Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-29, 13:46
  #1
Medlem
Under förra året fick jag ett mycket märkligt meddelande från en handläggare på Skatteverket. Han ville neka mig ett avdrag för ett kapitalunderskott med motiveringen att jag inte hade ett kapitalunderskott. Helt ok, men jag hade ett stort kapitalunderskott och min revisor fattade ingenting. Jag svarade skattemyndigheten och sen hörde jag ingenting förrän jag fick mina pengar som jag skulle. Jag fick inget beslut utan bara pengarna på kontot.

Ingen stor grej, men nu när jag fick min deklaration innehöll den också mängder av märkligheter:

1. De påstod att jag har ett bolag(det är avvecklat sedan flera år tillbaka)
2. De skriver att jag har ett stort kapitalunderskott kvar(hela underskottet är väck)
3. De har inte räknat med mitt ränteavdrag för bostadslånen i skatteuträkningen

Jag vet inte riktigt vad jag vill fråga annat än är det här vanligt? Kan man få en handläggare som löpande räknar fel? De byter väl ibland.

Blev plötsligt osäker på om jag har tappat kollen på min ekonomi fullständigt.
Citera
2015-03-29, 14:36
  #2
Medlem
Hej!

Jag har också upptäckt fel i min deklaration. Ytterst märkligt då jag bara har lön, ISK och ränteutgifter. Det ska i princip bara vara ett maskinellt arbete av SKV.

Hursomhelst. Jag mailade SKV att jag upplevde det var inkorrekt. Fick detta korta och ganska lustiga svar. Det känns som om handläggaren bara begraver ärendet, haha.

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=141638&size=full

Kan jag 'självrätta' i deklarationen, eller bör jag ta kontakt med en handläggare?
Citera
2015-03-29, 14:47
  #3
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexeliasson
Hej!

Jag har också upptäckt fel i min deklaration. Ytterst märkligt då jag bara har lön, ISK och ränteutgifter. Det ska i princip bara vara ett maskinellt arbete av SKV.

Hursomhelst. Jag mailade SKV att jag upplevde det var inkorrekt. Fick detta korta och ganska lustiga svar. Det känns som om handläggaren bara begraver ärendet, haha.

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=141638&size=full

Kan jag 'självrätta' i deklarationen, eller bör jag ta kontakt med en handläggare?


Det är det som är tanken. Du ska alltså redovisa siffror för året. Din skatte uträkning. Upptäcker du nått fel i "det maskinella arbetet" så rättar du till det i DIN deklaration, antingen på internet eller pappret. Skickar in. Den godkänns eller granskas, pengar betalas ut eller betalas in. Färdigt
Citera
2015-03-29, 15:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexeliasson
Hej!

Jag har också upptäckt fel i min deklaration. Ytterst märkligt då jag bara har lön, ISK och ränteutgifter. Det ska i princip bara vara ett maskinellt arbete av SKV.

Hursomhelst. Jag mailade SKV att jag upplevde det var inkorrekt. Fick detta korta och ganska lustiga svar. Det känns som om handläggaren bara begraver ärendet, haha.

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=141638&size=full

Kan jag 'självrätta' i deklarationen, eller bör jag ta kontakt med en handläggare?

Hej,
Min upplevelse är identisk med din! De hade gjort fel och sedan begravde det ärendet.

Skattemyndigheten har varit extremt proffsig i stort sett alltid när jag har varit i kontakt med dem, men den här handläggaren fick jag bara dåliga vibbar av. Ett par av mina vänner skrattade åt brevet han hade knåpat ihop.

Jag trodde också att det mesta skedde maskinellt. Jag vet inte vilket som är rätt sätt att påpeka fel på, men jag skickar ett mejl på måndag till skattemyndigheten som helhet så får de hänvisa ärendet vidare.
Citera
2015-03-29, 15:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Det är det som är tanken. Du ska alltså redovisa siffror för året. Din skatte uträkning. Upptäcker du nått fel i "det maskinella arbetet" så rättar du till det i DIN deklaration, antingen på internet eller pappret. Skickar in. Den godkänns eller granskas, pengar betalas ut eller betalas in. Färdigt

Visst, fast ändå inte! Om hälften av siffrorna är felaktiga är det väl ingen idé att ha förtryckta deklarationer. Då kan jag lika gärna fylla i allt själv från början. Här rör det sig inte om några spänn hit och dit som är fel.

Om det står att jag har ett kapitalunderskott på 240 000 kronor istället för 0 kronor så är det liksom inga små vanliga korrigeringar.
Citera
2015-03-29, 20:28
  #6
Medlem
Frågan är om man bara vågar ändra sådär. Är ju rädd att få ett skattetillägg. För mig handlar det om ca. 18 k för mycket i schablonintäkt från ISK, och slår 6k på skattenettot.
Citera
2015-03-29, 22:18
  #7
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexeliasson
Frågan är om man bara vågar ändra sådär. Är ju rädd att få ett skattetillägg. För mig handlar det om ca. 18 k för mycket i schablonintäkt från ISK, och slår 6k på skattenettot.

Har du underlag som styrker att det är 18k för mycket så har du ju ditt på det torra. Bara att skicka in det om SKV ber dig om detta.
Citera
2015-03-29, 22:28
  #8
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexeliasson
Frågan är om man bara vågar ändra sådär. Är ju rädd att få ett skattetillägg. För mig handlar det om ca. 18 k för mycket i schablonintäkt från ISK, och slår 6k på skattenettot.


har du swedbank?

Jag tror det kan vara nått med hur de nötterna rapporterar till SKV med ISK. Jag sitter och dubbelkollar mitt nu och får fan inte ihop det heller. återkommer snart med svar.
Citera
2015-03-29, 23:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexeliasson
Hej!

Jag har också upptäckt fel i min deklaration. Ytterst märkligt då jag bara har lön, ISK och ränteutgifter. Det ska i princip bara vara ett maskinellt arbete av SKV.

Hursomhelst. Jag mailade SKV att jag upplevde det var inkorrekt. Fick detta korta och ganska lustiga svar. Det känns som om handläggaren bara begraver ärendet, haha.

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=141638&size=full

Kan jag 'självrätta' i deklarationen, eller bör jag ta kontakt med en handläggare?

Haha, vilket jävla svar. "Ja, vi verkar ha räknat fel, hejhopp". Om han också kom fram till att de räknat fel så får han väl skriva dels vad felräkningen kan bero på, dels vad den korrekta summan ska vara. Svarade du honom?
Citera
2015-03-30, 07:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexeliasson
Frågan är om man bara vågar ändra sådär. Är ju rädd att få ett skattetillägg. För mig handlar det om ca. 18 k för mycket i schablonintäkt från ISK, och slår 6k på skattenettot.

För mig rör det sig kanske om upp till 90 000 kronor på nettot. Men jag skulle kontakta skattemyndigheten direkt via mejl och fråga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback