Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-30, 07:32
  #1
Medlem
Drapåtrissors avatar
Men å andra sidan så uppstår det väl inga vulkanutbrott på månen? Men varför har vår planet isf magma och hur uppstod den?
Citera
2015-03-30, 07:42
  #2
Medlem
nabbolbs avatar
Skorpan vi bor på har ju skapats i efterhand. Som jag har förstått det så var hela jorden ett stort klot av magma från början men så börjades nedkylningen och skorpan vi bor på skapades.

Månen är mycket mindre än jorden så den borde ju ha blivit nedkyld mycket snabbare.
Citera
2015-03-30, 08:01
  #3
Medlem
Lilabanans avatar
Här har du en bild från NASA, tog två sekunder att hitta på Google

http://www.nasa.gov/images/content/5...ar_core_lg.jpg
Citera
2015-03-30, 08:03
  #4
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Men å andra sidan så uppstår det väl inga vulkanutbrott på månen? Men varför har vår planet isf magma och hur uppstod den?

Ja det finns en varm kärna och het magma i månen också men denna kärna är mycket mindre än jordens. Månen har bara ytterst lite geologisk aktivitet som man mätt med selenografer (seismografer). Man har detekterat små månbävningar.
Månen skapades när en del av jordens tidiga jordskorpa slungades ut i omloppsbana pga ett enormt asteroidnedslag tidigt i den primitiva jordens historia så månen består främst av lättare material. Detta hade flutit upp på jordens yta medan tyngre, och mer radioaktiva, ämnen hade sjunkit ner mot jordens mitt där den är kvar idag och genererar en stor del av jordens geologiska aktivitet. Då månen både är mindre än jorden och har färre radioaktiva ämnen i sin kärna så har både dess ursprungliga värme från dess skapelse samt värmen från radioaktivt förfall hunnit läcka ut från dess yta. Vi kan se spår av väldigt gammal vulkanism på månen idag men denna vulkanism upphörde troligtvis för miljarder år sedan.
Citera
2015-04-03, 03:54
  #5
Avstängd
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Månen skapades när en del av jordens tidiga jordskorpa slungades ut i omloppsbana pga ett enormt asteroidnedslag tidigt i den primitiva jordens historia så månen består främst av lättare material.

Du kanske ska nämna att detta är en teori och inte fakta.
Citera
2015-04-03, 14:04
  #6
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Du kanske ska nämna att detta är en teori och inte fakta.

Det ÄR fakta att månen består av samma material som jordens skorpa. Har du något annat förslag på hur en del av jordens skorpa hamnade där uppe?
Citera
2015-04-03, 20:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Det ÄR fakta att månen består av samma material som jordens skorpa. Har du något annat förslag på hur en del av jordens skorpa hamnade där uppe?

Att månen består av samma material som jorden betyder inte att asteroidnedslaget är inte är en teori.
Citera
2015-04-04, 02:21
  #8
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ntovbg
Att månen består av samma material som jorden betyder inte att asteroidnedslaget är inte är en teori.

Att jorden är rund och går i omloppsbana runt solen är också teori. Men observationerna stämmer väldigt väl överens med teorin och alternativa teorier har kunnat motbevisas. Samma gäller månen och dess tillkomst.
Citera
2015-04-05, 18:02
  #9
Avstängd
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Det ÄR fakta att månen består av samma material som jordens skorpa. Har du något annat förslag på hur en del av jordens skorpa hamnade där upp.

Att jorden är rund och går i omloppsbana runt solen är också teori. Men observationerna stämmer väldigt väl överens med teorin och alternativa teorier har kunnat motbevisas. Samma gäller månen och dess tillkomst.

Snälla du. Det finns tre stora teorier om månens skapelse. Påstår du att det är vetenskap att månen hamnade där genom ett asteroidnedslaget så skämmer du ut dig.

Nej, samma sak gäller inte månen då det finns två andra tänkbara teorier också.

Och nej, jorden och des rotations runt solen är inga teorier utan vetenskap.
Citera
2015-04-06, 02:53
  #10
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Snälla du. Det finns tre stora teorier om månens skapelse. Påstår du att det är vetenskap att månen hamnade där genom ett asteroidnedslaget så skämmer du ut dig.

Nej, samma sak gäller inte månen då det finns två andra tänkbara teorier också.

Och nej, jorden och des rotations runt solen är inga teorier utan vetenskap.

Det är du som skämmer ut dig genom att framstå som en gnällig treåring som inte kommit ur trotsåldern. Kul att säga emot bara för att säga emot? Du presenterar inte ens några bevis för din ståndpunkt medan nedslagsteorin stöds av alla undersökningar som gjorts av månen av sovjet och NASA.

Allt kan reduceras till bara teorier, Big Bang, evolution, tyngdkraft, om man vill vara en besserwisser som vägrar acceptera att man inte vet bäst. Och det gör inte du. Jo visst det finns fler teorier om hur månens skapades. Betydligt fler än tre faktiskt. Det finns flera här på Flashback som är övertygade om att månen är ett rymdskepp byggt av rymdödlor. (Och att jorden är universums mittpunkt. Och att jorden är ihålig och bebodd av dinosaurier och Hitler. Osv osv.) Det spelar ingen roll hur mycket man argumentera emot och presenterar bevis. De bara fortsätter att, precis som du, hävda att det som man presenterar "bara" är teori. Så varför vill du sälla dig till det sällskapet?

INGEN annan teori om månens tillkomst förklarar det vi vet om månen förutom nedslagsteorin. Och när man undersökt alla möjliga alternativ och eliminerat dessa så är det återstående alternativet, hur otroligt det än låter, det rätta. Så är fallet med månens tillkomst.
Citera
2015-04-06, 03:31
  #11
Avstängd
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Det är du som skämmer ut dig genom att framstå som en gnällig treåring som inte kommit ur trotsåldern. Kul att säga emot bara för att säga emot? Du presenterar inte ens några bevis för din ståndpunkt medan nedslagsteorin stöds av alla undersökningar som gjorts av månen av sovjet och NASA.

Allt kan reduceras till bara teorier, Big Bang, evolution, tyngdkraft, om man vill vara en besserwisser som vägrar acceptera att man inte vet bäst. Och det gör inte du. Jo visst det finns fler teorier om hur månens skapades. Betydligt fler än tre faktiskt. Det finns flera här på Flashback som är övertygade om att månen är ett rymdskepp byggt av rymdödlor. (Och att jorden är universums mittpunkt. Och att jorden är ihålig och bebodd av dinosaurier och Hitler. Osv osv.) Det spelar ingen roll hur mycket man argumentera emot och presenterar bevis. De bara fortsätter att, precis som du, hävda att det som man presenterar "bara" är teori. Så varför vill du sälla dig till det sällskapet?

INGEN annan teori om månens tillkomst förklarar det vi vet om månen förutom nedslagsteorin. Och när man undersökt alla möjliga alternativ och eliminerat dessa så är det återstående alternativet, hur otroligt det än låter, det rätta. Så är fallet med månens tillkomst.

Bla bla bla...

Varför ska jag behöva lägga fram bevis på det jag säger? Har du inte koll på detta så är du okunnig. Annars finns Google för dig om du är så intresserad. Inte svårt att hitta på 5 sek.

Skillnaden på Big Bang, Evolution, Tyngdkraft och detta är att de har en stark teori, månens skapelse har ingen än så länge (Stora och tänkbara ja, men ingen stark). Denna teorin är i ett för tidigt skedde där man för att bli säkrare måste veta mer om det tidiga jorden och månen. Så om du har så mycket koll borde du veta att teorin om asteroidnedslaget är långt ifrån säker. Vill du ha bevis så vsg och säg till bara så ska jag plocka fram det.

Lite skillnad på tre accepterade teorier och massa idioter på Flashback?

Sedan klart att det finns mer än tre teorier. Men jag skrev tre stora teorier nu.

Du har inte tillräckligt med argument emot och presenterat tillräckligt med bevis för att jag eller någon annan ska bli övertygad av dig. Så påstå inte att jag eller någon annan bara kommer hävda att det bara är teorier och inte vetenskap. För det är fel. När tillräckligt mycket pekar på det kommer jag hävda att det är vetenskap och inte bara teorier.

Fakta kvarstår att den teorin inte är tillräcklig säker för att man ska kunna säga att det skett. Fråga en vetenskapsman idag hur månen skapades och de kommer svara att man inte vet. Fråga hur Universum skapade och de kommer svara Big Bang.

Dina argument håller inte. Bara för att, vi säger det, bara finns en teori om något så betyder inte det att den stämmer bara för att det inte finns någon annan teori. Vi pratar teorier och vetenskap här. Skilj på de. Det verkar som att du vill att allt ska ha en vetenskap. hur osannolik teorin än är. Är den den enda teorin så är det den som gäller. Nej, för att det ska vara vetenskap ska det med väldigt stor sannolikhet skett. Annars vet vi inte och är då ingen vetenskap.

Jag tror själv på denna teorin, men det är inte det detta handlar om. Det handlar om att vi inte är tillräckligt säkra om hur månen skapades. Så var inte det du heller. Det är skillnad på att något troligen skett och att något skett. BB har troligen skett, men vi är 99, 9 % säkra, så vi kan säga att den skett. Asteroidnedslaget har kanske skett till 70 % säger vi. Det är lite för lite för att vi ska kunna säga att det skett. Klart du då skämmer ut dig om du påstår det.
__________________
Senast redigerad av 400Ben 2015-04-06 kl. 04:31.
Citera
2015-04-06, 06:01
  #12
Medlem
Sadomans avatar
Det är du som argumenterar mot mig utan att förklara vad du argumenterar för. Det är inte jag som argumenterar mot dig. Jag är den enda som presenterat något som helst bevis för nedslagsteorin och det är allt data från Apollo och Luna projekten. Du har inte ens presenterat någon alternativ teori överhuvudtaget. Jag har förklarat att månen består av samma material som jordskorpan. Det innebär att månen består av material som en gång varit jordskorpa. Jag lämnar ett litet fönster åt dig för motargument, ett riktigt motargument, med denna fråga: hur hamnade en del av jordskorpan 400000 km från jorden?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback