Citat:
Ursprungligen postat av
Ulf T
Jag läste att man måste använda Chrome om man ska få ut högsta ljudkvaliteten från Tidal med den browserbaserade spelaren. Har du använt en annan browser än chrome, är det snarare väntat att du inte hör någon skillnad. Själv använder jag iphone + airport för att lyssna på tidal, för den kombinationen använder högsta kvalitetsnivån.
Har Chrome. Ska testa igen senare. Vad är det man jämför på testen egentligen: Lossless mot vad?
Okänd/musik man inte gillar. Då är det svårare. Hade det varit "min" musik som man är inlyssnad på. Då är det mycket enklare. Men åter igen. Det enda jag DÅ relativt lätt kan peka ut som "sämre" är mp3 128 - om det ställs mot mp3 192 eller högre.
All musik jag lyssnar på är FLAC. FLAC låter bättre från datorn som då använder sig av min externa USB DAC. Än att lyssna från min NAD CD-spelare som har 5-6 år på nacken. Båda ljudkällorna går in i min NAD 375:a. Anledningen till att det låter sämre från CD-spelaren, måste vara att D/A är sämre än USB DAC's D/A eftersom det är det enda som skiljer.
Det finns mycket att beakta för att få bra ljud. Inte bara att ljudkällan är av bra kvalité. mp3 128 är förvånansvärt bra. Men varför ska man köra på saker som man vet är sämre? Och alla "fel" läggs ju ihop. Så därför så ska man så klart köra FLAC/Lossless.