Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-28, 01:03
  #1
Medlem
eradicos avatar
Hej!
Jag är ingen total nybörjare, jag har i princip spelat stränginstrument hela livet. Jag har dock haft ett par års uppehåll men nu med skatteåterbäring och allt så har jag slagit till på en ny gitarr (squier vintage modified telecaster deluxe) och en ny förstärkare. Jag tänkte därför köra 45 minuter om dagen i en månad för att se hur mycket jag kommer igång, tänkte köra en tråd där vi kör tillsammans och ser vart vi kommer. Någon mer som är pepp?
Citera
2015-03-28, 01:50
  #2
Avstängd
folvidons avatar
hur ska du mäta dina framsteg tänkte du? utveckla gärna.
Citera
2015-03-28, 04:15
  #3
Medlem
skeghs avatar
låter lockande men är också fundersam på hur man ska visa framstegen.

Är ingen livsspelare som du men har kanske 3-4 år nu. Förutom att inte spelade så ofta innan och har försökt varje dag senaste 6 månaderna, tappar hålligång då och då dock.

Berätta mer så är jag säkert på
Citera
2015-03-28, 12:50
  #4
Medlem
Klart man kan... Typ lära sig en ny skala att sola i för att sen se hur lång tid de tar innan man bemästrar den, spela ett lick och kontirnueligt höjja bpm, spela ett rytmiskt komp på guran till metronom, spela in de och kolla i t. Ex. Logic hur tight de är... Lära sig alla ackord utantill (dvs aldrig behöva tänka innan du tar ett cmaj7add13 i olika läge t. Ex.) några grejjer som man kan göra bara
Citera
2015-03-28, 17:30
  #5
Medlem
Kul att du hittat tillbaka och det låter som en bra plan att strukturera upp övandet. Kör hårt!
Citera
2015-03-29, 03:36
  #6
Medlem
skeghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frogevis
Klart man kan... Typ lära sig en ny skala att sola i för att sen se hur lång tid de tar innan man bemästrar den, spela ett lick och kontirnueligt höjja bpm, spela ett rytmiskt komp på guran till metronom, spela in de och kolla i t. Ex. Logic hur tight de är... Lära sig alla ackord utantill (dvs aldrig behöva tänka innan du tar ett cmaj7add13 i olika läge t. Ex.) några grejjer som man kan göra bara

Uppfattade det mer som vi skulle visa varann framstegen.. du tog mig ner till jorden igen med mera logisk förståelse.

Då slänger jag in mitt mål eftersom TS är slöare på svar än mitt iver orkar med.
Jag har gjort en lista på 15 låtar jag måste lära mig utantill för att sedan sjunga med utan att slå huvudet i golvet. Jag skall under dessa låtar kunna lägga barchords under 10de utan att det låter skit, få bättre grepp med pekfinger(bar) så sträng 2 inte låter så dämpat och hamra toner på och av så att det låter normalt var jag än gör dem.

Vill gärna se vad en livsspelare sätter för mål, jag tror på att det alltid finns förbättringar att öva på men kan vara kul att se vilka steg du har där uppe bland målnen.
Citera
2015-03-30, 14:39
  #7
Medlem
eradicos avatar
Förlåt för sent svar, jag var ute i lördags och av någon underlig anledning åkte jag på en klassisk två dagarsbakfylla men lite lirande har det i alla fall blivit. För min egen del så ligger fokus just nu på att lira igenom Rocksmiths lektionsdel och att därefter göra en lista på ett par enklare låtar att spela in via Fender Fuse !
Citera
2015-04-03, 17:27
  #8
Medlem
eradicos avatar
Jag hoppade över från Rocksmith till Yousician. Riktigt bra program! För tillfället kör jag bara demoversionen som ger en halvtimme om dagen men tänkte köpa the real deal snart.
Citera
2015-04-03, 22:22
  #9
Medlem
Gingers avatar
Du borde inte tävla i att spela gitarr. Du borde spela för att det är roligt.

Vissa dagar kan jag lägga 2-3 timmar på gitarr, och andra dagar 0 minuter. Men visst fan blir jag bättre för varje dag som går?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback