals användare som helhet.

Exempel:

Ponera att potten är 1000.000 kronor att dela på.

Om det egentligen spelades 1000.000 låtar, så skulle spelning generera 1 krona tillartisten/rättighetsägaren. 1000'/1000' = 1.

Om du lägger till 1 miljon Beyoncélåtar som spelade via att manipulera databasen så skall tillsammans 2 miljoner spelningar dela på samma gemensamma pott på 1 miljon kronor. 1000'/2000'= 50 øre per låt. Det blir en utspädning av värdet på spelningen.

Samtidigt så ger tillägget av fuskspelningar Beyoncé 50 øre *1 miljon "spelningar": 500.000 kronor av potten.

Titalägarna JayZ, Kanye og B inte bara tar pengar från føretaget, de gør det också på de spelade artisternas bekostnad då de, i exemplet, får ut bara hälften av vad de skulle ha fått.

---

Bolagets grundare sålde sig ut 2016 til JayZ-gänget, ägarna, men føretaget är fortfarande baserat i Norge.
Citera
2020-02-06, 20:59
Medlem
exexexexs avatar
Tillbaka till själva appen då!
Jag tycker att du känns som en sjukt härlig uppgradering från spotify.
Spotify blev med åren tyngre och tyngre att driva, och det var lätt att spela in sig i loopar där samma låtar dyker om om och om igen som förslag... Jag menar, man har miljoner låtar som man kan presentera för sin användare, men det görs så dåligt...

Tidal känns clean, lättdriven med bättre listor och rekommendationer.
Sen ljudet, i mina DT1990PRO låter allting kristallklart!
(och sen lite vetskapen att man streamar i hög kvalitet fast man kanske inte riktigt hör det)
Citera
2020-02-08, 13:25
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Tillbaka till själva appen då!
Jag tycker att du känns som en sjukt härlig uppgradering från spotify.
Spotify blev med åren tyngre och tyngre att driva, och det var lätt att spela in sig i loopar där samma låtar dyker om om och om igen som förslag... Jag menar, man har miljoner låtar som man kan presentera för sin användare, men det görs så dåligt...

Tidal känns clean, lättdriven med bättre listor och rekommendationer.
Sen ljudet, i mina DT1990PRO låter allting kristallklart!
(och sen lite vetskapen att man streamar i hög kvalitet fast man kanske inte riktigt hör det)

Lite som att fortfarande älska den nya restaurangen även om man vet att de lever på trafficking och svartarbete.

Man skall inte støtta tjuvar och bedragare
Citera
2020-02-09, 00:10
Medlem
exexexexs avatar
Citat:
Lite som att fortfarande älska den nya restaurangen även om man vet att de lever på trafficking och svartarbete.

Man skall inte støtta tjuvar och bedragare
Som McDonalds!

Jag bryr mig inte ett skit! Jag bryr mig om min ljudkvalite´n , lättdriven app och bra nya förslag

Spotify hade ingenting av det där...
Citera
2020-09-06, 11:09
Bannlyst
Jahaja. Jag testar TIDAL HiFi (199kr i månaden, 30 testdagar gratis då) i skrivande stund. spotifys ljudkvalité är ju ofta under all kritik och låtarna känns ganska döda. Jag hoppas på bättre lycka med det här. Är det någon här som kör HiFi-grejsingen på TIDAL?

Min "Welcome Mix" var inget att skriva hem om. Ännu en medioker algoritm.
Citera
2021-02-04, 01:12
Medlem
Biarkes avatar
Citat:
Ok. Førsøker vara superpedagogisk før dig:

Hela konceptet går ut på att artisterna delar på en pott som finns att dela på i førhållande till hur mycket de spelas. Potten kommer från abonnementsintäkter från Tidals användare som helhet.

Exempel:

Ponera att potten är 1000.000 kronor att dela på.

Om det egentligen spelades 1000.000 låtar, så skulle spelning generera 1 krona tillartisten/rättighetsägaren. 1000'/1000' = 1.

Om du lägger till 1 miljon Beyoncélåtar som spelade via att manipulera databasen så skall tillsammans 2 miljoner spelningar dela på samma gemensamma pott på 1 miljon kronor. 1000'/2000'= 50 øre per låt. Det blir en utspädning av värdet på spelningen.

Samtidigt så ger tillägget av fuskspelningar Beyoncé 50 øre *1 miljon "spelningar": 500.000 kronor av potten.

Titalägarna JayZ, Kanye og B inte bara tar pengar från føretaget, de gør det också på de spelade artisternas bekostnad då de, i exemplet, får ut bara hälften av vad de skulle ha fått.

---

Bolagets grundare sålde sig ut 2016 til JayZ-gänget, ägarna, men føretaget är fortfarande baserat i Norge.

Tror man på detta så vet man ju inte hur marknaden fungerar. Det spelar ingen roll om du spelar Vikingarna eller Beyoncé 2000 gånger. Det är ingen skillnad i intäkter ändå för artisterna. Varför? Jo, för att artisterna inte får betalt av TIDAL. Streamingtjänster gör avtal med skivbolag. Ett sådant avtal är i stilen "du har tillgång till vårt bibliotek i X antal år för Y antal kronor". DNs artiklar är inget annat än globalistälskande journalister som blir kåta av tanken att mediebolag i USA vet om att de finns.
Citera
2021-02-04, 06:49
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biarke
Tror man på detta så vet man ju inte hur marknaden fungerar. Det spelar ingen roll om du spelar Vikingarna eller Beyoncé 2000 gånger. Det är ingen skillnad i intäkter ändå för artisterna. Varför? Jo, för att artisterna inte får betalt av TIDAL. Streamingtjänster gör avtal med skivbolag. Ett sådant avtal är i stilen "du har tillgång till vårt bibliotek i X antal år för Y antal kronor". DNs artiklar är inget annat än globalistälskande journalister som blir kåta av tanken att mediebolag i USA vet om att de finns.

Intressanta påståenden. Du har säkert en källa på att detta ("du har tillgång till vårt bibliotek i X antal år för Y antal kronor") är Tidals egentliga affärsmodell och inte den officiella där intäkterna delas baserat på antal spelningar?

Att just DN tar upp detta är før att Tidal är tidigare Wimp, med bas i Norge.
Citera
2021-02-04, 22:53
Medlem
Biarkes avatar
Citat:
Intressanta påståenden. Du har säkert en källa på att detta ("du har tillgång till vårt bibliotek i X antal år för Y antal kronor") är Tidals egentliga affärsmodell och inte den officiella där intäkterna delas baserat på antal spelningar?

Att just DN tar upp detta är før att Tidal är tidigare Wimp, med bas i Norge.

https://www.hf.uio.no/imv/forskning/...rts-report.pdf

Notera hur den talar om att det är skivbolag som får pengar och inte artister. Och även tar upp exempel där man tar bort några tusen streams här och där på en enskild användare: det gör absolut inget i sammanhanget. Det är därför man betalar för tillgång till bibliotek; sedan använder man statistiken per låt basis för att korrigera priset något, men som studien tar upp så spelar det i princip ingen roll. Se även: https://www.theverge.com/2015/5/19/8...otify-contract
Citera
2021-02-06, 10:37
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biarke
https://www.hf.uio.no/imv/forskning/...rts-report.pdf

Notera hur den talar om att det är skivbolag som får pengar och inte artister. Och även tar upp exempel där man tar bort några tusen streams här och där på en enskild användare: det gör absolut inget i sammanhanget. Det är därför man betalar för tillgång till bibliotek; sedan använder man statistiken per låt basis för att korrigera priset något, men som studien tar upp så spelar det i princip ingen roll. Se även: https://www.theverge.com/2015/5/19/8...otify-contract

Notera att det är det vanliga att det är skivbolagen som får betalningen. Notera också att det inte är poängen.

Bedrägeriet - som ju bevisats - är inte att någon fejk spelat någon av beyonces låtar någon gång extra utan en extrem øvernotering av ägarnas egna musik något som gjort alla andra rättighetsägares andel av de totala abonnemangsintäkterna, från sådana som du, blev betydligt mindre än om ägarna inte fuskat.

Har du ens sett länkarna som har postats om avsløjandet? Eller førstod du bara inte vad DN avsløjade?
Citera
2021-02-12, 13:01
Medlem
Facades avatar
Länge funderat på att gå över på Tidal och idag tog jag steget.
Har bra anläggning hemma och trött på att inte använda den på rätt sätt via Spotify enbart för att det var enkelt.

Ska bli spännande minst sagt.
Körde Lossless hela tiden förr när man laddade ned musik men sedan blev det streaming via Spotify och då har man struntat i hög kvalitet i utbyte mot smidighet.

Hittills hittat alla mina favorit artister i Tidal, allt från obskyra blues artister till ryska metal band.
Så det är skönt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in