2015-04-02, 15:48
Medlem
Jimbos avatar
Spotifys stora misstag var att de aldrig aktivt sålde reklam och byggde upp en inkomstmodell den vägen. Hela gratis-delen är bara en stor kostnad och de få abonnemangen drar in alldeles för lite stålar.

Om jag ska sia lite så tippar jag att Apple snart rullar ut sin fusion med beats i alla iPhones och snart kommer det att finnas dels en prenumerationstjänst och dels en reklamfinansierad gratistjänst. Apple har ett kundunderlag och en infrastruktur som genast är intressant för annonsörer.

Tidal kommer att hänga med ett tag, men deras kundbas kommer att vara betydligt mindre än vad de idag räknar med.

Spotify kommer att tyna bort när alltfler artister drar sig ur och istället siktar in sig på Apple och Tidals tjänst eftersom dessa kommer att generera mer stabila inkomster.
Det skulle inte heller förvåna mig om Spotify inom kort skrotar sin gratis-tjänst då alltfler artister väljer att inte vara delbara inom den delen av Spotify.
Citera
2015-04-02, 16:22
Medlem
MaxDLs avatar
Ska tydligen finnas en importera spotify playlist funktion! Om man mailar tidal kan man få en länk till nedladdning av programmet till pc så gjort detta nu får se om jag får en länk och ska sedan testa funktionen isf.
Citera
2015-04-02, 17:46
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkestenke
Den enda musikkatalogen jag i dagsläget saknar på Spotify är The Beatles, så jag lär inte byta till Tidal.
Känns även inte som om att jag kommer sakna JayZ, Daft Punk eller Madonna heller för den delen. Kommer floppa, tro mig.

Grejen är att Spotify har extremt stora problem med ekonomin. Spotify är ur ekonomisk synvinkel en flopp, hela gratisversionen är ett enda stort misstag. Man har svårt att hitta annonsörer och därigenom finansiera sin verksamhet. Detta bolag har därav knappast en ljus framtid framför sig.

Artisterna tjänar så pass lite på Spotify att de inte förlorar något på att helt bojkotta dem.
Citera
2015-04-02, 17:50
Avslutad
Hörde en investorguru från Wall Street som sa att Spotify borde sänka priset med 90% och i stället få 100ggr fler kunder. Tiden då det går att tjäna pengar på att sälja dyr musik är över. Priset borde vara så lågt att det inte ens borde vara en faktor till varför man borde avstå. Med en miljard användare kan det väl finansieras med reklam helt och hållet sedan.
Förstår inte heller hur politiker och andra nämner Spotify som ngn sorts svensk revolutionerande superuppfinning som sätter sverige på världskartan över framgångsrika IT företag. De får det att låta som nya "sverigeräddare". Låter välbekant från invandringstugget. Bara det ger mig dåliga vibbar om företaget.
Senast redigerad av pe11e 2015-04-02 kl. 18:01. Anledning: tillägg
Citera
2015-04-02, 17:55
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Hörde en investorguru från Wall Street som sa att Spotify borde sänka priset med 90% och i stället få 100ggr fler kunder. Tiden då det går att tjäna pengar på att sälja dyr musik är över. Priset borde vara så lågt att det inte ens borde vara en faktor till varför man borde avstå. Med en miljard användare kan det väl finansieras med reklam helt och hållet sedan.

Det där tror jag inte på. Att folk är snåla är inget nytt, men en hundring i månaden är en liten summa och det har dom flesta råd med. Tror inte Spotifys kunder skulle öka så värst mycket.
Citera
2015-04-02, 18:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Det där tror jag inte på. Att folk är snåla är inget nytt, men en hundring i månaden är en liten summa och det har dom flesta råd med. Tror inte Spotifys kunder skulle öka så värst mycket.

Problemet är väl att det inte är den enda hundringen man ska ut med varje månad och då blir det en fråga om prioritering.
För många ungdomar kanske det inte är så billigt med 1200 kr om året. Om allt redan är så bra varför funkar det inte då?
Senast redigerad av pe11e 2015-04-02 kl. 18:28. Anledning: tillägg
Citera
2015-04-02, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar

1200 kr om året, för ingenting (man kan ju ladda ner gratis och verkligen äga grejerna - ty ingen kommer att kunna visa att du inte har köpt cd-skivorna).
Så 1200 kr låter dyrt i mina öron.

Gratisversionen är naturligtvis ett kap. Men meningen är förstås att låsa in folk i den grejen. Sen att lära sig hur "gratis" går till när man är 25 orkar inte många. Lättare att betala då...
Detta vet Spotify. Och det stämmer nog.

Fast inte hos oss som gillar att rippa, ladda ner och "ha" grejerna själva.
Citera
2015-04-02, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Hörde en investorguru från Wall Street som sa att Spotify borde sänka priset med 90% och i stället få 100ggr fler kunder.
Lysande recept för att få Spotify att gå med ännu större förlust, verkar som om "gurun" glömde att Spotifys tjänst kostar en hel del pengar att driva rent tekniskt. Sen så har ju faktiskt Spotify redan en gratistjänst som går uselt.
Citera
2015-04-03, 10:02
Medlem
walkietalkiekungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Ska tydligen finnas en importera spotify playlist funktion! Om man mailar tidal kan man få en länk till nedladdning av programmet till pc så gjort detta nu får se om jag får en länk och ska sedan testa funktionen isf.
Finns på wimps PC klient

"importera spel lista" så står det hur du helt rippar en Spotify spel lista och placerar den i wimp, utan några större ansträngningar .
Citera
2015-04-03, 11:08
Medlem
EnOmogenBanans avatar
Ljudkvaliteten är fantastiskt bra. Webbspelaren suger hårt.
Citera
2015-04-03, 11:36
Medlem
spyder123s avatar
Vet inte om det har nämnts att man kan testa mellan MP3 och FLAC här:
http://test.tidalhifi.com/

Jag hörde ingen skillnad... därmed fortsätter jag nog med Spotify. Köper man nån gång en HIFI-anslutning för 20000 kan jag kanske tänka mig Tidal.

Gällande deras jävla reklamkampanj, vem fan kom på den. "Buhu, det är så synd om oss artister", tror de verkligen att folk ska känna empati? Tycker att det är tydligt att artister inte är de smartaste knivarna i lådan. Självklart skulle de ju inte ha gå fram själva i rampljuset och se ledsna ut, utan snarare framhävt mer pengar även för mindre artister (om det nu är så, eller om det bara är delägarna saken gäller. I så fall extremt jävla gnidet).
Citera
2015-04-03, 11:55
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Vet inte om det har nämnts att man kan testa mellan MP3 och FLAC här:
http://test.tidalhifi.com/

Jag hör inte heller någon skillnad förutom att den ena hackade. Är det de menar är sämre ljudkvalitét?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in