Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-10-04, 12:06
  #1
Medlem
Konrad Haifas avatar
Inom Sveriges gränser är miljöfrågor prioriterade, vilket jag förvisso finner sunt. Men varför detta hyckleri? Vad gör Miljöpartiet åt detta? Eller skiter dom i det?

Just frågor som dessa skulle MP kunna driva och få viss sympati av mig, istället ägnas kraften åt någon 'apatisk', troligen simulerande rom, allt medan dessa kraftverk i östra Tyskland drivs vidare i god miljösaboterande DDR-stil.

Vad tycker ni?

Citat:
Den statliga energikoncernen Vattenfall hör till de värsta syndarna när Världsnaturfonden (WWF) listar de kraftverk i EU som släpper ut mest koldioxid.

Fyra av Vattenfalls tyska anläggningar finns med bland de 30 kraftverken på listan, som rankas efter hur stora utsläppen är i förhållande till kraftproduktionen.

Brunkolkraftverket Jänschwalde är den Vattenfallanläggning som får den minst smickrande placeringen på listan, en femteplats.


Återkommer senare, skall se om MP överhuvudtaget tycker något.

Edit: Notisen...http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=236267
Citera
2005-10-04, 12:19
  #2
Medlem
Konrad Haifas avatar
Jag skrev följande. Borde nog ha utelämnat stycket om livstids försörjning eftersom de lär svara enligt PK-standard och glida förbi huvudfrågan. Korkat...

Citat:
Med förvåning läser jag en notis på GP:s hemsida där Vattenfall får kritik för sin verksamhet i Tyskland och utsläpp av koldioxid. Här är länken till notisen för ordningens skull http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=236267

Försöker ni påverka er samarbetspartner S i deras arbete i denna fråga? Enligt mig skulle ni kunna göra en insats här, eftersom svenska staten knappast behöver befatta sig med kolkraftverk i Tyskland när ett grönt parti medverkar i landets styrning.

Till min besvikelse ser jag att ni i stället lägger all kraft på diverse gömda s.k. flyktingar och "apatiska" barn. Att bjuda in folk från världens alla problemzoner till livstids försörjning är väl knappast MP:s huvuduppgift, i så fall borde ni nog fundera på ett namn-och agendabyte.

Med hopp om givande svar

Hälsningar
Citera
2005-10-04, 12:24
  #3
Medlem
phooooos avatar
Har ett svagt minne att MP gnällde om detta och visst kommer jag ihåg rät,:hittade detta bl.a.
November förra året:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=347131

där finns:
Vattenfall har fått hård kritik från regeringens samarbetsparti miljöpartiet för att leva ett helt eget liv utan någon synbar kontroll från vare sig riskdag eller regering. Det gäller inte minst företagets investeringar i Tyskland där både kolkraftverk och kolgruvor liksom kärnkraftverk köpts upp.
Citera
2005-10-04, 12:59
  #4
Medlem
hallå hallå, har jobbat för vattenfall och fått lära mig allt om deras kolkraft. Vattenfall är ledande inom kol i både tyskland o polen. Dock så har vi genom att använda svenska utsläppslagar rensat bort så mycket koldioxidsutsläpp i tyskland som motsvarar sveriges hela årsförbrukning. detta är alltså ÅRLIGEN. Med en så simpel åtgärd som att sätta modernare filter på skorstenarna.

Sedan har vi även utvecklat ett helt nytt koldioxidsutsläppsfritt kolkraftverk för ett par miljarder svenska kronor. då koldioxiden rensas genom att den leds ned i jorden igen.

Då vattenfall är föredömliga inom miljöarbete så anser jag att Miljö partiet som är ett gäng skogsmullar som inte tvekar en sekund att köra stora bensintörstiga suv:ar är ett gäng jävla hippies som borde hålla käften. Tack för stunden

EDIT: Vattenfall är Europas 5e största energi-producent och generar oerhörda inkomster till staten så vi kommer knappast att se en policy förändring detta milleniet.
Sedan måste jag även säga att till ock med kineser är imponerade av vattenfall som statligt ägt företag med miljötänkande över profit. och detta är något som icke ett kapitalistikst bolag har så lätt att skapa då dessa har ett ansvar att leverare så stora intäkter som möjligt för dessa aktieinvesterare. detta behver man då inte tänka på då vattenfall ägs till 100% av svenska staten.
Citera
2005-10-04, 17:00
  #5
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqo
hallå hallå, har jobbat för vattenfall och fått lära mig allt om deras kolkraft. Vattenfall är ledande inom kol i både tyskland o polen. Dock så har vi genom att använda svenska utsläppslagar rensat bort så mycket koldioxidsutsläpp i tyskland som motsvarar sveriges hela årsförbrukning. detta är alltså ÅRLIGEN. Med en så simpel åtgärd som att sätta modernare filter på skorstenarna.

Sedan har vi även utvecklat ett helt nytt koldioxidsutsläppsfritt kolkraftverk för ett par miljarder svenska kronor. då koldioxiden rensas genom att den leds ned i jorden igen.

Då vattenfall är föredömliga inom miljöarbete så anser jag att Miljö partiet som är ett gäng skogsmullar som inte tvekar en sekund att köra stora bensintörstiga suv:ar är ett gäng jävla hippies som borde hålla käften. Tack för stunden

EDIT: Vattenfall är Europas 5e största energi-producent och generar oerhörda inkomster till staten så vi kommer knappast att se en policy förändring detta milleniet.
Sedan måste jag även säga att till ock med kineser är imponerade av vattenfall som statligt ägt företag med miljötänkande över profit. och detta är något som icke ett kapitalistikst bolag har så lätt att skapa då dessa har ett ansvar att leverare så stora intäkter som möjligt för dessa aktieinvesterare. detta behver man då inte tänka på då vattenfall ägs till 100% av svenska staten.

Det var ju trevligt att ni lyckades dra ner på utsläppen, dock ingen bragd kanske eftersom nivån antagligen var på gammal DDR-nivå. Trots det så är ju inte WWF imponerade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback